Esimerkiksi Helsinkiin päin ajettaessa Hanasaaren kohdalla on muuttuva nopeusrajoitusmerkki juuri ennen pysäkkiä. Jos rajoitus rahastaessani muuttuu kuudestakympistä kahdeksaankymppiin, miten voin tietää, että minun pitääkin väistää taaempaa lähestyvää bussia tai taksia?
Eipä itselleni ole tullut koskaan mieleen, että Hanasaaressa takana tulevalla bussilla olisi väistämisvelvollisuus. Ehkä tämä tuottaa juridisesti mielenkiintoisen tilanteen, mutta ei ole koskaan lakitupaan tarvinnut mennä.
Suurempi ongelma on mielestäni se, että bussikaistaa koskee sama nopeusrajoitus kuin muitakin kaistoja. Tavallisin syy nopeusrajoituksen alentamiseen on ruuhka. Bussikaistojen tarkoitushan on se, että ruuhkien vaikutukset joukkoliikenteelle vähenevät. Moni kuljettaja ajaa aika reipastakin vauhtia ja periaatteessa tästä voi koitua aika isokin sakko, jos valvontaa tehtäisiin.
Kyselin aikoinaan Tiehallinnosta, että voisiko bussikaistoilla olla rajoitus 80 km/h, vaikka muilla kaistoilla on alempi rajoitus. Vastaus oli, että ongelmana on ylipäätään vanhentunut tekniikka.
Muuttuvaa kaistakohtaista nopeusrajoitusta ei taida Suomessa olla. Toisaalta esimerkiksi Turunväylällä Kehä II:n ja Kehä I:n välillä oikeanpuoleisimmalla kaistalla on 80 km/h rajoitus ja kahdella pääkaistalla 100 km/h. Näin ollen olisi täysin mahdollista, että Länsiväylän bussikaistalla olisi 80 km/h rajoitus ja muilla kaistoilla esim. 60 km/h rajoitus.
Liikenteen ohjausta koskevat Suomen lait ja säädökset pohjautuvat Wienin sopimukseen. Sen mukaan takaa lähestyvän ajoneuvon on väistettävä pysäkiltä lähtevää bussia taajama-alueella, kun nopeusrajoitus on enintään 60 km/h. Suomessa on tästä sopimuksesta poikkeus siten, että väistövelvollisuus on myös taajama-alueen ulkopuolella. Tätä on hyödynnetty joissakin paikoissa. Hyvänä esimerkkinä on Kehä I:n Veljessillan pysäkki itään päin. Vallikallion liikennevalojen jälkeen nopeusrajoitus muuttuu 60 km/h -> 80 km/h vasta pysäkin jälkeen.