Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos

Ehkä Joensuuhun tai Jyväskylään, kun Länsilinjathan voitti liikennettä sieltä, ja mun veikkaus on että uusista autoista osalla on toimitusviivästyksiä, jolloin tarvitaan vanhempaa kalustoa hoitamaan liikennettä. En sano varmaksi tiedoksi, mut näin mä veikkaan että on asianlaita. Ja totta, sit ei TKL:llä enää ole kuin 3 Scalaa (ja Scaniaa ylipäätään) jäljellä. Ite en kyllä tiedä mikä on TKL:n kuskien yleinen mielipide Scaloista työkaluina, mut en ihmettele jos yli puolet heidän kuljettajistaan ei tykkää niistä, joten heidän näkökulmasta tää on ilouutinen.

Ei taida nuo Jyväskylään tulla, kun viisi on jo yli-ikäisiä Länsilinjojen liikennöinnin alkaessa kesällä.
 
Ei taida nuo Jyväskylään tulla, kun viisi on jo yli-ikäisiä Länsilinjojen liikennöinnin alkaessa kesällä.
Viimeksi kun Länskä osti laitoksen vanhoja scaloja, oli kyse vain siitä että tarvittiin autoja kuljettajien koulutusta varten. Uskoisin että tässäkin on kyse nimenomaan tästä. Ei noin vanhoille oikein muuta käyttöä keksi, etenkin siitä syystä että jo kesällä vapautuu kangasalan-lempäälän sopimuksen autot joita todennäköisimmin siirtyy näihin voitettuihin kohteisiin Jyväskylään ja Joensuuhun.
 
TKL:n kustannusrakenteesta ja kilpailutuksen kannattavuudesta voidaan olla varmaan montaa mieltä, mutta liikennepäällikön hankintapäätöstä käsisaippuan ostamisesta lukiessa ei ainakaan jää sellainen vaikutelma, että kaupungin liikennelaitos toimisi mitenkään erityisen ketterästi tai kustannustehokkaasti.

Länsilinjojen Scala-hankinnassa luki, että oli tiedusteltu mitä tahansa kalustoa, joten tämä viittaisi siihen, että menisi koulutuskäyttöön tai vara-autoiksi toimitusvaikeuksien varalta.
 
TKL:n kustannusrakenteesta ja kilpailutuksen kannattavuudesta voidaan olla varmaan montaa mieltä, mutta liikennepäällikön hankintapäätöstä käsisaippuan ostamisesta lukiessa ei ainakaan jää sellainen vaikutelma, että kaupungin liikennelaitos toimisi mitenkään erityisen ketterästi tai kustannustehokkaasti.
Vaikutelma voi toki tuollaisen perusteella tulla jos sellainen jossain oli luettavana. Mutta kyllä toiminta on tehokasta kun sitä on edellytetty. Nythän taloustilanne on yleisestikin ottaen paljolti kuraa, mutta muutama vuosi sitten toiminta oli kirkkaasti voitollista. Kehitystä on siis siinä mielessä tapahtunut 80...90-lukujen touhusta
 
Ehkä Joensuuhun tai Jyväskylään, kun Länsilinjathan voitti liikennettä sieltä, ja mun veikkaus on että uusista autoista osalla on toimitusviivästyksiä, jolloin tarvitaan vanhempaa kalustoa hoitamaan liikennettä. En sano varmaksi tiedoksi, mut näin mä veikkaan että on asianlaita. Ja totta, sit ei TKL:llä enää ole kuin 3 Scalaa (ja Scaniaa ylipäätään) jäljellä. Ite en kyllä tiedä mikä on TKL:n kuskien yleinen mielipide Scaloista työkaluina, mut en ihmettele jos yli puolet heidän kuljettajistaan ei tykkää niistä, joten heidän näkökulmasta tää on ilouutinen.

Päinvastoin luulisi kuljettajien nimenomaan tykkäävän Scaloista - jos vaan on kunnossa olevia autoja. Kevyt ajaa, ainakin teliversiona. Olen ihmetellyt jo vuosikausia, että miksei Tampereelle saada kolmelle suurelle Scaniaa myytyä. 90- luvulla TKL hankki 3-sarjalaisia Scanioita huomattavan määrän. Volvo 8900 on taloudellinen, mutta ei kuljettajan auto. Hankintapolitiikka on tietysti aivan eri kuin yksityisellä puolella. Myöskin tarjouspyynnön muovaaminen vaatimalla esim. Suomalaista korityötä ei enää onnistu, kun kotimaassa ei jatkossa tehdä kaupunkibusseja.
 
Päinvastoin luulisi kuljettajien nimenomaan tykkäävän Scaloista - jos vaan on kunnossa olevia autoja. Kevyt ajaa, ainakin teliversiona. Olen ihmetellyt jo vuosikausia, että miksei Tampereelle saada kolmelle suurelle Scaniaa myytyä. 90- luvulla TKL hankki 3-sarjalaisia Scanioita huomattavan määrän. Volvo 8900 on taloudellinen, mutta ei kuljettajan auto. Hankintapolitiikka on tietysti aivan eri kuin yksityisellä puolella. Myöskin tarjouspyynnön muovaaminen vaatimalla esim. Suomalaista korityötä ei enää onnistu, kun kotimaassa ei jatkossa tehdä kaupunkibusseja.

