Talviaikataulut 2025–2026

Mikä ton linjan idea on
Enemmän palvelua… ööh… jonnekin. En nyt kirjoittaessani muista oliko kyseessä Muurala vai Lommilan perukat yms. nykyinen 244/245 reitti mihin palvelua haluttiin lisätä. Kieltämättä hieman hämmentävähkö linja, vaikea minunkaan ymmärtää tuon pointtia.
 
Enemmän palvelua… ööh… jonnekin. En nyt kirjoittaessani muista oliko kyseessä Muurala vai Lommilan perukat yms. nykyinen 244/245 reitti mihin palvelua haluttiin lisätä. Kieltämättä hieman hämmentävähkö linja, vaikea minunkaan ymmärtää tuon pointtia.
Ei tarvitse ajaa Nuuksion vanhan koulun kautta tietä pitkin, jolla on ongelmia talvikeleillä. Ja tuo loppupuolen linjaus taitaa olla nopeampi ja luotettavampi liikennöidä Siikaniemestä päin kuin Brobackan kautta.
 
Enemmän palvelua… ööh… jonnekin. En nyt kirjoittaessani muista oliko kyseessä Muurala vai Lommilan perukat yms. nykyinen 244/245 reitti mihin palvelua haluttiin lisätä. Kieltämättä hieman hämmentävähkö linja, vaikea minunkaan ymmärtää tuon pointtia.
Okei ajaako Nobina tuotakin
 
Enemmän palvelua… ööh… jonnekin. En nyt kirjoittaessani muista oliko kyseessä Muurala vai Lommilan perukat yms. nykyinen 244/245 reitti mihin palvelua haluttiin lisätä. Kieltämättä hieman hämmentävähkö linja, vaikea minunkaan ymmärtää tuon pointtia.
Lisäksi parantaaa Siikajärven yhteyden luotettavuutta talvella kun Heinästien shikaanit ja serpentiinit mäkineen jää pois. Tolla pätkällähän perinteisesti on 244:t pitkin ojia pahemmilla keleillä.
 
Näyttäisi toimivan näin Reittioppaassa, mutta Google Mapsissa näkyy H ja numero, mikä on omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Itse olisin pitänyt nykyisen järjestelmän, koska siinä näkyy reitti yhtenä kokonaisuutena. Esimerkiksi 7H Länsiterminaalista on melko monimutkainen, mutta hahmotettavissa sellaisen kartan avulla, jossa reitti näkyy yhtenä kokonaisuutena (https://reittiopas.hsl.fi/linjat/HSL:1007H/aikataulu/HSL:1007H:0:01?serviceDay=20250810).
Suomen Raitiotieseuran Facebook-sivuilla oli selitetty tuo uudistus hyvin, joten nyt se vaikuttaa muuten järkevältä, mutta tuo Mapsissa näytettävien reittien sekavuus on edelleen ongelmana.
Olisin itse ajanut aina Länsiterminaalille, koska sinne on enemmän kysyntää, vaikka linja 1 onkin aina kulkenut Eiraan. Koska Eiran päätepysäkille kulkee nykyään linja 6, linja 1 ei muodosta yhteyttä pysäkille, johon muuten ei kulje raitiovaunua. Se ei muodosta muutenkaan mitään oleellista uutta yhteyttä.

Länsiterminaalille ajettaessa muodostuu myös yhteys Länsiterminaalille linjalla 8T, koska linja 1T jatkuu sieltä linjana 8T. Tällöin muodostuu esimerkiksi yhteys Länsiterminaalilta Ruoholahden metroasemalle.
Länsiterminaalille on enemmän kysyntää vain laivojen lähtö- ja saapumisaikoina. Viikonloppuisin ja kesäisin päivittäinen keskiarvokin ylittää Punavuoren, Ullanlinnan ja Eiran kysynnän, mutta kyllä talviaikataulukauden arkipäivinä kysyntä jäisi todennäköisesti selvästi pienemmäksi 1T:n reitillä. Palvelutason kannaltakin on hyvä, että Fredrikinkadulla on nykyään viiden minuutin vuoroväli. Ykkönen tarjoaa myös hieman hitaamman mutta selvästi mukavamman vaihtoehdon nivel-BYDeille Töölöön ja Kamppiin mennessä (Kampin keskukseen pääsee nopeasti myös Lasipalatsin pysäkiltä). 8T nopeuttaisi metrolla länteen jatkavien matkaa muutamalla minuutilla, mutta sinne menijöitä on vain pieni osa matkustajista.
 
Maunulan koulu siirtyy väistötiloihin Käpylään. Ei kai puolenpäivän jälkeen ketään tarvitse Maunulasta/Paloheinästä/Pakilasta koululle päin kuljettaa? Luulisin kysynnän olevan toiseen suuntaan. Mene ja tiedä näistä toisaalta.
Maunulan ala-aste siirtyy ainakin Paloheinään jossa koulun loppuminen varmaan juteltu koulun kanssa.


Hyvä idea koska suurin osa alueen bussin käyttäjistä asuu tuon linjan varrella ja jää vaaralliset mutkat pois....
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös