Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen lippu- ja tariffijärjestelmä 6.6.2016 alkaen

Ongelma vain on kuka seudullisen tasatariffin maksaa. Esimerkiksi Nokian talous on aivan kuralla, ja kunta irtisanoo väkeään.

Aika todennäköistä on, että Nokia joutuu lähivuosina supistamaan (rahallisia) panoksiaan joukkoliikenteeseen. Jotka ei siis ole nytkään suuria, tiedän.

Nokialla varmasti jo pelkästään sillä että Joli myöntäisi virheensä ja palattaisiin vanhan mallin linjastoon säästettäisiin paljon. Pirkkalan kohdalla Joli jo myönsi virheensä. Nokialla samaa odotellessa...
 
Nokialla varmasti jo pelkästään sillä että Joli myöntäisi virheensä ja palattaisiin vanhan mallin linjastoon säästettäisiin paljon. Pirkkalan kohdalla Joli jo myönsi virheensä. Nokialla samaa odotellessa...

Offtopic:
Toivottavasti siihen vanhaan linjastoon ei palata takaisin Nokialla. Sitä paitsi Nokialta on kuulemma keväästä lähtien alkanut tulla linjastosta enemmän positiivista kuin negatiivista palautetta. Järjestelmän hyvät puolet alkavat valottua pikku hiljaa, kunhan pahin alkushokki on ohi ja ihmiset ehtivät mukautua uudistukseen. Kehittelisin sitä Nokian aseman vaihtoterminaalia vaikkapa kokonaan katetuksi (vrt Keskustorin terminaali), kun se kuitenkin vakiinnuttaa asemansa tärkeäksi vaihtopaikaksi junasta bussiin ja ainakin aluksi bussista bussiin. Olisin tosin toteuttanut ne ehdotetut muutokset 29:n ja 71:n reitteihin.

Pirkkalassa ei virheellisestä kommentoinnista huolimatta ole palattu vanhaan malliin. Meillä on 1ABC-linjat, joista B:n ja C:n päätepysäkki on Vaitti. Autokierrot on tehty niin, että B-auto jatkaa sujuvasti C-tunnukselle ja päinvastoin. Lisäksi lentoaseman haara ajaa suoraa reittiä, kun 61 kierteli Vähäjärviä ja Kyöstejä. Suunta toki on tässä hieman takaisinpäin. Entinen järjestelmä olisi ollut ihan toimiva, jos lentokenttävuorojen määrää olisi järkevöitetty ja 1K:n päätepysäkki olisi siirretty Turriin (Pirkkala suunnitteli kääntöpaikan rakentamista tälle kesälle, mutta se ilmeisestikin jää nyt toteuttamatta). Nykymallia ei voi oikein vielä arvioida, mutta hienoa, jos se palvelee ihmisiä paremmin. Tyhjien penkkien liikuttelua läpi viikonloppujen Turkkiradalla pidän edelleen rahanhaaskuuna, ja siinä aiemmin esittämäni parannukset vanhaan malliin olisivat toimineet paremmin.

Ontopic:
Jolila on nyt myöntymässä asioihin, joilla olisi vaikeutettu matkustamista turhaan. Lastenvaunumatkustajia tuskin tulee kovin montaa Ylöjärven perukoilta, ja tuskin vaihtoajan pidennyksestäkään kohtuuttomia kustannuksia tulee. Nämä kuitenkin parantavat matkustusolosuhteita näitä palveluja tarvitseville aika paljon. Puolentoista tunnin vaihto-oikeus on mielestäni perusteltu myös C-vyöhykkeellä (pääosin nykyinen kakkosvyöhyke), jonka reunamilta matka-aika Tampereelle voi olla se 50 minuuttia, jolloin saa olla jo tuuria vaihtoyhteyden osumisessa.

Seudullista tasataksaa en näe kannatettavana ideana. Sen sijaan kauimmaisten vyöhykkeiden hintojen lasku tuskin aiheuttaa tulopudotusta, päin vastoin se voi pelastaa ne muutamat "melkein tuoreet yksityisautoilijat".
 
Onko kukaan bongannut HSL:n lipuntarkastajia? Ei ole tullut missään kohtaa vastaan ja eivätpähän ole Nysseltäkään päivitystä aiheesta antaneet.
 
Onko kukaan bongannut HSL:n lipuntarkastajia? Ei ole tullut missään kohtaa vastaan ja eivätpähän ole Nysseltäkään päivitystä aiheesta antaneet.

Eipä niihin törmää HSL-alueellakaan työnteossa, aina tauolla ovat, kun ne bongaa. :lol:
 
Takaisin
Ylös