Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2021

25.9.2021

Tampereen korkeakouluyhteisöä mainostava vaunu TRO05 liikkui linjalla 3.

Tampereen uusin vaunu TRO20 liikkui niin ikään linjalla 3.
 
Eikös se ole hinkannut kolmosta pääasiassa viimeisen 1,5kk (näissä teipeissään)?
Tähän ketjuun tulee niin vähän havaintoja, etten oikein pysty sanomaan mitään puolesta tai vastaan. Tänään kuvasin kyseisen vaunun ensimmäistä kertaa tuossa asussa. Edellinen kuvauskerta oli 16.7., ja silloin vaunu mainosti vielä pankkia. Tuossa vaiheessa liikenne linjalla 1 ei ollut edes käynnistynyt.
 
Tro #4 on saanut ylleen ihan pirteät VTS-kotien mainosteipit. Tänään 1.11. linjalla 3 ainakin 12:16 lähdössä Pyynikintorilta.
 
Tro #6 oli puolestaan saanut kauppakeskus Ratinan mainokset ylleen. Ensihavainto itseltä 19.11.
 
Vähän nihkeästi kulkivat tänään 23.11. ratikat kolmosella. Väkeä kyllä riitti odottelemassa Tuulensuun ja Keskustorin pysäkeillä turhaan. Ykköseltä ei taidettu saada lisäapuja?
 
Vähän nihkeästi kulkivat tänään 23.11. ratikat kolmosella. Väkeä kyllä riitti odottelemassa Tuulensuun ja Keskustorin pysäkeillä turhaan. Ykköseltä ei taidettu saada lisäapuja?

Samaa katselin minäkin, mitähän siellä nyt on tapahtunut? Tuskin ainakaan liikenneonnettomuutta, kun missään ei ole uutista tai muutakaan tietoa myöhästymisistä. Nyssen sivuilla oli kyllä klo 15:30 tullut tiedote "lievästä" liikennehäiriöstä, se kuitenkin poistui jo viiden aikaan, ilmeisesti oli heillä kotiinlähdön aika. Kyllä olisi reilua kertoa matkustajillekin vähän tarkemmin mistä on kyse, puoli kuuden aikaan näytti vuoroväli olevan yhdessä kohdassa lähemmäs 40 minuuttia.

Enkä oikein ymmärrä mitä nämä ratikan liikenteenohjaajat saavat aikaan, kun myöhästymisiä ei yritetä mitenkään purkaa. Vähän ennen kuutta Tampereen keskusta-alueella oli seitsemän ratikkaa lähes peräkkäin tulossa Hervannasta, ensimmäinen yli 30 minuuttia myöhässä ja seuraavat vähemmän. Miksei vaikka peruta muutamaa vuoroa peräkkäin, jolloin saisi aikataulua kiinni, sen sijaan että ajetaan joka ikinen vuoro, vaikka sitten 40 minuuttia myöhässä. Ilmeisesti aikatauluja yritetään kuroa umpeen ainoastaan niillä lyhyillä kääntöajoilla, mutta se johti tänäänkin siihen, että neljä tuntia "lievän" häiriön alkamisen jälkeen (klo 19.30) pari vuoroa oli edelleen 15 minuuttia myöhässä.
 
Samaa katselin minäkin, mitähän siellä nyt on tapahtunut? Tuskin ainakaan liikenneonnettomuutta, kun missään ei ole uutista tai muutakaan tietoa myöhästymisistä. Nyssen sivuilla oli kyllä klo 15:30 tullut tiedote "lievästä" liikennehäiriöstä, se kuitenkin poistui jo viiden aikaan, ilmeisesti oli heillä kotiinlähdön aika. Kyllä olisi reilua kertoa matkustajillekin vähän tarkemmin mistä on kyse, puoli kuuden aikaan näytti vuoroväli olevan yhdessä kohdassa lähemmäs 40 minuuttia.

Enkä oikein ymmärrä mitä nämä ratikan liikenteenohjaajat saavat aikaan, kun myöhästymisiä ei yritetä mitenkään purkaa. Vähän ennen kuutta Tampereen keskusta-alueella oli seitsemän ratikkaa lähes peräkkäin tulossa Hervannasta, ensimmäinen yli 30 minuuttia myöhässä ja seuraavat vähemmän. Miksei vaikka peruta muutamaa vuoroa peräkkäin, jolloin saisi aikataulua kiinni, sen sijaan että ajetaan joka ikinen vuoro, vaikka sitten 40 minuuttia myöhässä. Ilmeisesti aikatauluja yritetään kuroa umpeen ainoastaan niillä lyhyillä kääntöajoilla, mutta se johti tänäänkin siihen, että neljä tuntia "lievän" häiriön alkamisen jälkeen (klo 19.30) pari vuoroa oli edelleen 15 minuuttia myöhässä.

