Talviaikataulut 2024-2025

Lisäksi kuljettajaohjeessa on jo osa Pitkäsillan katkoksen poikkeusreiteistä. 2 kulkee 3.3. alkaen Ilmalaan asti ja pohjoisen suuntaan Messukeskuksen kautta ja 3/N suoraan Mannerheimintietä Oopperan kautta Alppilaan. Kakkosen reitti on merkitty vain 30.3. asti, eli jotain muutakin muutosta saattaa tulla. Ohjeessa näkyy lisäksi 9:n poikkeusreitti Länsiterminaali - Kauppatori, mutta linjojen 6 ja 7 poikkeusreitit eivät ole siellä vielä.

Kuljettajaohjeeseen oli tullut viime viikolla 6B Linjat - Arabianranta, 7T Länsiterminaali - Katajanokan terminaali sekä 9N poikkeusreitti ja hallireittejä 6B:n ja 7T:n katkoksen vastapuolisille linjoille, mutta ei niiden varsinaisia linjoja. Sen jälkeen poikkeusreittien linjat ovat muuttuneet uudemman kerran.

Eli 6B kulkee nyt vain Kallion virastotalon pysäkille ja 9:stä reitillä Länsiterminaali - Kauppatori on tullut 9T. Katkoksen pohjoispuolella on taas 9B, joka kulkee Kallion virastotalolta Kallion läpi Ilmalaan ja vastaavasti linja 2 on merkitty 3.3. alkaen nykyiselle poikkeusreitille Pasilan asemalle, paitsi Mikonkatua kumpaankin suunta ja 31.3. alkaen se siirtyy kulkemaan kylläkin Läntisen Brahenkadun ja Sturenkadun kautta.

Kuljettajaohjeen mukaan lisäksi 3.3. alkaen Hakaniemeen päättyvät 600-sarjan seutulinjat siirtyvät poikkeusreitille Hämeentie - Haapamäentie, jossa on niille päätepysäkki "Väinö Tannerin kenttä" ja takaisin ne lähtevät Sörnäisten rantatiellä Merihaan pysäkilta kulkien Miina Sillanpään kadun ja Hakaniemen Torikadun kautta Hämeentielle
 
Kuljettajaohjeeseen oli tullut viime viikolla 6B Linjat - Arabianranta, 7T Länsiterminaali - Katajanokan terminaali sekä 9N poikkeusreitti ja hallireittejä 6B:n ja 7T:n katkoksen vastapuolisille linjoille, mutta ei niiden varsinaisia linjoja. Sen jälkeen poikkeusreittien linjat ovat muuttuneet uudemman kerran.

Eli 6B kulkee nyt vain Kallion virastotalon pysäkille ja 9:stä reitillä Länsiterminaali - Kauppatori on tullut 9T. Katkoksen pohjoispuolella on taas 9B, joka kulkee Kallion virastotalolta Kallion läpi Ilmalaan ja vastaavasti linja 2 on merkitty 3.3. alkaen nykyiselle poikkeusreitille Pasilan asemalle, paitsi Mikonkatua kumpaankin suunta ja 31.3. alkaen se siirtyy kulkemaan kylläkin Läntisen Brahenkadun ja Sturenkadun kautta.
Se näkyy että 6B muutuu 9B:ksi Kallion virastotalon pysäkillä ja 6T/7T:llä on yhteinen määränpää/päätepysäki Katajanokassa.
 
Kuljettajaohjeeseen oli tullut viime viikolla 6B Linjat - Arabianranta, 7T Länsiterminaali - Katajanokan terminaali sekä 9N poikkeusreitti ja hallireittejä 6B:n ja 7T:n katkoksen vastapuolisille linjoille, mutta ei niiden varsinaisia linjoja. Sen jälkeen poikkeusreittien linjat ovat muuttuneet uudemman kerran.

