Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2021

16.7.

Linjalla 3 olivat aamulla ja keskipäivällä ajossa vaunut 7, 4, 13, 3, 5 ja 15. Aamulla (tai aamupäivällä puoli kymmenen aikaan) vaunu 12 ajoi Sorin aukiolle testiajon merkeissä.

Yllä havaittuihin liittyvää kuva-aineistoa on katsottavissa täällä.
 
16.7.

Linjalla 3 olivat aamulla ja keskipäivällä ajossa vaunut 7, 4, 13, 3, 5 ja 15. Aamulla (tai aamupäivällä puoli kymmenen aikaan) vaunu 12 ajoi Sorin aukiolle testiajon merkeissä.

Yllä havaittuihin liittyvää kuva-aineistoa on katsottavissa täällä.

Kyllä tuo Hervantajärvi rakentuu nopeasti raitiotiekaupunginosaksi, kun alueelle ei tule laisinkaan bussiyhtetyksiä.
 
Maanantaina 19.7. linjan 3 vuoroväli tiheni 7,5 minuuttiin. Vuoroja ajetaan nyt Hervantajärveltä klo 7.00–19.45 ja Pyynikintorilta klo 7.00–20.22. Hervannan kampuksen pysäkiltä ensimmäiset varikolta linjalle Pyynikintorin suuntaan lähtevät vuorot ajetaan klo 6.29 alkaen.

Liikennettä ajettiin kymmenellä vaunulla. Päätepysäkeillä odotteluaikaa jäi sen verran vähän (2–5 minuuttia), että edellinen vaunu ehti yleensä pois alta ennen seuraavaa vaunua. Hervantajärvellä vaunu ajetaan tällöin suoraan lähtölaiturille. Pyynikintorilla vaunu käännetään aina pysäkin takana.

Ensimmäisen täyden vuorovälin päivän vaunukierto oli sattumanvaraisen havaintojen aloitusajankohdan (n. klo 14) perusteella seuraava: TRO12, TRO07, TRO13, TRO08, TRO09, TRO10, TRO06, TRO04, TRO03, TRO05. Kaikki vaunut olivat linjalla, opetusajossa ei näkynyt iltapäivän puolella lainkaan vaunuja.
 
Ensimmäisen täyden vuorovälin päivän vaunukierto oli sattumanvaraisen havaintojen aloitusajankohdan (n. klo 14) perusteella seuraava: TRO12, TRO07, TRO13, TRO08, TRO09, TRO10, TRO06, TRO04, TRO03, TRO05. Kaikki vaunut olivat linjalla, opetusajossa ei näkynyt iltapäivän puolella lainkaan vaunuja.
Seurasin asiaa etänä, ja tilanne oli tuo nimenomaan iltapäivällä ja illalla. Aamulla TRO05:n paikalla kulki jonkin aikaa TRO15, avoimen datan tietoon perustuen. Tämän tiheän liikenteen aloitti vaunu TRO06 aamulla klo 6.29 lähdöllä Hervannan kampukselta. Kellonaika on teoriaa, aamun ensimmäisistä lähdöistä osa viivästyi ehkä noin parilla minuutilla.
 
Ja näinkin voi käydä: https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008157253.html
Aamulehti sanoi:
Ratikka joutui pahoihin ongelmiin vesisateessa, vuoroja peruttiin – ”Eipä tullut kukaan edes ajatelleeksi, että tällainen tilanne tulee”

Tampereen ratikan linjan 3 vuoroja jouduttiin karsimaan torstaina aamulla vesisateiden ja kolean sään vuoksi. Vaunujen ikkunat huurtuvat niin, että niillä ajamisen ei katsottu olevan turvallista.

Kymmenen linjan 3 vaunua oli puoli kymmenen jälkeen varikolla torstaina.