Yleltä löyty juttu, että kaaduttu vaunussa https://yle.fi/uutiset/3-12200684

Puolenvaihtopaikkoja on kyllä rakennettu vaikka kuin paljon mutta ilmeisesti niille ei ole tarvetta, jos liikennettä ei osata tai haluta oikeasti ohjata oikeille raiteille.
 
Tampereella ilmeisesti Nyssen ja liikenteenohjauksen osaamattomuuden vuoksi poikkeustilanteiden hallinnan prioriteetit tuntuvat olevan täysin väärät.

Häiriöiden satuttua vaunuja ei käännetä, tai jos käännetään, oikaistaan vuorokierto vailla välillä asiakkaiden yhteyksistä.

Nähdyt järjestelyt kielivät siitä, että tällä hetkellä korkein prioriteetti on saada kuljettajakierrot sekä vaunujen kierrot palautumaan aikataulua vastaaviksi häiriöiden jälkeen. Taannoinhan eräässä häiriössä moni vaunu kääntyi kesken linjan ja asiakkaille tuli edellisen puolen tunnin häiriön lisäksi puoli tuntia lisää katkoa palveluun ilmeisesti vain liikenteenhoidon töiden helpottamiseksi.

Joukkoliikennettä ei ainakaan pitäisi operoida kuljettajia tai vaunuja, vaan asiakkaita varten. Tämän vuoksi pitäisi lähtökohtana olla häiriöiden minimointi asiakkaille ja liikenteenohjaus sitten järjestää poikkeustilanteen muutokset siten, että asiakkaalle tilanne näkyy mahdollisimman vähän, vaikka sitten vaunujen kierrot olisivat poikkeavat loppupäivän. Mikäänhän ei estäisi kuljettajakierron korjaamista tarvittaessa vaikka pysäkeillä siten, että kuljettajat vaihtavat tarvittaessa vaunusta toiseen lennosta, jos kiertojen oikaiseminen on täysin välttämätöntä.

Mutta tällaista heikkoa palvelua saadaan, kun valitaan liikenteenohjausta hoitamaan operaattori, joka ei aiemminkaan ole kunnostautunut asiakaslähtöisyydellään tai kokemuksella raitioliikenteestä. Tilaajan pitäisi osata myös puuttua toimintaan riittävällä tasolla, mutta riittääköhän paukut tähän?
 
Ja moni meistä päiville osallistuneista kävi asiaohjelman päätyttyä matkustamassa ratikalla, useille se oli ensimmäinen matka Tampereen ratikalla. Omassa porukassani herätti lähinnä huvitusta, miten lapsenkengissä ratikan häiriönhallinta oli.

Eihän kaikki aina onnistu ensimmäisellä kerralla. Työssä, jossa hiljaisen tiedon rooli on suuri, osaaminen kerääntyy vähän kerrassaan. Vielä en antaisi tosiaan lopullista arviota ja lapsenkengistä puhuminen on hyvinkin paikallaan. Toivottavasti liikenteenohjaus käy kaikessa rauhassa läpi tapahtuneet ja miettii, mitä vaihtoehtoisia ratkaisuja olisi voitu soveltaa ja ylipäätään ottaa tapahtuneen oppimisen kannalta.

Yksi avainasia on varmasti sen huolellinen miettiminen, mitkä ovat prioriteetit häiriötä purettaessa ja aivan konkreettisella tasolla. Sillä ei tosiaan ole välttämättä niin väliä, saadaanko kirittyä takaisin normaaleihin kiertoihin, sillä illallahan kaikki vaunut palaavat varikolle, yöllä siis tilanne nollaantuu joka tapauksessa ja seuraavana päivänä päästään aloittamaan tavanomaisesti. (Toisin kuin rautateillä)
 
Omassa porukassani herätti lähinnä huvitusta, miten lapsenkengissä ratikan häiriönhallinta oli.
Myös tiedotuskin saa nuhteita Aamulehden yleisönosastolla https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000008427903.html

Reittioppaan yläreunassa oli kyllä tuolloin kun itse sitä katsoin 16:36 aikaan
Koodi:
Ratikkalinja 3 - Lähtöjä myöhässä ja peruttu
Ratikkalinja 3: Lievä liikennehäiriö. Muutamia lähtöjä myöhässä ja peruttu. Arvioitu kesto klo 17:00 asti. Lisätiedot
...mutta lisätietoja painaessa aukesi sivu https://www.nysse.fi/ajankohtaista/liikennetiedotteet.html jossa ei suinkaan ollut tästä tapahtumasta mitään mainintaa. Itseäkin olisi kiinnostanut se, että onko ”lievät” häiriöt molempiin suuntiin. Pysäkeilläkään ei sittemmin 17 jälkeen ollut mistään häiriötiedottamisesta tietoakaan, sen sijaan kyllä vihjattiin ”Jos seisot, pidä aina tukevasti kiinni”.
 
Vihdoin TRO on saanut ainakin joihinkin vaunuihin ”kylkinumerot” keulaan/perään, ainakin vaunuissa #02 ja #11 havaittu
 
Takaisin
Ylös