Takseista päästöttömiä?

Maakaasutaksien vähäpäästöisyys Tukholmassa saattaa perustua siihen, että ne tankkaavat fossiilisen metaanin asemesta biometaania. Ruotsissa on useissa kaupungeissa jätevedenpuhdistamoilla biokaasureaktoreita, joissa tuotettu kaasu puhdistetaan mm. hiilidioksidista ja rikkivedystä. Sitten kaasu paineistetaan ja laitetaan jakeluun. Biometaanilla toimiva auto on kasvihuonekaasupäästöiltään jopa parempi kuin tuulisähköllä toimiva sähköauto. Ruotsin energiastrategiassa biokaasulla on merkittävä osuus. Jätevedenpuhdistamojen kaasuntuotantoa lisätään mm. sitten, että ihmisiä kehoitetaan hankkimaan biojätemyllyt (matavfallkvarn) keittiöihinsä ja biojäte päätyy biokaasureaktorin raaka-aineeksi jätevedenpuhdistamolle. Yhden banaaninkuoren tuottamalla metaanimäärällä kaasuauto liikkuu 10 metriä.

Sakari Aalto
 
Käsityksesi taksien halvoista hinnoista on virheellinen. Kaikissa länsimaissa taksi (ja sen verotuskohtelu, työvoimakustannukset jne.) ovat Suomen tasoa ja hinnat siis myös samalla tasolla.

Mogadishu ja muut kehitysmaakohteet & kaukoitä ovat toinen juttu. Niissä kirjoittamasi louskutakseista ja halvoista hinnoista pitää niiltä osin paikkansa.

Offtopic: Mun mielestä hybridi kuluttaa ihan liikaa bensaa (5 l/100 km), koska VW Touranilla ilman mitään sähköllä ajeluilta tai takaisinsyöttömenetelmiä pääsee 6 l/100 km naftaa. Kyllä hybridit ihan ensin pitää saada kuluttamaan vähemmän polttonestettä.
 
Käsityksesi taksien halvoista hinnoista on virheellinen. Kaikissa länsimaissa taksi (ja sen verotuskohtelu, työvoimakustannukset jne.) ovat Suomen tasoa ja hinnat siis myös samalla tasolla.

Arkikokemus ei puhu argumenttisi puolesta. Onko USA länsimaa? Taksi Kennedyn kentältä Manhattanille maksaa $45 + mahdollisesti $5 tunnelinmaksun kun kuljetaan Queens-Midtown -tunnelin kautta. Sanoisin että tämä on halvempaa kuin Suomessa (en tosin tiedä/muista tarkkaa km-määrää). Veikkaanpa myös, että työvoimakuluissa on maakohtaisia eroja (kuten kaikilla muillakin aloilla on), samoin polttoaineen hinnoissa jonkin verran. Näppituntuma on, että eroja olisi jo Euroopassakin. Onko sinulla lähdettä johonkin tutkimukseen, jossa on todettu että eroja ei ole?
 
Offtopic: Mun mielestä hybridi kuluttaa ihan liikaa bensaa (5 l/100 km), koska VW Touranilla ilman mitään sähköllä ajeluilta tai takaisinsyöttömenetelmiä pääsee 6 l/100 km naftaa. Kyllä hybridit ihan ensin pitää saada kuluttamaan vähemmän polttonestettä.
Eikö 6 litraa dieseliä sadalla kilometrillä (missä ajossa?) ole tänä päivänä jo aika paljon? Uusia dieselautoja omistavat tuttavat raportoivat nelosella alkavista maantiekulutuksista.

Oma Opel Astrani vm. 2004 kulutti viime vuonna bensiiniä keskimäärin 6,37 l / 100 km ja vähimmillään kulutus on yhden tankillisen osalta ollut 5,73 l / 100 km.
 
Arkikokemus ei puhu argumenttisi puolesta. Onko USA länsimaa? Taksi Kennedyn kentältä Manhattanille maksaa $45 + mahdollisesti $5 tunnelinmaksun kun kuljetaan Queens-Midtown -tunnelin kautta. Sanoisin että tämä on halvempaa kuin Suomessa (en tosin tiedä/muista tarkkaa km-määrää). Veikkaanpa myös, että työvoimakuluissa on maakohtaisia eroja (kuten kaikilla muillakin aloilla on), samoin polttoaineen hinnoissa jonkin verran. Näppituntuma on, että eroja olisi jo Euroopassakin. Onko sinulla lähdettä johonkin tutkimukseen, jossa on todettu että eroja ei ole?

Pariisissa ja Brysselissä taksit ovat noin puolet halvempia. Lontoossa ne ovat kalliimpia, ja Tukholmassa, jos sattuu hyppäämään väärään taksiin...
 
