Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

Kun nykyinen lauttakalusto tulee tiensä päähän, mikä korvaajaksi?

  • Dieselkäyttöinen lautta

    Äänet: 7 11.1%
  • 100% sähkökäyttöinen lautta

    Äänet: 6 9.5%
  • Sähkökäyttöinen lautta apudieselmoottorilla

    Äänet: 12 19.0%
  • Dieselkäyttöinen lautta apusähkömoottorilla

    Äänet: 2 3.2%
  • Nestekaasukäyttöinen lautta (LPG)

    Äänet: 2 3.2%
  • Nesteytetyllä maakaasulla käyvä lautta (LNG)

    Äänet: 6 9.5%
  • Köysirata

    Äänet: 4 6.3%
  • Helsingin toinen metrolinja (tunnelina Kampista)

    Äänet: 3 4.8%
  • Tunnelin laajentaminen bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    Äänet: 2 3.2%
  • Tunnelin laajentaminen johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    Äänet: 16 25.4%
  • Osaksi nykyistä rautatieverkkoa (esim. Iso Pisara tai radan jatko etelään päärautatieasemalta)

    Äänet: 0 0.0%
  • Osaksi Tallinnan ja Helsingin välistä rautatietä

    Äänet: 0 0.0%
  • Uusi silta bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    Äänet: 1 1.6%
  • Uusi silta johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    Äänet: 2 3.2%
  • Muu, mikä?

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    63
Kun muualla menee joka kadunpätkälle Jouko-linjan auto, miten Suomenlinnan eteläosaan eli Susisaareen ja Kustaanmiekkaan ei ole minkäänlaista bussiyhteyttä? Pisimmillään asuinkerrostalosta on matkaa 1.5 km lauttalaituriin.

Vilkkaana kesäpäivänä tuollaisella linjalla tarvittaisiin useita isoja busseja eikä bussiliikenne oikein sovi maailmanperintökohteeseen. Jokainen Suomenlinnaan muuttava myös tietää, että lautalle pitää kävellä.
 
Suomenlinna on erikoistapaus. Ihan siksikin, että näihin päiviin asti valtio on osallistunut liikenteen järjestämisen kustannuksiin. Suomenlinnan Liikenne Oy taitaa kuitenkin nykyisin olla Helsingin kaupungin ikioma.

Kun nykyinen M/S Suokki eli silloinen M/S Suomenlinna aloi lähestyä 30 vuoden ikää, ryhdyttiin sen korvaamista pohtimaan. HKL selvitti muutaman eri vaihtoehdon Suomenlinnan liikenteen järjestämiseksi. Edullisinta olisi ollut rakentaa tunneli raitioliikenteelle ja liikennöidä yhdellä vaunulla (kesällä useammalla, kun kalustoa on muutenkin vapaana) Suomenlinnaan. Huoltoliikenne olisi kulkenut samassa tunnelissa, jolloin sen lauttaliikenteestä aiheutuvat kustannukset olisivat tippuneet pois. Perinnesyistä päädyttiin kuitenkin myöhemmin tilaamaan uusi puolalainen lautta.
 
Suomenlinna on erikoistapaus. Ihan siksikin, että näihin päiviin asti valtio on osallistunut liikenteen järjestämisen kustannuksiin. Suomenlinnan Liikenne Oy taitaa kuitenkin nykyisin olla Helsingin kaupungin ikioma.

Kun nykyinen M/S Suokki eli silloinen M/S Suomenlinna aloi lähestyä 30 vuoden ikää, ryhdyttiin sen korvaamista pohtimaan. HKL selvitti muutaman eri vaihtoehdon Suomenlinnan liikenteen järjestämiseksi. Edullisinta olisi ollut rakentaa tunneli raitioliikenteelle ja liikennöidä yhdellä vaunulla (kesällä useammalla, kun kalustoa on muutenkin vapaana) Suomenlinnaan. Huoltoliikenne olisi kulkenut samassa tunnelissa, jolloin sen lauttaliikenteestä aiheutuvat kustannukset olisivat tippuneet pois. Perinnesyistä päädyttiin kuitenkin myöhemmin tilaamaan uusi puolalainen lautta.