Eli 6B kulkee nyt vain Kallion virastotalon pysäkille ja 9:stä reitillä Länsiterminaali - Kauppatori on tullut 9T. Katkoksen pohjoispuolella on taas 9B, joka kulkee Kallion virastotalolta Kallion läpi Ilmalaan ja vastaavasti linja 2 on merkitty 3.3. alkaen nykyiselle poikkeusreitille Pasilan asemalle, paitsi Mikonkatua kumpaankin suunta ja 31.3. alkaen se siirtyy kulkemaan kylläkin Läntisen Brahenkadun ja Sturenkadun kautta.

Kuljettajaohjeen mukaan lisäksi 3.3. alkaen Hakaniemeen päättyvät 600-sarjan seutulinjat siirtyvät poikkeusreitille Hämeentie - Haapamäentie, jossa on niille päätepysäkki "Väinö Tannerin kenttä" ja takaisin ne lähtevät Sörnäisten rantatiellä Merihaan pysäkilta kulkien Miina Sillanpään kadun ja Hakaniemen Torikadun kautta Hämeentielle
Mitenhän tästäkin olisi tarkoitus ajaa?
 

Liitetiedostot

  • AC3CE764-BA5A-40BA-B26A-36699EC5D63F.jpeg
    AC3CE764-BA5A-40BA-B26A-36699EC5D63F.jpeg
    107.7 KB · Lukukerrat: 55
Pari nostoa ysiin liittyen. Linjatunnus eteläiselle osiolle näyttäisi olevan 9T, ei 9S joka kuvaisi reittiä paremmin. Ehkä tässä halutaan antaa T-tunnus kaikille "eteläisille linjoille" selkeyden vuoksi. Toisekseen, 9N:n liikenne näyttäisi jatkuvan 9T:n kaltaisella reitillä. Jätkäsaari toki tarvitsee yöliikennettä, mutta mitenköhän Kallion, Pasilan ja Ilmalan yöliikenne hoidetaan? 9B voisi kulkea myös 9N:n liikennöintiaikoina, mikä johtaisi kahden vaihdon matkoihin siihen suuntaan. Itse olisin kokenut järkevämmäksi siirtää 9N:n reitti Manskulle ja Hesarille. Korvaava bussilinja olisi silloin palvellut Kallion etelä- ja keskiosaa. Toki on myös mahdollista, että yöaikaan 23N:n reitti Rautatientorilta pohjoiseen palaa. Bussit saisi varmasti otettua korvaavan liikenteen paketista.
 
Linjatunnus eteläiselle osiolle näyttäisi olevan 9T, ei 9S joka kuvaisi reittiä paremmin. Ehkä tässä halutaan antaa T-tunnus kaikille "eteläisille linjoille" selkeyden vuoksi.
"T" tarkoittaa "terminaali", niin kuin 1T ja 8T, tai aiemmin 4T ja 6T. Katkon aikana 6T ja 7T kyllä menevät Katajanokan terminaaliin, mutta en tiedä miksi 9T on niin numeroitu kun se menee vain Kauppatorille asti.
Toisekseen, 9N:n liikenne näyttäisi jatkuvan 9T:n kaltaisella reitillä. Jätkäsaari toki tarvitsee yöliikennettä, mutta mitenköhän Kallion, Pasilan ja Ilmalan yöliikenne hoidetaan? 9B voisi kulkea myös 9N:n liikennöintiaikoina, mikä johtaisi kahden vaihdon matkoihin siihen suuntaan. Itse olisin kokenut järkevämmäksi siirtää 9N:n reitti Manskulle ja Hesarille. Korvaava bussilinja olisi silloin palvellut Kallion etelä- ja keskiosaa. Toki on myös mahdollista, että yöaikaan 23N:n reitti Rautatientorilta pohjoiseen palaa. Bussit saisi varmasti otettua korvaavan liikenteen paketista.
9N:n reitti voi olla tämä:
Jätkäsaari-Kamppi-Kolmikulma-Lasipalatsi-Ooppera-Sturenkatu-Ilmala. Sitten 9X tai 23N voi ajaa reitillä Kamppi-Kaisaniemi-Kallio-Sörnäinen-Hakaniemi ja takaisin.
 