Tampereen raitiotie oy:n kalustopäällikön Ali Huttusen mukaan ohjaamoiden lämmityksissä on nyt kesäajan säätö. Jäähdytystä on tehostettu kesäajaksi kuumien kelien vuoksi. Kun ilma muuttui kosteaksi ja viileämmäksi, tuulilasit huurtuvat.
 
Tuossa on nyt myös hyvä opetus vaunujen valmistajalle. Kuljettajan on voitava hoitaa ohjaamon ikkunoiden huurtumisen hallinta parilla napin painalluksella jokaisena vuodenaikana.
 
Reaaliaikaisen infon mukaan vaunu TRO17:kin on päässyt liikenteeseen. En ole siitä vaunusta linjahavaintoja kohdannut tätä ennen missään muodossa. Aamulla ennen ongelmia yksi vuoro ei näkynyt "tutkassa", en tiedä oliko se liikenteessä ollenkaan, isot hässäkäthän eivät olleet alkaneet niin aikaisin kun avoimen datan aineistoa seurasin. Se näkyi jo ennen kahdeksaa, että kaikki ei ollut hyvin, mutta enpä arvannut, mihin se lopulta johti. Enkä sitäkään, mistä ongelmat juontuivat, huono sää sinänsä oli tiedossa.
 
Tuossa on nyt myös hyvä opetus vaunujen valmistajalle. Kuljettajan on voitava hoitaa ohjaamon ikkunoiden huurtumisen hallinta parilla napin painalluksella jokaisena vuodenaikana.
Tai tuulilaseihin olisi pitänyt asentaa jo tehtaalla vastuslangat (ovat nykyään silmällä lähes huomaamattomat), niin kuin monissa paremmissa länsimaisissa nykyautoissakin alkaa vakiona jo olla..
 
Tai tuulilaseihin olisi pitänyt asentaa jo tehtaalla vastuslangat (ovat nykyään silmällä lähes huomaamattomat), niin kuin monissa paremmissa länsimaisissa nykyautoissakin alkaa vakiona jo olla..

Toki vaunujen tuulilaseissa vastuslangat on. Tämän olen omin silmin todentanut.

Ylen uutinen aiheesta valaisi tilannetta hieman Aamulehteä maltillisemmalla sensaatiofaktorilla: https://yle.fi/uutiset/3-12039959
 
Tänäänkin ollut jotain ongelmia ratikalla. Aamupäivällä Sammonkadulla viisi ratikkaa peräkkäin Pyynikintorin suuntaan, joista ensimmäinen avoimen datan mukaan 25 minuuttia myöhässä. Katsoin, että Pyynikintorilta ilmeisesti ajettiin vielä 10:07 vuoro, sitten neljä seuraavaa jäi ajamatta, kunnes 10:45 vuoro lähti 18 minuuttia myöhässä, eli melkein tunnin väli liikennöinnissä oli ainakin Hervannan suuntaan.

Mistään en löytänyt mitään uutista tai muuta selitystä tapahtuneelle, Nyssen reittioppaassa ainoastaan puhutaan merkittävästä liikennehäiriöstä. Vielä nytkin (15:15) on pieniä myöhästymisiä.

Lisäys: Reittioppaan mukaan koko loppupäivältä on yhden ratikan vuorot peruttu.häiriö.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Olenko ollut täysin väärässä luullessani, että ratikoitakin koskee samat väistämiskolmiot kuin muuta liikennettä? Olen nimittäin nyt jo pari vaaratilannetta nähnyt, kun Hatanpään valtatieltä koeajossa tullut ratikka ajaa suoraan Hämeenkadulla ajavien bussien eteen, niin että bussi on joutunut tekemään äkkijarrutuksen. Kerran näin saman tapahtuvan myös toiseen suuntaan. Eikö ratikka muka ole väistämisvelvollinen Hatanpään valtatieltä tullessaan tai sinne mennessään? Yritin katsoa liikennemerkkejä, mutta en nähnyt muuta kuin kolmion, jonka luulin koskevan myös ratikkaa.

