Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2021

Näemmä TRO on saanut aikaiseksi fiksata linjakilvitystä, havainto 14.5. Aiemmin sangen nolossa muodossa ollut
Koodi:
3 Etelähervanta
on nyt muutettu muotoon
Koodi:
3 Hervanta

Liekö kilven koko tuottanut haasteita, kun siihen ei ikinä sitten ohjelmoitu
Koodi:
3 Etelä-Hervanta
, olisihan se muutaman pikselin vieny lisää tilaa...
 
Noteerasin saman jutun (eli kolmosratikan määränpäänä näkyy Hervanta) kuin jäsen killepop tämänpäiväisellä kuvausreissulla. Tietenkin näin monta muutakin juttua, kuten tämän kuvaston sisällöstä voi päätellä.
 
Tietenkin näin monta muutakin juttua, kuten tämän kuvaston sisällöstä voi päätellä.
Noissa kuvakollaasin alkupään kuvissa näkyy karulla tavalla Tampereen ydinkeskustan nykytila. Kaikkien kalliiden remonttien, katujen sulkemisien ja kiskojen asennuksen jälkeen näyttää kovin autiolta. Keskustan vetovoima on selkeästi laskenut kun sen saavutettavuus on yksipuolistunut. Ja toki itsekin välillä omalla autolla liikkuessa ei tulisi mieleenikään lähteä keskustaan esim ostoksille. Mielummin vaan prismaan tai cittariin jossa ostostelu käy huomattavasti kätevämmin. Ja näin toimii entistä useampi nyt ratikka-aikaan. Mutta tällä tavalla kaupunkia halusivat poliitikot kehittää ja sitä saa mitä tilaa.
 
Noissa kuvakollaasin alkupään kuvissa näkyy karulla tavalla Tampereen ydinkeskustan nykytila. Kaikkien kalliiden remonttien, katujen sulkemisien ja kiskojen asennuksen jälkeen näyttää kovin autiolta. Keskustan vetovoima on selkeästi laskenut kun sen saavutettavuus on yksipuolistunut. Ja toki itsekin välillä omalla autolla liikkuessa ei tulisi mieleenikään lähteä keskustaan esim ostoksille. Mielummin vaan prismaan tai cittariin jossa ostostelu käy huomattavasti kätevämmin. Ja näin toimii entistä useampi nyt ratikka-aikaan. Mutta tällä tavalla kaupunkia halusivat poliitikot kehittää ja sitä saa mitä tilaa.

Ilmiö nimeltä korona on myös hiljentänyt keskustaa, vaikka se ei menekään aina folio-hatusta läpi !

---------- Viestit yhdistetty klo 06:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:10 ----------

Noteerasin saman jutun (eli kolmosratikan määränpäänä näkyy Hervanta) kuin jäsen killepop tämänpäiväisellä kuvausreissulla. Tietenkin näin monta muutakin juttua, kuten tämän kuvaston sisällöstä voi päätellä.

Hienoja kuvia, taisi tulla kuvattua melkein kaikki ratikat ?

pystyykö ratikan virrottimen asennosta päättelemään kulkusuunnan ?
 
Hienoja kuvia, taisi tulla kuvattua melkein kaikki ratikat ?
Tällä kerralla kameran vangitsemiksi käsittääkseni päätyivät 03, 04, 05, 07, 08, 09, 10 ja 11. Edellisellä kerralla myös 02 ja 06 pääsivät kuvaan, ja viime vuoden heinäkuussa 01 (toki väliaikaisessa asussa), joten lähes kaikista on nyt kuva. Helatorstaina (13.5.) eli kuvauspäivää edeltävänä päivänä varikolle oli saapunut jo vaunu 12:kin, niin se ei tietenkään ollut tässä vaiheessa kuvattavissa.

Pystyykö ratikan virrottimen asennosta päättelemään kulkusuunnan?
Riippuu miten kysymyksen ymmärtää. Tällä kerralla havaitut vaunut olivat keskenään "yhdensuuntaisesti" eli virroittimen sijaintia / suuntaa ei voinut hyödyntää vaunujen tunnistukseen, jos jonkin yksilön numerohavainto jäi heikoksi. Pyrin ottamaan ohittavista vaunuista "muistilappukuvia" eli kuvia joissa vaunun numero näkyy varmasti, mutta itse kuva sellaisenaan ei kelpaa julkaistavaksi ikinä missään. Aikanaan filmille kuvattaessa tällainen toimintapa ei olisi tullut oikein kysymykseen, mutta digitaalisella kaudella tekniikkaa voi ja kannattaa hyödyntää mahdollisimman suurta luovuutta käyttäen. Tarvittiin sitä luovuutta tietenkin jo ennen bittiaikaakin.
 
