McDonaldsilla ilmeisesti jopa on yksi omakin ravintola, Helsingin Paciuksenkadulla. Mutta McD on paljon puhtaammin vain franchising-sateenvarjo...
Ei kaukaa haettua viitata Mäkkäriin. Nimittäin kaukoliikenteessä McD on monella tapaa Onnin esikuva. Ottamatta kantaa sen kulinaristiseen tasoon, moni asia liiketoimintamallissa sopii hyvin valtakunnallisen johtavan kaukoliikennejärjestelmän rakentamiseen:
-Äärimmäisen tunnettu brändi
-Erottuva
-Toimialansa johtaja
-franchising-malli toimii, koska McD osaa konseptin kehittämisen, markkinoinnin ja brändin luomisen. Yrittäjät osaavat operoinnin.
-henkilöstön mielestä erinomainen työpaikka. Uusimman Talouselämän mukaan Suomen suurten yritysten sarjassa viides (IKEA oli ykkönen)
-McD:n tulot tulevat monista puroista, kuten toimitiloista, myyntiprovisioista, IT-järjestelmistä jne.
-mahdollisuus kilpailla muullakin kuin hinnalla
McD:llä on tällä hetkellä Suomessa 12 omaa ja 71 franchising-ravintolaa.
Ei ole salaisuus että Onnissa on opiskeltu ja opiskellaan McD:n, Kotipizzan, Subin, Makuunin, huoltoasemien ja K-kauppojen tapaa toimia ja rakentaa verkostoa. Paljon on opittavaa, mutta eipä kilpailukaan ole Suomessa vielä alkanut.
PSA-liikenteessä ei ainakaan bruttomallissa tunnu olevan edellytyksiä franchisingille. Arvoketjussa on paikat tilaajalle, liikennöitsijälle, kunnossapitäjälle ja leasing-yhtiölle. Siksi Tampereen kilpailutuskin tehtiin OB:n nimiin.
Kalustoksi tulee 4 kpl Scania Citywide LE-autoja. Vara-autona toimii Möttölän #31.