Pariisissa ja Brysselissä taksit ovat noin puolet halvempia. Lontoossa ne ovat kalliimpia, ja Tukholmassa, jos sattuu hyppäämään väärään taksiin...

Tukholmassa tosiaan on vähän villi hinnoittelu. Arlandan ja keskustan välillä esimerkiksi hintahaarukka vaihtelee 250 kruunusta 450 kruunuun.

Pariisissa taksilla liikkuminen ei tosiaan tunnu paljon missään, on sen verran halpaa. Tämän huomasin viime kesänä, kun istuin yhtenä iltana kaupungin halki kulkevassa taksissa. Oli paras taksikyyti ikinä ja hinta oli varmaan puolet siitä, mitä se Helsingissä olisi ollut. Kuskikin osasi englantia ja oli selvinpäin!:D
 
Tukholmassa tosiaan on vähän villi hinnoittelu. Arlandan ja keskustan välillä esimerkiksi hintahaarukka vaihtelee 250 kruunusta 450 kruunuun.

Pariisissa taksilla liikkuminen ei tosiaan tunnu paljon missään, on sen verran halpaa. Tämän huomasin viime kesänä, kun istuin yhtenä iltana kaupungin halki kulkevassa taksissa. Oli paras taksikyyti ikinä ja hinta oli varmaan puolet siitä, mitä se Helsingissä olisi ollut. Kuskikin osasi englantia ja oli selvinpäin!:D

Pariisin suharit ovat paljon mainettaan parempia. Tunnen kaupungin varsin hyvin ja olen ajanut siellä taksilla satoja kertoja, enkä usko tulleeni huijatuksi yhtään kertaa. Tuntevat muuten kaupunginkin paremmin kuin Helsingin taksit nykypäivänä omansa!

Toisaalta Tukholmassa minulta nyhdettiin nelisenkymmentä euroa lyhyestä muutaman kilometrin matkasta. Olin käärmeissäni, ja aloin suunnilleen siltä istumalta vastustaa taksien sääntelyn vapauttamista. Toki suomalaista järjestelmääkin pitäisi kehittää (minusta taksien hinta voisi hyvin vaihdella palvelutason mukaan), muttei sillä tavoin, kuin Tukholmassa on tehty.
 
Eikö 6 litraa dieseliä sadalla kilometrillä (missä ajossa?) ole tänä päivänä jo aika paljon?

Kaupunkiajossa. Noin puolet ajasta matkustajia kyydissä ja kaasussa kaksi asentoa.

---------- Viesti lisätty kello 14:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:57 ----------

Arkikokemus ei puhu argumenttisi puolesta. Onko USA länsimaa? Taksi Kennedyn kentältä Manhattanille maksaa $45 + mahdollisesti $5 tunnelinmaksun kun kuljetaan Queens-Midtown -tunnelin kautta.

16,8 mailia maksaa Suomessa noin neljäkymppiä. Voi siinä sitten olla kurssieron mukaan jotain hinnaneroa, joskin ero taitaa olla palkkojen sivukulujen verran. Suomen sosiaaliturvasta on siis kyse. Nafta on hinnaltaan 25 % Suomen hinnasta. Polttoainekustannus ei tosin ole hirmu iso osa.

Onko sinulla lähdettä johonkin tutkimukseen, jossa on todettu että eroja ei ole?
Mulla ei nyt ole käsillä, enkä tiedä sellaista, mutta voisin hiukan kysellä, onko jossain.
 
16,8 mailia maksaa Suomessa noin neljäkymppiä. Voi siinä sitten olla kurssieron mukaan jotain hinnaneroa, joskin ero taitaa olla palkkojen sivukulujen verran. Suomen sosiaaliturvasta on siis kyse. Nafta on hinnaltaan 25 % Suomen hinnasta. Polttoainekustannus ei tosin ole hirmu iso osa.

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin tuo New Yorkin hinta $45 + $5 perustuu kiinteään erikoishintaan lentoasemakuljetuksessa. Itse asiassa useimmissa tapauksissa km/maili-tariffin mukaan olisi halvempaa. Siksi siis kuljettajat tuntuvat mielellään soveltavan tuota tariffia molempiin suuntiin, vaikka ainakin itse ymmärsin että se on virallisesti voimassa vain kentältä Manhattanille, mutta ei päinvastoin (?).

Tarkoitatko nyt itse asiassa että ceteris paribus -oletuksella hinnat olisivat samantasoiset? Tämähän on ihan eri asia kuin se ovatko aidot asiakashinnat samantasoiset. On toki järkevää ja mielenkiintoista eritellä mistä hintaerot johtuvat, mutta asiakasta kiinnostaa vain se, mitä kuitissa lukee.
 
Takaisin
Ylös