Se on muuten hyvä kysymys. Samaa voidaan miettiä miksei Pohjolan liikenteelle ole myöskään tullut lainkaan Scaniaa vuoden 2012 jälkeen. Ehkä siellä vain luotetaan enemmän Volvoon tai jotain sinne päin.
 
LL:lle myydyt scalat ovat ylimääräisiä vara-autoja kevään ajaksi kun olemassa olevaa kalustoa vedetään jo ennen kesäliikennettä Jyväskylän ja Joensuun väreihin. Eivät tule välttämättä ajamaan montaakaan kilometriä Länsilinjoilla.
 
Keväällä on sit varmaan kaikkien aikojen viimeinen mahdollisuus koko Suomessa päästä Ikarus-mallisen bussin kyytiin, jonka jälkeen Ikarus-bussien on kai Suomessa kokonaan ohi (mikäli sitä yksityisomistuksessa olevaa Helbin vanhaa Ikarusta ei lasketa mukaan).
 
Linjat 7 ja 8 määriteltiin joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 11.8.2021 säilyväksi TKL:n liikennöiminä pitkällä aikavälillä. Linjoja liikennöidään kokonaan TKL:n toimesta vuodesta 2022 alkaen. Taustalla oli tarve määritellä TKL:n uuden varikkorakennuksen sijainti. Sitä varten tarvittiin pitkän aikavälin tietoa siitä, mille suunnille suurin osa TKL:n liikenteestä jatkossa sijoittuu.

Linkki kokouksen pöytäkirjaan: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...lta_tilattavan_liikenteen_kohdentamin(207149)
 
Kaupunginhallituksen konsernijaostolle esitetään, että TKL:n yhtiöittämisselvitystä ei käynnistetä toistaiseksi. Tilaajan (Nysse) ja tuottajan (TKL) välinen uusi allianssimallinen sopimus astui voimaan 1.1.2021 ja tämän mallin toimivuudesta halutaan ensin kokemuksia. Yhtiöittämisselvitys tuodaan konsernijaoston linjattavaksi kuitenkin myöhemmin, sillä omistajaohjaus on näin elokuussa 2021 linjannut.

Ote esityslistan tekstistä:
"TKL:n yhtiöittämiselle ei ole taustalla ulkoista, esim. lainsäädännöstä seuraavaa pakottavaa tarvetta (yhtiöittämisvelvoitetta), koska esimerkiksi liikelaitoksella ei käytännössä ole ulkopuolista liikevaihtoa. Yhtiöittämisen selvittäminen olisi siis luonteeltaan tavanomaista toiminnan kehittämisen arviointia, joka olisi tosin luontevaa jatkoa viime vuosikymmenen kehitystyölle konsernissa. Mikäli yhtiöittäminen päätetään selvittää, tulee suorittaa tyypillinen vertailu yhtiövaihtoehdon ja liikelaitoksen välillä eri näkökulmista (edut, haitat, mahdollisuudet, uhat) mm. talous, strategia, kilpailukyky, henkilöstö, riskienhallinta huomioiden."

Linkki kaupunginhallituksen konsernijaoston kokouksen 28.9.2021 esityslistaan:
https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...pereen_Kaupunkiliikenne_Liikelaitokse(215604)
 
Toivotaan että järki voittaa ja TKL säilyy liikelaitoksena. En ainakaan näe yhtään mitään syytä koskea sellaiseen, mikä toimii. Toki liikennemääriä voi vähitellen jonkin verran vähentää, ja keskittyä enemmän esimerkiksi muutamien runkolinjojen liikennöintiin esim. niin että niitä ajetaan sähkökäyttöisillä nivelbusseilla. Tätähän on suunniteltu ja tutkittu jo. Toinen osa-alue on liikenne joka on tilapäisempää ja kokeiluluonteisempaa, sellaista mikä on alttiinna nopeammille muutostarpeille. Tällaisessa oma tuotanto on edullisimmillaan, kun ei tarvitse käyttää resursseja kilpailukierroksiin.
 
TKL ja kaupunki siirtyvät pois tilaaja/tuottaja mallista allianssiin
TKL ja Nysse ovat jo aiemmin siirtyneet allianssimalliin, eli ei uutta. Ei voitane käyttää TKL ja kaupunki nimitystä, sillä TKL on liikelaitos ja näin yhtä kuin kaupunki juridisesti.
 
Linjat 7 ja 8 määriteltiin joukkoliikennelautakunnan kokouksessa 11.8.2021 säilyväksi TKL:n liikennöiminä pitkällä aikavälillä. Linjoja liikennöidään kokonaan TKL:n toimesta vuodesta 2022 alkaen. Taustalla oli tarve määritellä TKL:n uuden varikkorakennuksen sijainti. Sitä varten tarvittiin pitkän aikavälin tietoa siitä, mille suunnille suurin osa TKL:n liikenteestä jatkossa sijoittuu.

Linkki kokouksen pöytäkirjaan: https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...lta_tilattavan_liikenteen_kohdentamin(207149)

Tuohan on käytännössä TKL-linja nytkin.

Muutama hassu paunulainen välissä kulkee liikelaitoksen autojen seassa. Se huono tästä tuli, että Paunu luopuu Pirkkalan varikosta ja siirtää autot jouluksi Nekalaan.

Häviääkö siis V.Paunu linjalta 8 tammikuun 1. kun paunulainen kuljettaja sanoi, että kesäkuussa muuttuu kun kausi vaihtuu 2022. Väinölle ei siten jää enää mitään liikennettä Pirkkalaan.
 
Takaisin
Ylös