- Liittynyt
- 3 Huhtikuu 2008
- Viestit
- 121
Taksi ei liene joukkoliikennefoorumilaisten lempikulkuneuvo - taidan olla täällä sikäli poikkeus, että sympatiseeraan miltei kaikkia julkisen liikenteen muotoja, ehkä dieselbusseja lukuunottamatta, eli myös takseja - mutta ajattelinpa kysyä, minkälaisia ajatuksia herättäisi taksien polttoaineenkulutuksen sääntely tai peräti määrääminen päästöttömäksi, kun ensimmäiset sähköautot parin vuoden kuluessa saapuvat.
Taksit ovat merkittävä päästölähde kaupungeissa, vaikka oletettavasti niidenkin kulutus on vähentynyt polttoaineen hinnan noustua. Koska suuri osa niistä käy dieselillä, niiden osuuden pienhiukkaspäästöistä voisi Helsingissä olettaa olevan melko korkea. Pienhiukkaset taas tappavat ihmisiä, ja nykyisten suotimien ongelma on, että ne päästävät edelleen lävitseen pienimmät hiukkaset, jotka ovat myös tappavimpia.
Taksit ovat myös meillä päin melko kalliita, helposti kolmisenkymmentä tuhatta euroa. Tulevat sähköautot, kuten Nissan Leaf tai Tesla Model S sopisivat ominaisuuksiensa puolesta takseiksi aivan hyvin. Ne voisi 'tankata', kun ne seisovat tolpalla, oletettavasti melko vaivattomasti. Ainakin Teslan kantama vaikuttaa sellaiselta, että se riittäisi hyvin taksin parisadan kilometrin päivämatkaan ilman 'tankkaustakin'.
Jos tämä kuulostaa liian radikaalilta, voitaisiin välivaiheessa määrätä, että kaikkien (uusien?) taksien tulee kuluttaa esimerkiksi alle 5 litraa sadalla tai olla hybridejä (esim. Chevy Volt tai miksei Toyota Priuskin). Tämä alentaisi ainaista vinkumista siitäkin, että taksien kustannukset vain kasvavat, mikä viime kädessä näkyy kansalaisten lompakossa.
Voisiko esimerkiksi kaupunginhallitus päättää asiasta? Vai kuuluisiko se ministeriön tai peräti eduskunnan toimivaltaan?
Taksit ovat merkittävä päästölähde kaupungeissa, vaikka oletettavasti niidenkin kulutus on vähentynyt polttoaineen hinnan noustua. Koska suuri osa niistä käy dieselillä, niiden osuuden pienhiukkaspäästöistä voisi Helsingissä olettaa olevan melko korkea. Pienhiukkaset taas tappavat ihmisiä, ja nykyisten suotimien ongelma on, että ne päästävät edelleen lävitseen pienimmät hiukkaset, jotka ovat myös tappavimpia.
Taksit ovat myös meillä päin melko kalliita, helposti kolmisenkymmentä tuhatta euroa. Tulevat sähköautot, kuten Nissan Leaf tai Tesla Model S sopisivat ominaisuuksiensa puolesta takseiksi aivan hyvin. Ne voisi 'tankata', kun ne seisovat tolpalla, oletettavasti melko vaivattomasti. Ainakin Teslan kantama vaikuttaa sellaiselta, että se riittäisi hyvin taksin parisadan kilometrin päivämatkaan ilman 'tankkaustakin'.
Jos tämä kuulostaa liian radikaalilta, voitaisiin välivaiheessa määrätä, että kaikkien (uusien?) taksien tulee kuluttaa esimerkiksi alle 5 litraa sadalla tai olla hybridejä (esim. Chevy Volt tai miksei Toyota Priuskin). Tämä alentaisi ainaista vinkumista siitäkin, että taksien kustannukset vain kasvavat, mikä viime kädessä näkyy kansalaisten lompakossa.
Voisiko esimerkiksi kaupunginhallitus päättää asiasta? Vai kuuluisiko se ministeriön tai peräti eduskunnan toimivaltaan?