Suomenlinnan joukkoliikenneyhteys

Kun nykyinen lauttakalusto tulee tiensä päähän, mikä korvaajaksi?

  • Dieselkäyttöinen lautta

    Äänet: 7 11.1%
  • 100% sähkökäyttöinen lautta

    Äänet: 6 9.5%
  • Sähkökäyttöinen lautta apudieselmoottorilla

    Äänet: 12 19.0%
  • Dieselkäyttöinen lautta apusähkömoottorilla

    Äänet: 2 3.2%
  • Nestekaasukäyttöinen lautta (LPG)

    Äänet: 2 3.2%
  • Nesteytetyllä maakaasulla käyvä lautta (LNG)

    Äänet: 6 9.5%
  • Köysirata

    Äänet: 4 6.3%
  • Helsingin toinen metrolinja (tunnelina Kampista)

    Äänet: 3 4.8%
  • Tunnelin laajentaminen bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    Äänet: 2 3.2%
  • Tunnelin laajentaminen johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    Äänet: 16 25.4%
  • Osaksi nykyistä rautatieverkkoa (esim. Iso Pisara tai radan jatko etelään päärautatieasemalta)

    Äänet: 0 0.0%
  • Osaksi Tallinnan ja Helsingin välistä rautatietä

    Äänet: 0 0.0%
  • Uusi silta bussiliikenteelle (mikä käyttövoima?)

    Äänet: 1 1.6%
  • Uusi silta johdinauto/raitiovaunuliikenteelle

    Äänet: 2 3.2%
  • Muu, mikä?

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    63
Ja toisaalta. Kyseessä on maailmanperintökohde, jonne massojen kulkemista on ihan hyvä rajoittaa.

Jos turistimassat kuluttavat maailmanperintöstatuksen pois, siitä saa ihan hyvän uuden kaupunginosan tuhansille uusille asukkaille. Hesarilla oli tästä visualisaatiotakin.
 
Kiinteä yhteys ratikkatunnelin muodossa voi ihan samalla tavalla toimia ihmismäärän rajoittimena. Säätimenä toimii raitiovaunu lautan sijaan.

On sinänsä kaunis ajatus, että tähänkin Helsingin kaupunginosaan pääsee samalla lipulla kuin muihin, mutta oikeastaan ajatus pääsymaksusta ei ole ollenkaan huono. Sehän toteutuu helpoiten niin, että lautta erotetaan HSL-liikenteestä kokonaan, asukkaille ja työntekijöille annetaan vapaaliput ja muilta peritään menomatkasta 10€, paluumatka ilmainen. Pitkä rivi automaatteja ja lipunmyyntipiste vaan Kauppatorin terminaaliin. Ne harvat, jotka kikkailevat itsensä saarelle muuten kuin lautalla ja tulevat sitten ilmaiseksi pois, eivät muodosta kokonaisuutena ongelmaa.

Millaisia lupia muuten yksityinen Suomenlinnan vesiliikenne tarvitsee? Minähän en voi perustaa maksullista bussilinjaa Laajasalosta keskustaan ilman lupia, mutta entä jos se on vesilinja?

Minusta on kiva nostaa esille tuota ratikkatunneliasiaa ihan sen takia, että se on ajatuksena niin paljon totutusta poikkeava ja harrastuksellisesti kiehtova. Mutta jos olisin "Helsingin diktaattori", niin en minä olisi Suomenlinnaa ratikkaverkkoon kytkemässä. Toisaalta lauttaliikenteen kustannukset ovat aika korkeat, eikä valtiokaan taida enää osallistua niihin. (Tätäkin taustaa vastaan tuo kympin menopaluu olisi ihan hyvä idea.)
 
Muutama vuosi sitten kirjoitinkin tähän ketjuun, että Suomenlinnan liikenneyhteys ei ole perimmiltään liikennetekninen kysymys. Suomenlinna on tehty merilinnoitukseksi eikä turistikohteeksi eikä se siksi kestä määräänsä enempää matkailijoita.

Onhan Suomenlinnassa paljon lääniä ja se on alunperin rakennettu suurelle sotajoukolle ja kovaan käyttöön. Nykyiset kävijämäärät eivät minusta ole suhteessa alueeseen mitenkään kauhean isoja ja enemmänkin mahtuisi. Ruuhkaa on vilkkaanakin päivänä lähinnä vain lauttarannassa.