Joitakin syitä kuitenkin lienee olemassa miksi uusimmalla aluksella ajetaan niin vähän. Onko tämä puolalainen lautta edelleen epäluotettava vai onko liikenteen ajattaminen alihankintana kannattavampaa? Jos kyse on puolalaisen aluksen tekniikasta noussee sen korvaaminen esille paljon tuoreempana kuin nykyisen M/S Suokin. Vaihtoehtoina lienee silloin taas muitakin joukkoliikenneratkaisuja. Myös Vallisaaren tuleva käyttö vaikuttanee ratkaisuun.
 
Nyt voi mennä ihan pieleen, mutta muistelisin, että SLOY käyttää sellaista merimiesunionin TES:iä, jossa ollaan merimiesten tapaan pari viikkoa töissä ja pari lomilla. Vaikka ajetaankin kaupungin sisäistä liikennettä. Sellainen tulee tietysti hirvittävän kalliiksi.

Tuosta oli joku vuosi sitten keskustelua, mahtaako kukaan muistaa, muutettiinko järjestelyä silloin?
 
Tuosta oli joku vuosi sitten keskustelua, mahtaako kukaan muistaa, muutettiinko järjestelyä silloin?

Ei tietääkseni ole muutettu. Mirva Haltia-Holmberg kirjoitti asiasta blogiinsa yli 10 vuotta sitten, kun HKL:n virkamiehistö yritti muuttaa järjestelyä, mutta jonka HKL:n johtokunta torppasi.

Kaupungin sisäiseksi liikenteeksi Suomenlinnan liikenteessä on sellainen erikoisuus, että osa henkilöstöstä yöpyy työpaikalla (niin kuin merimiehet tietysti usein tekevät :)): yksi lautoista jää yöksi Suomenlinnaan henkilöstönsä kanssa.
 
Kaupungin sisäiseksi liikenteeksi Suomenlinnan liikenteessä on sellainen erikoisuus, että osa henkilöstöstä yöpyy työpaikalla (niin kuin merimiehet tietysti usein tekevät :)): yksi lautoista jää yöksi Suomenlinnaan henkilöstönsä kanssa.

Näin ei ainakaan omien havaintojeni perusteella ole, vaan oikeasti viimeinen lautta palaa mantereelle ilman matkustajia.
 
Näin ei ainakaan omien havaintojeni perusteella ole, vaan oikeasti viimeinen lautta palaa mantereelle ilman matkustajia.

Eli aamulla ajetaan taas sitten tyhjänä Suokkiin? Voisi kuvitella, että silloin voitaisiin kuljettaa matkustajiakin, onhan saarella työpaikkojakin.
 
Ainakin aikaisemmin SunLinesin ajomiehistö yöpyi hiljaisina tunteina Suomenlinnan päälaiturissa. Mikä järjestely nykyään on, en tiedä, mutta jos kaupunkiin tullaan yöksi, luulisi aluksen menevän varustamon omaan laituriin Pohjoisrannan Krunikan puoleiseen päähän. Näinhän JT:n alukset tekevät, ja niiden siirtomatkat ovat pidempiäkin, koska sama järjestely koskee myös Pihlajasaaren ja Mustasaaren linjoja ajavia vesibusseja.
Se, että Suomenlinnan Liikenne ylipäätään operoi osaa vuoroista itse, on aika erikoinen järjestely. Se, että HSL-liikenne ei avoimesti kilpailuta koko liikennettä, on yleiseen tilanteeseen suhteutettuna omituista. SLL ei missään tapauksessa voittaisi avointa kilpailutusta edellä mainituista henkilöstösyistä. Mutta olisipa kilpailutuksen voittaja kuka tahansa, se pitäisi voida velvoittaa käyttämään yhteiskunnan varoin liikenteeseen hankittuja aluksia, joiden omistaminen voisi hyvin olla SLL:n toimenkuva -tässähän on se epäkohta, missä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen saaristoliikennekilpailutuksissa on ajettu pahasti karille kilpailutusten voittajien saadessa tuoda voittamaansa liikenteeseen ihan mitä omia rutkujaan tahansa, vaikka olemassa olisi liikenteeseen varta vasten rakennettuakin kalustoa.
 
Ainakin aikaisemmin SunLinesin ajomiehistö yöpyi hiljaisina tunteina Suomenlinnan päälaiturissa. Mikä järjestely nykyään on, en tiedä, mutta jos kaupunkiin tullaan yöksi, luulisi aluksen menevän varustamon omaan laituriin Pohjoisrannan Krunikan puoleiseen päähän.

