Tampereen nivelbussit

Valtuustoissa sanotaan yhtä sun toista, mikä ei aina pidä paikkaansa. Tosin ilman tarkkaa lainausta en usko, että joukkoliikennejohtaja asiantuntevana kaverina olisi oikeasti noin sanonut.

Näin internetin aikakaudella jokainen voi tarkistaa itse netistä, mitä lainsäädäntö ja tehdyt päätökset oikeasti määräävät. Tälläkin foorumilla on keskusteltu aikaisemmin EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaikutuksesta.

Käsittääkseni voi jopa niinkin käydä, että Tampere ja muut isot kaupungit eivät välttämättä voi enää hankkia paikallisliikenteeseen muuta kuin sähköistä kalustoa. Suomelle on asetettu tietyt tavoitteet sähköisen kaluston määrästä (taisi olla, että puolet pitäisi olla uusista), mutta kokonaan on vielä päättämättä, miten tämä tavoite jaetaan Suomen sisällä. Pienemmät kaupungit ovat kovasti toivoneet, että velvoite hankkia sähköistä kalustoa koskisi vain suuria kaupunkeja. Jotta kansallinen tavoite täyttyisi, pitäisi tässä tapauksessa suurten kaupunkien hankkia oikeastaan vain sähköistä kalustoa.

Näin voi hyvinkin käydä, sillä tässä tietysti on oma järkensä: muutaman auton järjestelmän (tyyliin Kajaani tai Savonlinna) sähköistäminen voi tulla kalliiksi, kun latausinfran yms. kuluja on jakamassa vain pieni määrä autoja. Myös tuollaisten kohteiden kilpailuttaminen voi olla myös johtaa hyvin kalliisiin tarjouksiin, jos ehtona on sähkö käyttövoimana. Mutta tämä poliittinen vääntö on käsittääkseni vielä kesken.
 
Noi vähimmäisvaatimusprosentit on sen verran pieniä, että Suomen sähköbussivaatimus täyttyy jo sillä määrällä, mitä pelkästään HSL-alueelle tulee sähköbusseja joka tapauksessa.
 
Näin voi hyvinkin käydä, sillä tässä tietysti on oma järkensä: muutaman auton järjestelmän (tyyliin Kajaani tai Savonlinna) sähköistäminen voi tulla kalliiksi, kun latausinfran yms. kuluja on jakamassa vain pieni määrä autoja. Myös tuollaisten kohteiden kilpailuttaminen voi olla myös johtaa hyvin kalliisiin tarjouksiin, jos ehtona on sähkö käyttövoimana. Mutta tämä poliittinen vääntö on käsittääkseni vielä kesken.
Kalliiksi se tulee joka tapauksessa, niin tilaajalle, kuntataloudelle, yrityksille ja ympäristölle. Nuoremmat yhä hyväkuntoiset bussit pitää sen myötä romuttaa kun niillä ei saa enää ajaa. Akkuteknologia ei ole puhdasta millään mittarilla vaikka siitä ei lähipäästöjä tulekaan. Ainoastaan viherpuolueen mielestä kaivosten saasteet muualla kuin meillä Suomessa ja Euroopassa ei merkitse mitään. Ja sitten kun kaikki ajoneuvot ovat sähköllä kulkevia, miten niihin saadaan energia? Tätä ei ole kukaan ratkaissut vielä. Tosin jotkut hullut ehdottavat siihenkin ratkaisuksi ydinvoimaa, ts. säteilyä ja moninkertainen määrä ydinjätettä riesaksemme. Eikä uraanin louhuminen myöskään ole puhdasta touhua. Mutta kun vallassa olevat viherkommunistit ovat tottuneet tekemään päätöksiä ideologia edellä, on tulos näinkin hullunkurista katseltavaa.
 
Valtuustoissa sanotaan yhtä sun toista, mikä ei aina pidä paikkaansa. Tosin ilman tarkkaa lainausta en usko, että joukkoliikennejohtaja asiantuntevana kaverina olisi oikeasti noin sanonut.

asian voi tarkistaa kaupungivaltuuston kokouksen videolta 7.9.2020 ajankohdassa 1:17.

Joukkoliikennejohtaja päättää melkoisen paljon Tampereella.
 
asian voi tarkistaa kaupungivaltuuston kokouksen videolta 7.9.2020 ajankohdassa 1:17.

Tässä videolta kuunneltuna, mitä joukkoliikennejohtaja sanoo: "kyllä tilanne näyttää nyt siltä, että voi ennustaa että vuoden -22 jälkeen, niin linja-autopuolella ei juuri muuta tulekaan kuin sähköbussiliikennettä, eli sen sähköbussiliikenteen läpimurto on sillain tapahtunut". Case closed.
 
Nokian koululaislinja 73K (jolla on nivelbussi jatkuvasti käytössä) ei jatka liikennöintiä enää syksyllä 2021, jolloin Myllyhaan koulun uudisrakennuksen pitäisi vihdoin valmistua, joten luulisi siis, että ainakin toukokuun 2021 loppuun on nivelbussit aktiivisessa käytössä.
 
Se onkin toinen juttu ehditäänkö siihen mennessä tehdä hankintapäätöstä joistakin nivelbusseista. Jossakin edelleen on ollut sellaisesta pientä puhetta, mutta ne lienevät sitten sähkökäyttöisiä jos sellaisiin päätetään tuhlata.
 
Se onkin toinen juttu ehditäänkö siihen mennessä tehdä hankintapäätöstä joistakin nivelbusseista. Jossakin edelleen on ollut sellaisesta pientä puhetta, mutta ne lienevät sitten sähkökäyttöisiä jos sellaisiin päätetään tuhlata.

Oishan se Volvo 7900AE ihan siistin näköinen Nysse-väreissä. Se on varmaan todennäköisin vaihtoehto jos TKL hommaa sähköniveliä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tekee asiasta todennäköisimmän? TKL kilpailuttaa sähköbussien hankinnan, jolloin valmistaja voi olla mikä tahansa.
Niinhän se voi. Uskoisin että tekniset speksit valittaneen sen mukaan että tie on parhaiten auki Volvon ja Solariksen tuotteille. Kiinalaishalpiksiin en usko sorruttavan.
 
Mikä tekee asiasta todennäköisimmän? TKL kilpailuttaa sähköbussien hankinnan, jolloin valmistaja voi olla mikä tahansa.

No aattelin kun TKL:llä luotetaan Volvoihin. TKL:n henkilökunnasta varmaan suurin osa pitää Volvoa parhaana merkkinä, siltä ainakin vaikuttaa. Olen jutellut muutaman TKL:n kuljettajan kanssa, kun olen Tampereella piipahtanut, ja he ainakin pitää Volvoa parhaana merkkinä.
 
Takaisin
Ylös