Suomenlinnassa turistien jalkojen alla kuluvat paljon lähinnä rantavallit, joilla monet polut on alunperin suunnitteltu yksittäisten vartiomiesten käveltäviksi ja joilla ei ole aikaisemmin ollut hyviä perustuksia. Niitä joudutaan kyllä jatkuvasti paikkaamaan ja osa heikoimmista kohdista on perustettu uudelleen. Mutta kyllähän nuo hiekkavallit rapautuisivat mereen sateessa ja tuulessakin riittävän pitkän ajan kuluessa, jos saarella ei ketään kävisi. Itse asiassa turistit mahdollistavat Suomenlinnan säilyttämisen merilinnoituksena, ilman turisteja linnoitus raunioituisi kun kukaan ei korjaisi mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia lupia muuten yksityinen Suomenlinnan vesiliikenne tarvitsee? Minähän en voi perustaa maksullista bussilinjaa Laajasalosta keskustaan ilman lupia, mutta entä jos se on vesilinja?
Kaupungin liikuntavirasto on kilpailuttanut Tykistölahden linjan vuonna 2014, jolloin sopimukseen sisältyi myös Vallisaaren liikennöintioikeus. JT-Line on linjalla Österlundin toiminnan suora jatkaja, osin samoilla aluksillakin.
https://www.hel.fi/uutiset/fi/liiku...linnan-korkeasaaren-ja-idan-saaristoreiteille

Suokin liikenteen laajentamisen on todennäköisesti parhaiten pitänyt kurissa se, että "kaupungin lautta" (kuten HSL:n vuoroja usein kuulee kutsuttavan) tarjoaa niin monille suoraan zettiin sisältyvän matkan. Tai ilmaisen kyydin, koska tarkastajien vierailut aluksilla ovat, jos eivät harvinaisia, niin kuitenkin sen verran näkyviä, että yleensä pummilla kyytiin pyrkivät ehtivät muuttaa ajatuksiaan ennen heidän kohteekseen joutumista.
 
Onkos noilla köysiradoilla mitään käytännön hyötyä verrattuna edes laivaan kuin tiheämpi vuoroväli ja sähköisyys? Luulisi että liikennöintikustannukset kasvaa kun välinekoko pienenee ja tulee kova poru ulkonäöstä.
 
Onkos noilla köysiradoilla mitään käytännön hyötyä verrattuna edes laivaan kuin tiheämpi vuoroväli ja sähköisyys? Luulisi että liikennöintikustannukset kasvaa kun välinekoko pienenee ja tulee kova poru ulkonäöstä.

Jutussa mainitaan, että kapasiteetti olisi halvimmassa vaihtoehdossa kymmenkertainen lauttaan verrattuna. Eri asia sitten, onko tuo hyöty vai haitta tässä tapauksessa. Jutussa mainitaan myös mahdollinen jatko esim. Vallisaareen, jonne ei nyt ole HSL-liikennettä.

Toisena hyötynä jotkut voisivat ainakin pitää köysiradan vetovoimaa näköalapaikkana/elämyksenä.

Sitä onkin sitten vaikea tietää, miten tuo sopisi tuohon maisemaan.
 
Kannatan kiinteätä yhteyttä Suomenlinnaan tunnelia tai siltaa pitkin, joko raitiovaunuilla, minijunalla tai sähköbusseilla, mutta niin että yksityisautoilu saarilla olisi kiellettyä.

Köysirata rumentaisi kaupunkikuvaa jos sen lähtöpaikka olisi Kauppatori. Vain jos se lähtisi Katajanokan kärjestä tai Kaivopuiston rannalta niin kannattaisin. Lisäksi toteutus hankala liikuntarajoitteisille tai korkean paikan kammoisille joten sen rinnalla jouduttaisiin joka tapauksessa pitämään lauttaa.

Jos kiinteä yhteys toteutuisi, voisi vapautuneita lauttoja käyttää muiden lähisaarten liikenteessä.

t. Rainer
 
Automaattimetroa ei tullut, mutta automaattilautta kuitenkin! Liikennepeili kertoo, että Suomenlinna II -lauttaan on asennettu ABB Ability Marine Pilot Control -niminen kauko-ohjausjärjestelmä, ja marraskuussa 2018 lauttaa ohjattiin ekan kerran tätä järjestelmää käyttäen Helsingissä sijaitsevasta ohjauskeskuksesta käsin.

Matkustajaliikenteessä lauttaa ajetaan sentään tuttuun tapaan komentosillalta. (Ja eihän tuo sikäli ole automaattinen, että ohjata pitää edelleen, mutta ohjaajan ei tarvitse siis olla lautan kyydissä itse.)
 
Automaattimetroa ei tullut, mutta automaattilautta kuitenkin! Liikennepeili kertoo, että Suomenlinna II -lauttaan on asennettu ABB Ability Marine Pilot Control -niminen kauko-ohjausjärjestelmä, ja marraskuussa 2018 lauttaa ohjattiin ekan kerran tätä järjestelmää käyttäen Helsingissä sijaitsevasta ohjauskeskuksesta käsin.

Matkustajaliikenteessä lauttaa ajetaan sentään tuttuun tapaan komentosillalta. (Ja eihän tuo sikäli ole automaattinen, että ohjata pitää edelleen, mutta ohjaajan ei tarvitse siis olla lautan kyydissä itse.)

Kauko-ohjattu..
 
Takaisin
Ylös