Ja sitten virallinen havainto: TRO 04 ja 06 ovat Tampereen Sähkölaitoksen pinkeissä mainosväreissä.
 
Olenko ollut täysin väärässä luullessani, että ratikoitakin koskee samat väistämiskolmiot kuin muuta liikennettä? Olen nimittäin nyt jo pari vaaratilannetta nähnyt, kun Hatanpään valtatieltä koeajossa tullut ratikka ajaa suoraan Hämeenkadulla ajavien bussien eteen, niin että bussi on joutunut tekemään äkkijarrutuksen. Kerran näin saman tapahtuvan myös toiseen suuntaan. Eikö ratikka muka ole väistämisvelvollinen Hatanpään valtatieltä tullessaan tai sinne mennessään? Yritin katsoa liikennemerkkejä, mutta en nähnyt muuta kuin kolmion, jonka luulin koskevan myös ratikkaa.

Ja sitten virallinen havainto: TRO 04 ja 06 ovat Tampereen Sähkölaitoksen pinkeissä mainosväreissä.

Raitiovaunu on väistämisvelvollinen aina tullessaan kärkikolmion takaa, jos tuo kolmio on asetettu myös sen reitille. Tämä Sturenkadun ja Porvoonkadun liittymä on hyvä esimerkki siitä. https://www.google.com/maps/place/P...x2cff2b27f52862d7!8m2!3d60.189678!4d24.948237 Liikennevalojen ollessa poissa spåra väistää. Ainakin yksi matalattiavaunu (209 (?)) siinä on itsessä kunnolla romuttanut.
 
Raitiovaunu ei ole moottoriajoneuvo. Täten tietyt lainkohdat eivät sitä koske, esim. tieliikeennelaki. Aikanaan autokoulussa opetettiin, että väistä aina raitiovaunua.
 
Raitiovaunu ei ole moottoriajoneuvo. Täten tietyt lainkohdat eivät sitä koske, esim. tieliikeennelaki. Aikanaan autokoulussa opetettiin, että väistä aina raitiovaunua.

Oikaisit ehkä hieman. Raitiovaunu ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, mutta tieliikennelaissa on kyllä monta kohtaa, jotka koskevat raitiovaunuja. Niissä raitiovaunu on mainittu erikseen.
 
Oikaisit ehkä hieman. Raitiovaunu ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, mutta tieliikennelaissa on kyllä monta kohtaa, jotka koskevat raitiovaunuja. Niissä raitiovaunu on mainittu erikseen.

Niin tuossa ajantasaisessa tieliikennelaissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P8 on mm. se kolmion voima on kyllä selvästi määritelty.

2§ tiekäyttäjä on määritelty: 2) Tässä laissa tarkoitetaan tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua;

8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus

Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. (8.5.2020/360)

Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.

28 §
Ajaminen risteyksessä

Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä tai sinne ajettaessa ajotapa on sovitettava niin, ettei risteävän tien liikenteelle aiheudu haittaa, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

64 §
Raitiovaunun kuljettamista koskevat muut liikennesäännöt
Suojatietä lähestyvällä raitiovaunulla on ajettava sellaisella nopeudella, että sen voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Pihakadulla tai kävelykadulla raitiovaunun nopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 kilometriä tunnissa. Liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla raitiovaunun nopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

Edellä 1 ja 2 momentissa säädetyn lisäksi raitiovaunulla ajettaessa on noudatettava, mitä:

1) 17 §:ssä säädetään kuljettajaa koskevista vaatimuksista;

2) 20 §:ssä säädetään etäisyyden pitämisestä toiseen ajoneuvoon ja raitiovaunuun;

3) 25 §:ssä säädetään väistämisen osoittamisesta;

4) 27 §:n 2 momentissa säädetään pysähtyneen raitiovaunun tai ajoneuvon ohittamisesta;

5) 28 §:ssä säädetään ajamisesta risteyksessä;
 
Takaisin
Ylös