Kuljettajaohjeeseen oli tullut viime viikolla 6B Linjat - Arabianranta, 7T Länsiterminaali - Katajanokan terminaali sekä 9N poikkeusreitti ja hallireittejä 6B:n ja 7T:n katkoksen vastapuolisille linjoille, mutta ei niiden varsinaisia linjoja. Sen jälkeen poikkeusreittien linjat ovat muuttuneet uudemman kerran.

Eli 6B kulkee nyt vain Kallion virastotalon pysäkille ja 9:stä reitillä Länsiterminaali - Kauppatori on tullut 9T. Katkoksen pohjoispuolella on taas 9B, joka kulkee Kallion virastotalolta Kallion läpi Ilmalaan ja vastaavasti linja 2 on merkitty 3.3. alkaen nykyiselle poikkeusreitille Pasilan asemalle, paitsi Mikonkatua kumpaankin suunta ja 31.3. alkaen se siirtyy kulkemaan kylläkin Läntisen Brahenkadun ja Sturenkadun kautta.

Kuljettajaohjeen mukaan lisäksi 3.3. alkaen Hakaniemeen päättyvät 600-sarjan seutulinjat siirtyvät poikkeusreitille Hämeentie - Haapamäentie, jossa on niille päätepysäkki "Väinö Tannerin kenttä" ja takaisin ne lähtevät Sörnäisten rantatiellä Merihaan pysäkilta kulkien Miina Sillanpään kadun ja Hakaniemen Torikadun kautta Hämeentielle
Parempaan suuntaan, vaikka ehkä vähän puolitiehen jäi nyt kuitenkin. Tärkeintä minusta on se, että Porthaninkadulla on raitioliikennettä ja että pohjoisessa linjat 6, 7 ja 9 palvelevat ihan niin kuin ennenkin eli kunhan matkustaja metroilee ensin Hakaniemeen, niin hän voi sieltä jatkaa tutulla ratikalla, joka menee sinne, minne pitääkin.

Etelässä ihmettelen ehkä eniten sitä, miksei linjoja 7 ja 9 yhdistetty kaikkein ilmiselvimmällä tavalla. Seiska Länsiterminaalista omaa reittiä Liisankadulle ja ysi Länsiterminaalista omaa reittiä Unioninkatulle, ja siinä nippuun. Tarvittaessa ajantasaus Varsapuistolla. Vaikea kuvitella, että Katajanokan terminaaliin on tarpeen ajaa läpi päivän kahta linjaa.
 
Pari nostoa ysiin liittyen. Linjatunnus eteläiselle osiolle näyttäisi olevan 9T, ei 9S joka kuvaisi reittiä paremmin. Ehkä tässä halutaan antaa T-tunnus kaikille "eteläisille linjoille" selkeyden vuoksi.
"T" tarkoittaa "terminaali", niin kuin 1T ja 8T, tai aiemmin 4T ja 6T. Katkon aikana 6T ja 7T kyllä menevät Katajanokan terminaaliin, mutta en tiedä miksi 9T on niin numeroitu kun se menee vain Kauppatorille asti.

Mikä tuossa siis oikein hämmentää? Kyllähän 9T menee terminaalille, Länsiterminaali 2:lle. Kyllähän T-tunnusta on muuallakin käytetty kuin Katajanokalla, 1T, 6T ja 8T nyt ainakin ovat menneet nimenomaan Länsiterminaalille. Kun linja jaetaan kahtia, niin minusta tuo T on luontevin valinta kirjaimeksi tuolle puoliskolle.
 