Ainakin viime kesänä näin Suomenlinna II:n yöpyvän useampana yönä Olympiaterminaalilla Siljan laituripaikan ja Klippanin/NJK:n laiturin välissä.
 
Ainakin viime kesänä näin Suomenlinna II:n yöpyvän useampana yönä Olympiaterminaalilla Siljan laituripaikan ja Klippanin/NJK:n laiturin välissä.

Siellähän tuo on yöpynyt. Suomenlinna II:n viimeinen vuoro päättyy Kauppatorille ja ensimmäinen alkaa Kauppatorilta. Suokki taas lopettaa ja aloittaa Suomenlinnasta.
 
Nyt jonoja muodostuu lentoaseman lisäksi Suomenlinnan lauttarantaan. Toista tuntia on jonotettu lautalle, kertoo HS: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005305129.html

Ehkä ratikkatunnelia ei kuitenkaan parin kauniin kesäpäivän vuoksi kannata rakentaa, mutta se kyllä tulee mieleen, että jos tuhat matkustajaa tunnissa on laiturin maksimikapasiteetti, niin miten ihmeessä kukaan kuvitteli, että Laajasalon joukkoliikenteen olisi voinut hoitaa lautalla?

Ja toisaalta – jonoa on myös yksityisiin lauttoihin, ja harkinnassa on pidemmällä tähtäimellä jopa lisälauttojen hankinta. Ehkä se ratikkatunneli ei sittenkään olisi hullumpi ajatus.
 
Nyt jonoja muodostuu lentoaseman lisäksi Suomenlinnan lauttarantaan. Toista tuntia on jonotettu lautalle, kertoo HS: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005305129.html

Ehkä ratikkatunnelia ei kuitenkaan parin kauniin kesäpäivän vuoksi kannata rakentaa, mutta se kyllä tulee mieleen, että jos tuhat matkustajaa tunnissa on laiturin maksimikapasiteetti, niin miten ihmeessä kukaan kuvitteli, että Laajasalon joukkoliikenteen olisi voinut hoitaa lautalla?

Ja toisaalta – jonoa on myös yksityisiin lauttoihin, ja harkinnassa on pidemmällä tähtäimellä jopa lisälauttojen hankinta. Ehkä se ratikkatunneli ei sittenkään olisi hullumpi ajatus.

Ja toisaalta. Kyseessä on maailmanperintökohde, jonne massojen kulkemista on ihan hyvä rajoittaa.
 
Nyt jonoja muodostuu lentoaseman lisäksi Suomenlinnan lauttarantaan.
Suomenlinnan jonot kauniina kesäpäivinä tosin eivät ole uusi asia, vaan ainakin minun muistikuvissani jokakesäinen ilmiö.

Muutama vuosi sitten kirjoitinkin tähän ketjuun, että Suomenlinnan liikenneyhteys ei ole perimmiltään liikennetekninen kysymys. Suomenlinna on tehty merilinnoitukseksi eikä turistikohteeksi eikä se siksi kestä määräänsä enempää matkailijoita. Lauttayhteys rajoittaa nyt matkailijoiden määrää. Tuon aiemman viestin aikaan kirjoitin, että pääsymaksua ei edistetty toiseksi rajoittamiskeinoksi, mutta viime vuonna Hesari kertoi, että Suomenlinnan hoitokunta harkitsee pääsymaksuja.

Jos Suomenlinnaan olisi kiinteä yhteys, olisi kävijämäärää pakko rajoittaa pääsymaksulla. Silloin taas kävijämäärä laskisikin niin, ettei kiinteää yhteyttä todennäköisesti tarvittaisi. Seuraava askel olisi siis ottaa pääsymaksu käyttöön, mikä vähentäisi kävijämäärää ja siten myös lyhentäisi lauttajonoja.
 
Pääsymaksuhan se lauttalippukin on. Toki sillä edellytyksellä, että sen maksaa...
Kuluvan viion arkipäivinä Sunin Tor-lautta ei ole ollut liikenteessä, vaan kaupungin vuorot on operoitu Suokilla ja Suomenlinna II:lla 20 minuutin lähtövälein. JT:lläkin on ollut ajossa normimäärä vesibusseja. Voisi kai sanoa, että jos ei kyyti kelpaa, ei kukaan pakota merilinnoitukseen menemään.
 
Takaisin
Ylös