Millähän väliasemilla ajattelit pysäyttää nämä junasi?
Siis taajamajunia tarkoittanet.
Porin suuntaan: ennen Nokiaa esim. Tampella, Amuri, Pispala, Lielahti ja Tesoma. Käytännössä näistä voidaan taajamajunalle ottaa enintään pari. Ehdotan Tesomaa ja Pispalaa. Nokian jälkeen Siuro, Karkku, Vammala, Äetsä, Kokemäki, Harjavalta, Nakkila, Ulvila ja Pori.
Toijalan suuntaan: Sarankulma, (Multisilta), Sääksjärvi, Kulju, Hakkari, Lempäälä ja Viiala ennen Toijalaa.
Oriveden suuntaan: Vuohenoja tai Messukylä, sitten Nattari, Kangasala, Ruutana, Suinula ja Orivesi.
Minkä takia Lempäälän suunnassa olisi kysyntää puolentunnin vuorovälille aikaisemmin kuin esimerkiksi Vatialassa päin? Pienen tilastollisen tarkastelun perusteella Vatiala-Tampereen asema välillä asuu noin 15.000 ihmistä 600m tai alle päässä raiteesta. Vertailun vuoksi etelänsuuntaan luku on hieman yli 10.000 Tampereen rajojen sisäpuolella. Jotta päästään lähellekään samaan asukas/km suhdetta olisi jokaisen lempääläläisen asuttava alle kilometrin päässä Pääradasta ja me kaikkihan tiedämme ettei näin ole. Idän suunnalla on siis raiteen läheisyydessä melkein 1,5 kertainen määrä ihmisiä kilometriä kohti...
YKR-aineistoa katsellessa jo huomaa, että Toijalaan mentäessä on huomattavasti enemmän asutusta kuin Orivedelle mentäessä. Suinulan ja Oriveden välillä, eli puolella koko 40 km pätkästä ei ole lainkaan taajama-asutusta. Tässähän oleellista eivät ole kuntarajat vaan kokonaisuus: Tampereelta Vatialaan ulottuu radan varressa toki lähes yhtenäinen taajama jatkuen muutamana helminauhana Suinulaan asti, mutta etelään päin helmiä on ainakin Rantaperkiö, Sarankulma, Multisilta, Sääksjärvi, Kuljun asemakylä, Vanattara, Moisio-Hakkari, Lempäälän kk, Viiala ja Toijala. Puolen tunnin vuoroväli syntyisi vieläpä "ilmaiseksi" ainakin tärkeimpiin helmiin, kun R-junat ajettaisiin tunneittain ja Turun pikajunat muutettaisiin Sm-kalustolla ajettaviksi taajamajuniksi.
Joten lähtöasetelmissa asutuksen suhteen katsottuna ei mielestäni Lempäälän suunnalla ei ole mitään etua. Itseasiassa päinvastoin. Idän suunnan etuna on valmiit raiteet, jotka mahdollistavat puolen tunnin liikenteen aloittamisen käytännössä laituri-investoinneilla. Kustannukset ovat marginaalisia. Jos Sm1/Sm2 ei ole saatavissa tai eivät kelpaa: Kalustoa voi tilata vaikkapa Stadlerilta?
Eli sanoista tekoihin ja miehestä mittaa.
Siinä mielessä olen samaa mieltä, että Oriveden pariraiteelle ehdottomasti tarvitaan lähijunaliikennettä, ja se mahtuu sinne hyvin. Kerran tunnissa. Kaksi kertaa tunnissa ei
välttämättä mahdu ainakaan nykyisten junien sekaan säännöllisin aikatauluin, toki olet vapaa osoittamaan väitteeni vääräksi:
http://www.rhk.fi/radan_kaytto/liik...afiset_aikataulut/26_10_2009_muutosajankohta/
Toki lännen suunnan junille voidaan näin tehdä, mutta kuinka monta minuuttia moottorivaunuihin vaihtaminen säästää? 5 minuuttia? 140km/h nopeudesta pysäyttämisellä ja kiihdyttämisellä siis noin 4 pysäkkiä. Toisaalta tavoitteena Porissa ja koko Satakunnassa on matka-ajan merkittävä nopeuttaminen Pääradan suuntaan. Ei siis sen ennalla pitäminen tai hidastaminen. Tässä mielessä siis ristivetoa.
Miltäs kuulostaisi kompromissi: ajetaan muutama IC2-junapari Poriin asti vaikka vähemmin pysähdyksin (Nokia, Vammala, Kokemäki, ehkä Harjavalta), mutta sen lisäksi nopeita taajamajunia tämän viestin alussa ehdottamani pysähtymiskäytännön mukaisesti?