Kuuluttaminen on niitä asioita, jotka toimivat muualla, mutta eivät Suomessa. Muualla kuljettaja osaa avata suunsa ja sanoa mikrofoniin seuraavan pysäkin nimen. Meillä pitää olla koneella valmiiksi äänitetyt horinat ja nekin soittaa jonkin automaatin ohjaamana. Joillekin kuljettajille on ihan ylivoimaista puhua ja informoida matkustajia edes missään poikkeustilanteessa.
Onneksi useimmat kuljettajat nykyisin jo osaavat painaa muutamaa nappia, niin Helsingin bussien linjakilpiinkin on taas saatu määränpäätekstejä (tai "linjan nimiä"). Että jotain iloa niistä elektronisista näppäimistäkin, jos ne vaan sattuvat toimimaan. :smile:
Joskus takavuosina liikkui tarinaa, että määränpääteksteistä luovuttiin linjakilvissä, kun rullan veivaaminen oli liian raskasta ja vaikeaa kuljettajallle. En kyllä ihan purematta tarinaa niellyt, kun päätepysäkillä tekstikilpeä kääntäneet tai veivanneet kuljettajat ulkomaiden kaupungeissa olivat vähintään yhtä terveen ja hyväkuntoisen näköisiä kuin helsinkiläiset virkaveljensä.
Kuuluttaminen palvelee muuten näkövammaisiakin paremmin kuin näyttölaite tai tekniikasta huumautuneen yleisönosastokirjoittajan ehdotus jossain ilmaisjakelulehdessä muutava vuosi sitten: bussin numero auton nokkaan pistekirjoituksella.