Riippuu miten kysymyksen ymmärtää. Tällä kerralla havaitut vaunut olivat keskenään "yhdensuuntaisesti" eli virroittimen sijaintia / suuntaa ei voinut hyödyntää vaunujen tunnistukseen, jos jonkin yksilön numerohavainto jäi heikoksi. Pyrin ottamaan ohittavista vaunuista "muistilappukuvia" eli kuvia joissa vaunun numero näkyy varmasti, mutta itse kuva sellaisenaan ei kelpaa julkaistavaksi ikinä missään. Aikanaan filmille kuvattaessa tällainen toimintapa ei olisi tullut oikein kysymykseen, mutta digitaalisella kaudella tekniikkaa voi ja kannattaa hyödyntää mahdollisimman suurta luovuutta käyttäen. Tarvittiin sitä luovuutta tietenkin jo ennen bittiaikaakin.

Kysymys on tietysti siitä kun vaunussa on sekä a että b pää, jotka pyritään pitämään samoin, mutta viimeisessa vaunu kuvassa oli toistepäin eli ei osoittanut Hervantaan.
 
Kysymys on tietysti siitä kun vaunussa on sekä a että b pää, jotka pyritään pitämään samoin, mutta viimeisessa vaunu kuvassa oli toistepäin eli ei osoittanut Hervantaan.
Totta, vaunun 09 ohjaamot a ja b osoittivat eri suuntaan muihin kuvissa esiintyviin vaunuihin nähden.
 
Tiistain 18.5. koeliikenteessä vaunut TRO02–TRO05, TRO07, TRO09–TRO11. Ainakin TRO02 oli koeajossa hiekkasäkit kyydissään matkustajavuorojen välissä.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:36 ----------

Näemmä TRO on saanut aikaiseksi fiksata linjakilvitystä, havainto 14.5. Aiemmin sangen nolossa muodossa ollut
Koodi:
3 Etelähervanta
on nyt muutettu muotoon
Koodi:
3 Hervanta

Liekö kilven koko tuottanut haasteita, kun siihen ei ikinä sitten ohjelmoitu
Koodi:
3 Etelä-Hervanta
, olisihan se muutaman pikselin vieny lisää tilaa...

Kuljettajat kuulemma toistaiseksi asettavat nuo tekstit käsin. Ainakin koeliikenteen alkupäivinä oli jokunen vaunuista kilvitetty myös "3 Etelä-Hervanta".
 
Tampereen uusin raitiovaunu meni rekan kyydissä Lahden läpi äsken kohti Tamperetta. Monesko tämä jo lienee ?
 
Ja ilmeisesti tämän takia Pirkankadun ylämäen kääntöraide on nyt poissa pelistä, joten Hervantaan lähtevät vuorot lähtevät väärän puolen pysäkiltä Pyynikintorilta.

Ratikan kiskoissa ei ole oikeaa/väärää puolta, molemmat radat ovat liikennöitävissä kumpaankin suuntaan.
 
Ratikan kiskoissa ei ole oikeaa/väärää puolta, molemmat radat ovat liikennöitävissä kumpaankin suuntaan.
Periaatteessa noin, mutta on huomioitava:
63 §

Raitiovaunun paikka tiellä


Raitiovaunua saa kuljettaa kiskoilla niiden sijainnista riippumatta. Muun liikenteen kanssa yhteisellä ajokaistalla raitiovaunua on kuljetettava kaistan mukaiseen ajosuuntaan. Raitiovaunua saa peruuttaa tai kuljettaa muuta liikennettä vastaan vain, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

Tuossa kohdassa ei pitäisi olla ongelmaa, koska raitiovaunuilla on omat kaistat.
 
Periaatteessa noin, mutta on huomioitava:
63 §

Raitiovaunun paikka tiellä


Raitiovaunua saa kuljettaa kiskoilla niiden sijainnista riippumatta. Muun liikenteen kanssa yhteisellä ajokaistalla raitiovaunua on kuljetettava kaistan mukaiseen ajosuuntaan. Raitiovaunua saa peruuttaa tai kuljettaa muuta liikennettä vastaan vain, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja se ei vaaranna turvallisuutta eikä haittaa tarpeettomasti muuta liikennettä.

Tieliikennelain mukaan siis saa kuljettaa myös muuta liikennettä vastaan jos eritysolosuhteet niin vaativat sekakaduilla, jotka pikkuhiljaa ovat katomassa.
 
Takaisin
Ylös