Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
No kysehän tuossa päätöksen muutoksessa oli, siitä, että Pirkanmaan Tilausliikenteellä ei oikein paukut riittäneet koko palettiin. Tämä tieto asioista perillä olevalta taholta. Eli suomennettuna kalustohankintoihin ei löytynyt rahoitusta.
Selvästikään tuo taho ei ymmärrä julkisten hankintojen perusperiaatteita, kun kerran esityslistassa lukee ihan oikea syy (yksittäistarjoukset olivat kokonaistaloudellisesti edullisempi vaihtoehto kuin yhdistelmätarjous).
Eipä tuo silti muuta sitä tosiasiaa että Pirkanmaan Tilausliikenteen kykyä hoitaa edes nyt voittamansa linja 21 epäillään vahvasti.
No kyllähän asia aikanaan selviää että onko vai eikö kykeneväinen. Toisaalta onhan heillä jo 2 autoa mitä linjalle laittaa kun oletettavasti nuo säfflet sinne käy mikäli vielä niitä on tarjottu. Eli viiden auton hankinta olisi edessä vähintäänkin - määrä joka on ko. firmalle isohko mutta ei 7 auton liikenteen hoitaminen ole varmastikaan mahdoton juttu kuitenkaan. Jos hoitavat hommansa kunnialla niin toivotan firman tervetulleeksi operoimaan kyseistä linjaa.Eipä tuo silti muuta sitä tosiasiaa että Pirkanmaan Tilausliikenteen kykyä hoitaa edes nyt voittamansa linja 21 epäillään vahvasti.
No kyllähän asia aikanaan selviää että onko vai eikö kykeneväinen. Toisaalta onhan heillä jo 2 autoa mitä linjalle laittaa kun oletettavasti nuo säfflet sinne käy mikäli vielä niitä on tarjottu. Eli viiden auton hankinta olisi edessä vähintäänkin - määrä joka on ko. firmalle isohko mutta ei 7 auton liikenteen hoitaminen ole varmastikaan mahdoton juttu kuitenkaan. Jos hoitavat hommansa kunnialla niin toivotan firman tervetulleeksi operoimaan kyseistä linjaa.
Eiköhän uusia autoja saa liisattua kuukausihinnalla, joten kovin massiivisia investointeja tuskin tarvitsee tehdä.
Eiköhän uusia autoja saa liisattua kuukausihinnalla, joten kovin massiivisia investointeja tuskin tarvitsee tehdä.
Erittäin mielenkiintoinen tieto! Voitko tarkentaa, mistä autoja saa liisattua eli vuokrattua? Omat kokemukseni niin paikallisbussien kuin kaukobussien rahoittamisesta ovat sellaisia, että omanpääomanehtoinen rahoitus on välttämätöntä noin 20-30 prosenttiin saakka, eikä ole mitään keinoa vain "liisata" busseja.
Näissä kilpailutuksissa tahtoo vaan "voittajan" rahavirta olla plus-miinus-nolla.
Tuohon omaan rahoitusosuuteen en osaa ottaa kantaa, mutta perimmäisenä ajatuksenani oli lähinnä se, ettei 1,5 miljoonan euron arvoista kalustohankintaa nykyään yleensä käteisellä tehdä. 6+2 vuoden sopimus takaa liikennöitsijälle pitkäksi aikaa säännöllisen ja ennustettavan tulovirran, millä olettaisin olevan merkitystä kaluston rahoituksesta neuvoteltaessa. Olisikin kyllä ihan mielenkiintoista tietää, minkälaisilla rahoituskuvioilla vaikkapa Tammelundin Liikenne on viimeisen parin vuoden aikana tapahtuneen nopean kasvunsa HSL-liikenteessä järjestänyt.
Jos olisi sellainen kalustopankki/leasingpalvelu, josta voisi vuokrata auton ja maksaa tasaisia kuukausieriä, olisi homma helppoa. Sellaisia ei tietääkseni ole kuitenkaan olemassa.