Nyt ne ovat viimein valmiit. Ensi talven 2006-2007 aikataulut tulevat ja toivon mukaan pysyvät, sillä muutosten laatu on, ei paitsi näkyvä, vaan myös tuntuva. En ole eläissäni nähnyt korkeampaa palvelutasoa, kuin mitä ensi talven aikataulut antavat ymmärtää.
Johtokunta on selvästi tehnyt päätöksen palvelutason parantamiseksi, sillä muuten tämä ei voisi olla mahdollista. Puolen vuoden sisällä ilmestyvä aikataulukirja tulee olemaan kerrassaan täydellistä luettavaa. Nyt ei enää pihtailla tippaakaan vuoromääristä.
Tulevatko huikeat parannukset koitumaan täysin kannattamattomaksi toiminnaksi vai saadaanko asiakasmäärät tällä tavoin nousuun? Ensi talvi tulee kaikesta huolimatta olemaan asiakkaille kulta-aikaa, joka kannattaa käyttää hyväksi.
Huomattavaa on myös vuorojen määrän lisäksi lähtöaikojen säännöllisyys ja luettavuus. Ainoastaan muutamista aikatauluista löytyy enää muita kuin viidellä jaollisia lähtöaikoja, mikä helpottaa valtaisasti, ei vain aikataulun luettavuutta, vaan myös ulkoa muistettavuutta.
On myös mainittava linjan 39 palvelutason korottamisesta. Vuoroja tulee olemaan ensi talvena nykyistä tuplasti enemmän.
Mutta onko nyt annettu enemmän vuoroja, kuin mitä olisi tarpeen? Seuraako tästä autojen asiakasvähyyttä ja sitä kautta lippujen hintojen nousua, vai pysähtyykö viime vuosina hiertänyt oravanpyörä niin, että asiakaskunta alkaa jälleen laajentua? Tämä on varmasti ollut myös perimmäisenä tarkoituksena muutoksia tehtäessä, mutta tuottaako se hedelmää?
Tässä vielä kyhäilemäni esimerkki Hatanpään valtatien palvelutason parantumisesta pysäkkiaikataulun muodossa:
Vihilahti – Keskustori ensi syksynä (linjanumero suluissa)
klo 7: 00(21) 10(1) 15(7) 18(3) 30(1) 30(21) 40(1) 45(7) 48(3) 50(1)
TKL:n nykyisten kuuden vuoron sijasta tullaan Vihilahdessa ajamaan ensi vuonna kokonaista kymmenen auton voimin kello seitsemän ja kahdeksan välillä, mikä on huikea parannus nykyiseen verrattuna. Koivistonkylän palvelu on onnistuneesti porrastettu ja linjalle 1 on lisätty jopa kaksi vuoroa nykyistä enemmän. Onko tämä sitten tarpeellista, sen saa jokainen itse päättää.
Johtokunta on selvästi tehnyt päätöksen palvelutason parantamiseksi, sillä muuten tämä ei voisi olla mahdollista. Puolen vuoden sisällä ilmestyvä aikataulukirja tulee olemaan kerrassaan täydellistä luettavaa. Nyt ei enää pihtailla tippaakaan vuoromääristä.
Tulevatko huikeat parannukset koitumaan täysin kannattamattomaksi toiminnaksi vai saadaanko asiakasmäärät tällä tavoin nousuun? Ensi talvi tulee kaikesta huolimatta olemaan asiakkaille kulta-aikaa, joka kannattaa käyttää hyväksi.
Huomattavaa on myös vuorojen määrän lisäksi lähtöaikojen säännöllisyys ja luettavuus. Ainoastaan muutamista aikatauluista löytyy enää muita kuin viidellä jaollisia lähtöaikoja, mikä helpottaa valtaisasti, ei vain aikataulun luettavuutta, vaan myös ulkoa muistettavuutta.
On myös mainittava linjan 39 palvelutason korottamisesta. Vuoroja tulee olemaan ensi talvena nykyistä tuplasti enemmän.
Mutta onko nyt annettu enemmän vuoroja, kuin mitä olisi tarpeen? Seuraako tästä autojen asiakasvähyyttä ja sitä kautta lippujen hintojen nousua, vai pysähtyykö viime vuosina hiertänyt oravanpyörä niin, että asiakaskunta alkaa jälleen laajentua? Tämä on varmasti ollut myös perimmäisenä tarkoituksena muutoksia tehtäessä, mutta tuottaako se hedelmää?
Tässä vielä kyhäilemäni esimerkki Hatanpään valtatien palvelutason parantumisesta pysäkkiaikataulun muodossa:
Vihilahti – Keskustori ensi syksynä (linjanumero suluissa)
klo 7: 00(21) 10(1) 15(7) 18(3) 30(1) 30(21) 40(1) 45(7) 48(3) 50(1)
TKL:n nykyisten kuuden vuoron sijasta tullaan Vihilahdessa ajamaan ensi vuonna kokonaista kymmenen auton voimin kello seitsemän ja kahdeksan välillä, mikä on huikea parannus nykyiseen verrattuna. Koivistonkylän palvelu on onnistuneesti porrastettu ja linjalle 1 on lisätty jopa kaksi vuoroa nykyistä enemmän. Onko tämä sitten tarpeellista, sen saa jokainen itse päättää.