Tästä meinasin juuri kommentoida, mutta ehdit ensin. Tiedetään, miten vaikeaa poliittisesti on maan pinnalla olevien parkkipaikkojen tilaa muuttaa mihinkään muuhun käyttöön keskusta-alueilla. Kalliilla rakennettujen maanalaisten paikkojen poistaminen ja muuttaminen lienee vielä epätodennäköisempää. Tampereella ainoa paikka, jossa raitiotietunnelin tekeminen vaikuttaisi edes etäisesti tarpeelliselta on Hämeentie, ja sen maanalaisen linjauksen P-Hämppi jatkopaloineen näköjään valtaa kokonaan. Nyt tehdyt päätökset siis näyttäisivät joka tapauksessa sulkevan ratikkatunnelin pois.
Aiheesta poiketen, osaako joku kertoa, mitä muutoksia maan pinnalla tehdään P-Hämpin 'ansiosta'? En siis tarkoita sisäänajoramppeja, vaan parannetaanko jotain kävelyalueita tms.?
Ideanahan on poistaa kaikki pysäköintipaikat Hämeenkadulta ja rakentaa sinne erilliset pyöräily- ja kävelykaistat sekä pyöräparkkeja. Lisäksi näin tulee mahdollisuus tehdä Hämeenkadusta vain raitio- ja muulle joukkoliikenteelle osoitettu katu, jonka autokaistat vähenevät kahteen.
Nuo erilliset pyörätiet tehdään todennäköisesti lähivuosina kadun peruskorjauksen yhteydessä, jolloin katualueesta, valaisimista yms. tulee yhtä korkeatasoiset, kuin Keskustorin lännenpuoleisella Hämeenkadun osuudella.
Raitio- ja 2-kaistaiseksi joukkoliikennekaduksi muuttaminen tehdään sitten vasta raitiotien rakentamisen yhteydessä. Liikennejärjestelmäsuunnitelmakin on meneillään vasta seututasolla ja tipahtelee sieltä varmaankin vuoden loppuun mennessä kunkin kuntayhtymässä mukana olevan kaupungin kaupunginhallitukselle jatkoa varten. Eli parin vuoden sisällä voi ratikan rakentamispäätös tulla ajankohtaiseksi.
Minä taas kuvittelen, että siinä vaiheessa, kun parkkihallin kakkosvaihe on valmis, niin siellä alkaa liikennöidä joku luolan sisäinen pieni ratikkavaunu tai pikkubussi, joka ei tule luolasta ulos lainkaan. Se 2-vaihehan jatkuu Tammerkosken ali länteen.
Se 2. vaihe on nimeltään P-Kunkku (Kunkun Parkki), ja se sijoittuu Keskustorin ja Pyynikintorin välille. Vasta 3. vaihe on se
mahdollinen P-Hämpin ja P-Kunkun yhdistäminen Tammerkosken ali kulkevalla yhdystunnelilla.
Ja onhan suunnitelmissa vielä P-Frenckellin laajentaminen Keskustorin kirkolle saakka, P-TAYS sekä P-Ratapihankatu, joten voi olla että näitä kahta pysäköintilaitosta ei ihan hetkeen edes yhdistetä.
Niin ja tuosta raitiotiestä vielä sen verran, että pinnalla kulkevana sillä on sama etu kuin Hummerilla kahvila Siilinkarin edessä (= herättää kiinnostusta, eli se vaikuttaa matkustajamäärään).
Tunnelissa kulkevasta ratikasta ei saa myöskään yhtä hienoja edustuskuvia Tampere-postikortteihin, kuin Hämeensillalla kulkevasta.