Tampereen nivelbussit

Hankinta tulee olemaan ensimmäinen kalustohankinta, joka toteutetaan TKL:n ja Nyssen allianssimallisena. Näin ollen hankinnan spekseihin vaikuttaa aikaisempaa enemmän myös Nysse ja speksit viimeistelee allianssin johtoryhmä. Luonnollisesti viimeisen sanan siihen sanoo TKL:n johtokunta, joten poliittinen näkemyskin spekseissä tulee esiin.
Hyviä akkusähkönivelbusseja on saatavilla useilta valmistajilta jo tälläkin hetkellä, joten hankinnasta tulee mielenkiintoinen kun se aikanaan sitten toteutuu.
 
Niinhän se voi. Uskoisin että tekniset speksit valittaneen sen mukaan että tie on parhaiten auki Volvon ja Solariksen tuotteille. Kiinalaishalpiksiin en usko sorruttavan.

Onko sulla tietoa paljonko tällainen "kiinalaishalpis" maksaa? Paljonko tuollainen Yutong on kaikkineen veroineen halvempi kuin "Ei halpis"?
 
Mikä ongelma Yutongeissa on? Vaan se että on kiinalainen? Olen jopa Scanioita nähnyt enemmän hinausauton perässä kuin Yutongeja viimeisen 3 vuoden aikana
 
Tietääkö kukaan mitään uusia tietoja näistä tulevista nivelistä? Viimeisimpiä uutisia oli viimeksi viime vuonna, lukuunottamatta yhtä uutista "superbusseista" tänä vuonna. Sen koomin mitään uutta ei ole kuulunut. Jo 2020 julkaistussa artikkelissa kerrotaan, että samana vuonna olisi jo käytössä kymmenen niveltä.
 
Tietääkö kukaan mitään uusia tietoja näistä tulevista nivelistä? Viimeisimpiä uutisia oli viimeksi viime vuonna, lukuunottamatta yhtä uutista "superbusseista" tänä vuonna. Sen koomin mitään uutta ei ole kuulunut. Jo 2020 julkaistussa artikkelissa kerrotaan, että samana vuonna olisi jo käytössä kymmenen niveltä.

Ymmärtääkseni kesällä -24 pitäisi TKL:lle tulla sähkökäyttöisiä haitaribusseja. Ja niiden rinnalla myös 2-akselisia sähköbusseja.
 
Tällä hetkellä ei näytä uskottavalta että liikelaitokselle olisi tulossa uutta kalustoa 2024.

Aijaa. Harmi juttu jos asian laita on nyt näin. Tampereella ollaan varmaan kovasti odoteltu haitarien paluuta katukuvaan. Tuliko joku muutos niille kyseisille linjoille tai niiden sopimuksiin joille oli alunperin tarkoitus tulla uutta kalustoa v. 24?
 
Tampereella ollaan varmaan kovasti odoteltu haitarien paluuta katukuvaan.
Enempi täällä on odotettu että Nysse myöntäis ja korjais virheensä. Korjaussarjaa toki odotettavissakin linjan 80 osalta mutta tämä linja 8, jonne näitä niveliä ajateltiin ei ole vieläkään apua saanut.
 
Varmaan tähän: http://jlf.fi/f15/9967-sahkobusseja-tampereelle/index9.html#post245847

Itselläkin oli muistikuva, että hankittavat olisi niveliä, mutta ei aineistossa olekaan mitään mainintaa kalustokoosta.

Uudemmassa pöytäkirjassa on tosin maininta "...on Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksella aloitettu akkukäyttöisten nivelbussien hankinnan valmistelu." joka viittaa ilmeisesti tuohon samaan hankintaan.

Vuoden 2022 syyskuussa viikolla 37 on pidetty markkinavuoropuhelut http://jlf.fi/f15/9967-sahkobusseja-tampereelle/index9.html#post245932 , joten voi odottaa tarjouspyynnön aukeavan kohta.
 
Vuoden 2022 syyskuussa viikolla 37 on pidetty markkinavuoropuhelut http://jlf.fi/f15/9967-sahkobusseja-tampereelle/index9.html#post245932 , joten voi odottaa tarjouspyynnön aukeavan kohta.

TKL:n johtokunnan toukokuun kokoukseen 17.5. on tarkoitus tuoda esitys sähköisten (nivel)bussien sekä tilapäisen latauskentän hankinnasta. Tilapäinen latauskenttä tarvitaan, koska uuden sähköbusseille suunniteltavan varikon valmistuminen menee väistämättä vielä muutamalla vuodella eteenpäin.

Asia selviää johtokunnan eilisen kokouksen pöytäkirjasta:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...ikon_tarveselvityksen_ja_paatoksentek(313406)
 
TKL:n johtokunnan toukokuun kokoukseen 17.5. on tarkoitus tuoda esitys sähköisten (nivel)bussien sekä tilapäisen latauskentän hankinnasta. Tilapäinen latauskenttä tarvitaan, koska uuden sähköbusseille suunniteltavan varikon valmistuminen menee väistämättä vielä muutamalla vuodella eteenpäin.

Asia selviää johtokunnan eilisen kokouksen pöytäkirjasta:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To...ikon_tarveselvityksen_ja_paatoksentek(313406)

Itselleni vastaten ja korjaten, uudet bussit vuodelle 2024 ovatkin vaihtuneet akkusähkökäyttöisiksi telibusseiksi. Asia selviää TKL:n johtokunnan kokouksen 21.6. esityslistalta:

https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/To.../Kokous_2162023/Linjaautohankinnat_14(324975)

Esitetty 4 miljoonan euron määräraha riittäisi 5–7 uuden telibussin hankintaan tukitoimintoineen.

Edelleen on suunnitteilla suurempi nivelbussihankinta, joka tämän hetken tietojen valossa voisi ajoittua vuosille 2025–2026.
 
Itselleni vastaten ja korjaten, uudet bussit vuodelle 2024 ovatkin vaihtuneet akkusähkökäyttöisiksi telibusseiksi. Asia selviää TKL:n johtokunnan kokouksen 21.6. esityslistalta:

Voi ei (liian lyhyt viesti). :icon_frown::tongue:

---------- Viestit yhdistetty klo 11:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:28 ----------

---------- Viestit yhdistetty klo 12:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:57 ----------

On se nivelbussien hankinta kyllä haastavaa suomalaisesta näkökulmasta jota mä en millään ymmärrä. Voitais jo ottaa mallia ruotsalaisista ja norjalaisista, jotka eivät näe nivelautoissa mitään "eksoottista" tai erityistä verrattuna lyhyempiin busseihin, jonka johdosta nivelet ovat kyseisissä maissa ihan yhtä yleisiä kuin muutkin bussit etenkin isommissa kaupungeissa. Taitaa tää Suomen julma verotus olla syynä miksi nivelautoja vierastetaan täällä enemmän kuin muissa pohjoismaissa. :mad:
 
Takaisin
Ylös