- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
Valtuustoissa sanotaan yhtä sun toista, mikä ei aina pidä paikkaansa. Tosin ilman tarkkaa lainausta en usko, että joukkoliikennejohtaja asiantuntevana kaverina olisi oikeasti noin sanonut.
Näin internetin aikakaudella jokainen voi tarkistaa itse netistä, mitä lainsäädäntö ja tehdyt päätökset oikeasti määräävät. Tälläkin foorumilla on keskusteltu aikaisemmin EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaikutuksesta.
Käsittääkseni voi jopa niinkin käydä, että Tampere ja muut isot kaupungit eivät välttämättä voi enää hankkia paikallisliikenteeseen muuta kuin sähköistä kalustoa. Suomelle on asetettu tietyt tavoitteet sähköisen kaluston määrästä (taisi olla, että puolet pitäisi olla uusista), mutta kokonaan on vielä päättämättä, miten tämä tavoite jaetaan Suomen sisällä. Pienemmät kaupungit ovat kovasti toivoneet, että velvoite hankkia sähköistä kalustoa koskisi vain suuria kaupunkeja. Jotta kansallinen tavoite täyttyisi, pitäisi tässä tapauksessa suurten kaupunkien hankkia oikeastaan vain sähköistä kalustoa.
Näin voi hyvinkin käydä, sillä tässä tietysti on oma järkensä: muutaman auton järjestelmän (tyyliin Kajaani tai Savonlinna) sähköistäminen voi tulla kalliiksi, kun latausinfran yms. kuluja on jakamassa vain pieni määrä autoja. Myös tuollaisten kohteiden kilpailuttaminen voi olla myös johtaa hyvin kalliisiin tarjouksiin, jos ehtona on sähkö käyttövoimana. Mutta tämä poliittinen vääntö on käsittääkseni vielä kesken.