Mikä tuossa siis oikein hämmentää? Kyllähän 9T menee terminaalille, Länsiterminaali 2:lle. Kyllähän T-tunnusta on muuallakin käytetty kuin Katajanokalla, 1T, 6T ja 8T nyt ainakin ovat menneet nimenomaan Länsiterminaalille. Kun linja jaetaan kahtia, niin minusta tuo T on luontevin valinta kirjaimeksi tuolle puoliskolle.
Onglema on, että 6T ja 7T ovat T-linjat, koska ne menevät Länsiterminaalista Katajanokan terminaaliin. 9T menee Länsiterminaalista Kauppatoriin. Kauppatoriin menevät linjoille on historiallisesti annettu koodi S, niin kuin 4S. Tuon logiikan mukaan 9:n etelän osaan pitäisi olla annettu numero "9S".
 
Onglema on, että 6T ja 7T ovat T-linjat, koska ne menevät Länsiterminaalista Katajanokan terminaaliin. 9T menee Länsiterminaalista Kauppatoriin. Kauppatoriin menevät linjoille on historiallisesti annettu koodi S, niin kuin 4S. Tuon logiikan mukaan 9:n etelän osaan pitäisi olla annettu numero "9S".
Meneekö 6T sitten muka Länsiterminaalille Eiranrannan sijaan? Kuljettajaohjeessa sitä ei ole, mutta veikkaisin ennemmin Eiranranta-Katajanokan terminaali, jolla on myös vain yksi terminaali. Terminaalille menevillä linjoilla kuitenkin kirjaimelle selvin merkitys on terminaali. Todennäköisesti isompi osa matkustajista on menossa terminaalille kuin Kauppatorille.
 
Mikä tuossa siis oikein hämmentää? Kyllähän 9T menee terminaalille, Länsiterminaali 2:lle. Kyllähän T-tunnusta on muuallakin käytetty kuin Katajanokalla, 1T, 6T ja 8T nyt ainakin ovat menneet nimenomaan Länsiterminaalille. Kun linja jaetaan kahtia, niin minusta tuo T on luontevin valinta kirjaimeksi tuolle puoliskolle.
9T menee yhdelle ja samalle terminaalille kuin tavallinen 9. Muiden T-linjojen osalta reitti eroaa perusversiosta siten, että linja kulkee terminaalille, jonne se ei tavallisesti kulkisi (1T, 8T ja entinen 6T Länsiterminaalille, ja tulevat 6T ja 7T sekä entinen 4T Katajanokan terminaalille). Eiväthän vappuliikenteessäkään 2:n ja 3:n apulinjat saa T-kirjainta vaikka ne kulkevat Olympiaterminaalille, koska linjat eivät siltä osin eroa peruslinjoistaan. Ne ovat lyhennettyjä versioita peruslinjoista, jolloin oikea kirjain on B.
 
Viimeksi muokattu:
9T menee yhdelle ja samalle terminaalille kuin tavallinen 9. Muiden T-linjojen osalta reitti eroaa perusversiosta siten, että linja kulkee terminaalille, jonne se ei tavallisesti kulkisi (1T, 8T ja entinen 6T Länsiterminaalille, ja tulevat 6T ja 7T sekä entinen 4T Katajanokan terminaalille). Eiväthän vappuliikenteessäkään 2:n ja 3:n apulinjat saa T-kirjainta vaikka ne kulkevat Olympiaterminaalille, koska linjat eivät siltä osin eroa peruslinjoistaan. Ne ovat lyhennettyjä versioita peruslinjoista, jolloin oikea kirjain on B.
Mutta B:n ollessa jo varattuna pohjoispäälle, T on HSL:n vakionumerointiloogiikan mukainen vaihtoehto eteläpäälle, koska T tarkoittaa laivaterminaalia (ja Lauttasaarta). K olisi tietysti toinen vaihtoehto perusreitiltään Kauppatorille poikkeavalle linjalle, mutta T on varmaan matkustajille selkeämpi tunnus. Toiminta- ja taloussuunnitelmassa mainittu A tarkoittaisi pidennettyä versiota, vaikka sekin olisi tässä tapauksessa melko selkeä vaihtoehto. 9S olisi tietysti perinteinen tunnus, mutta jostain syystä sen käyttöä halutaan välttää.
 
