Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 6,012
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
16.7.
Linjalla 3 olivat aamulla ja keskipäivällä ajossa vaunut 7, 4, 13, 3, 5 ja 15. Aamulla (tai aamupäivällä puoli kymmenen aikaan) vaunu 12 ajoi Sorin aukiolle testiajon merkeissä.
Yllä havaittuihin liittyvää kuva-aineistoa on katsottavissa täällä.
Seurasin asiaa etänä, ja tilanne oli tuo nimenomaan iltapäivällä ja illalla. Aamulla TRO05:n paikalla kulki jonkin aikaa TRO15, avoimen datan tietoon perustuen. Tämän tiheän liikenteen aloitti vaunu TRO06 aamulla klo 6.29 lähdöllä Hervannan kampukselta. Kellonaika on teoriaa, aamun ensimmäisistä lähdöistä osa viivästyi ehkä noin parilla minuutilla.Ensimmäisen täyden vuorovälin päivän vaunukierto oli sattumanvaraisen havaintojen aloitusajankohdan (n. klo 14) perusteella seuraava: TRO12, TRO07, TRO13, TRO08, TRO09, TRO10, TRO06, TRO04, TRO03, TRO05. Kaikki vaunut olivat linjalla, opetusajossa ei näkynyt iltapäivän puolella lainkaan vaunuja.
Aamulehti sanoi:Ratikka joutui pahoihin ongelmiin vesisateessa, vuoroja peruttiin – ”Eipä tullut kukaan edes ajatelleeksi, että tällainen tilanne tulee”
Tampereen ratikan linjan 3 vuoroja jouduttiin karsimaan torstaina aamulla vesisateiden ja kolean sään vuoksi. Vaunujen ikkunat huurtuvat niin, että niillä ajamisen ei katsottu olevan turvallista.
Kymmenen linjan 3 vaunua oli puoli kymmenen jälkeen varikolla torstaina.
Tampereen raitiotie oy:n kalustopäällikön Ali Huttusen mukaan ohjaamoiden lämmityksissä on nyt kesäajan säätö. Jäähdytystä on tehostettu kesäajaksi kuumien kelien vuoksi. Kun ilma muuttui kosteaksi ja viileämmäksi, tuulilasit huurtuvat.
Tai tuulilaseihin olisi pitänyt asentaa jo tehtaalla vastuslangat (ovat nykyään silmällä lähes huomaamattomat), niin kuin monissa paremmissa länsimaisissa nykyautoissakin alkaa vakiona jo olla..Tuossa on nyt myös hyvä opetus vaunujen valmistajalle. Kuljettajan on voitava hoitaa ohjaamon ikkunoiden huurtumisen hallinta parilla napin painalluksella jokaisena vuodenaikana.
Tai tuulilaseihin olisi pitänyt asentaa jo tehtaalla vastuslangat (ovat nykyään silmällä lähes huomaamattomat), niin kuin monissa paremmissa länsimaisissa nykyautoissakin alkaa vakiona jo olla..
Olenko ollut täysin väärässä luullessani, että ratikoitakin koskee samat väistämiskolmiot kuin muuta liikennettä? Olen nimittäin nyt jo pari vaaratilannetta nähnyt, kun Hatanpään valtatieltä koeajossa tullut ratikka ajaa suoraan Hämeenkadulla ajavien bussien eteen, niin että bussi on joutunut tekemään äkkijarrutuksen. Kerran näin saman tapahtuvan myös toiseen suuntaan. Eikö ratikka muka ole väistämisvelvollinen Hatanpään valtatieltä tullessaan tai sinne mennessään? Yritin katsoa liikennemerkkejä, mutta en nähnyt muuta kuin kolmion, jonka luulin koskevan myös ratikkaa.
Ja sitten virallinen havainto: TRO 04 ja 06 ovat Tampereen Sähkölaitoksen pinkeissä mainosväreissä.
Raitiovaunu ei ole moottoriajoneuvo. Täten tietyt lainkohdat eivät sitä koske, esim. tieliikeennelaki. Aikanaan autokoulussa opetettiin, että väistä aina raitiovaunua.
Oikaisit ehkä hieman. Raitiovaunu ei ole tieliikennelain tarkoittama ajoneuvo, mutta tieliikennelaissa on kyllä monta kohtaa, jotka koskevat raitiovaunuja. Niissä raitiovaunu on mainittu erikseen.