Mutta B:n ollessa jo varattuna pohjoispäälle, T on HSL:n vakionumerointiloogiikan mukainen vaihtoehto eteläpäälle, koska T tarkoittaa laivaterminaalia (ja Lauttasaarta). K olisi tietysti toinen vaihtoehto perusreitiltään Kauppatorille poikkeavalle linjalle, mutta T on varmaan matkustajille selkeämpi tunnus. Toiminta- ja taloussuunnitelmassa mainittu A tarkoittaisi pidennettyä versiota, vaikka sekin olisi tässä tapauksessa melko selkeä vaihtoehto. 9S olisi tietysti perinteinen tunnus, mutta jostain syystä sen käyttöä halutaan välttää.
Kuten avasin äsken, T ei ole perusnumerointilogiikan mukainen tässä tapauksessa. K ei ole ymmärtääkseni ikinä ollut käytössä Kaupatorin osalta (ja bussiliikenteessä sillä on oma merkityksensä). S-tunnuksen välttäminen on siinä mielessä outoa, että vain pari vuotta sitten pikaratikan koelinja sai S-tunnuksen, eikä esimerkiksi myös sopivaa B-tunnusta. Mainitsemasi A-tunnus olisi mielestäni ollut hieman outo yksinään, mutta helposti hahmotettavissa, jos kaikki eteläiset linjat olisivat saaneet A-tunnukseen. Siksi päättelin, että T-tunnus on annettu 9:lle siksi, että se sopisi yhteen muiden linjojen kanssa.
 
Onglema on, että 6T ja 7T ovat T-linjat, koska ne menevät Länsiterminaalista Katajanokan terminaaliin. 9T menee Länsiterminaalista Kauppatoriin. Kauppatoriin menevät linjoille on historiallisesti annettu koodi S, niin kuin 4S. Tuon logiikan mukaan 9:n etelän osaan pitäisi olla annettu numero "9S".
Selkeintä olisi ollut numeroida nämä niin, että eteläinen puoli on E ja pohjoinen P. Siis 6E ja 6P jne.
 
Kuten avasin äsken, T ei ole perusnumerointilogiikan mukainen tässä tapauksessa. K ei ole ymmärtääkseni ikinä ollut käytössä Kaupatorin osalta (ja bussiliikenteessä sillä on oma merkityksensä). S-tunnuksen välttäminen on siinä mielessä outoa, että vain pari vuotta sitten pikaratikan koelinja sai S-tunnuksen, eikä esimerkiksi myös sopivaa B-tunnusta. Mainitsemasi A-tunnus olisi mielestäni ollut hieman outo yksinään, mutta helposti hahmotettavissa, jos kaikki eteläiset linjat olisivat saaneet A-tunnukseen. Siksi päättelin, että T-tunnus on annettu 9:lle siksi, että se sopisi yhteen muiden linjojen kanssa.
Niin A-tunnuksenhan oli alun perin tarkoitus tulla nimen omaan kaikille eteläisille linjoille. K:ta ei ole tosiaan Kauppatorin osalta käytetty, mutta bussiliikenteessä se on yleinen juuri tuollaisissa tapauksissa, mutta koska raitioliikenteessä sitä ei ole perinteisesti käytetty, T on selkeämpi vaihtoehto. Ysi liikennöi toki Länsiterminaalille muutenkin, mutta tässä tapauksessa se liikennöi keskustasta ainoastaan sinne, ei Pasilaan tai Vallilaan, joten 9T on siinä mielessä ihan looginen tunnus, vaikka 9S olisikin kuvaavampi.
 
Takaisin
Ylös