Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2021

Tänään 14.8. linjan 3 lähtö 22:24 Pyynikintorilta lähti poikkeuksellisesti pysäkiltä A (eli väärän puolen pysäkiltä). Kuulutus tästä poikkeuksesta tuli kyllä huomioitua, reittiopas oli tuolloinkin eri mieltä :) Oliskohan vaunu ollit TRO #10, kun ei tuolla sisätiloissakaan ole ovien kohdalla vieläkään numeroita, vaikka ne busseihin on vaadittu. Samaan aikaan Pirkankadun ylämäessä oli toinen rotisko, liekö toinen ottanu hänen vuoronsa.

---------- Viestit yhdistetty 15.08.2021 klo 00:02 ---------- Previous Post was on 14.08.2021 at 23:45 ----------

Tänään 14.8. linjan 3 lähtö 22:24 Pyynikintorilta lähti poikkeuksellisesti pysäkiltä A (eli väärän puolen pysäkiltä). Kuulutus tästä poikkeuksesta tuli kyllä huomioitua, reittiopas oli tuolloinkin eri mieltä :) Oliskohan vaunu ollit TRO #10, kun ei tuolla sisätiloissakaan ole ovien kohdalla vieläkään numeroita, vaikka ne busseihin on vaadittu. Samaan aikaan Pirkankadun ylämäessä oli toinen rotisko, liekö toinen ottanu hänen vuoronsa.

mielenkiintoista myös, tuleeko sanktioita, koska reittiä ei noudatettu. tulkitsisin tuon ajamattomaksi lähdöksi.
 
Tänään 14.8. linjan 3 lähtö 22:24 Pyynikintorilta lähti poikkeuksellisesti pysäkiltä A (eli väärän puolen pysäkiltä). Kuulutus tästä poikkeuksesta tuli kyllä huomioitua, reittiopas oli tuolloinkin eri mieltä :) Oliskohan vaunu ollit TRO #10, kun ei tuolla sisätiloissakaan ole ovien kohdalla vieläkään numeroita, vaikka ne busseihin on vaadittu. Samaan aikaan Pirkankadun ylämäessä oli toinen rotisko, liekö toinen ottanu hänen vuoronsa.

---------- Viestit yhdistetty 15.08.2021 klo 00:02 ---------- Previous Post was on 14.08.2021 at 23:45 ----------



mielenkiintoista myös, tuleeko sanktioita, koska reittiä ei noudatettu. tulkitsisin tuon ajamattomaksi lähdöksi.

Tampereen raitiolikenteessä ei ole oikeaa/väärää puolta. Ratikka voi lähteä kummalta puolentahansa ja kaikki radat ovat kahteen suuntaan ajettavissa.
 
Tampereen raitiolikenteessä ei ole oikeaa/väärää puolta. Ratikka voi lähteä kummalta puolentahansa ja kaikki radat ovat kahteen suuntaan ajettavissa.
Jos et aja merkityn pysäkin kautta, se on ajamaton lähtö. Eihän busseillakaan ole oikeutta valita Keskustorin terminaalissa mielivaltaisesti mistä laiturista lähtevät. Reittioppaat ja muut reaaliaikaista tietoa kertovat palvelut, esim pysäkille asennettu aikataulumonitori menettävät merkityksensä, jos ajellaan miten huvittaa.
 
Jos et aja merkityn pysäkin kautta, se on ajamaton lähtö. Eihän busseillakaan ole oikeutta valita Keskustorin terminaalissa mielivaltaisesti mistä laiturista lähtevät. Reittioppaat ja muut reaaliaikaista tietoa kertovat palvelut, esim pysäkille asennettu aikataulumonitori menettävät merkityksensä, jos ajellaan miten huvittaa.

Pyynikintorilla ja Sorin aukiolla on varauduttu häiriötilanteisiin mahdollistamalla lähtö kummalta laiturilta tahansa. Raitiovaunun lähtiessä viereiseltä laiturilta monitorissa näytetään teksti "Pysäkki Pyynikintori B ei ole käytössä. Matkustajat otetaan kyytiin pysäkiltä Pyynikintori A." Tilannetta ei myöskään voi verrata "mielivaltaiseen" laiturin valitsemiseen, vaan poikkeustilanteessa käytettävä laituri on aina viereinen laituri. Ajamattomaksi lähdöksi tuollaisessa tilanteessa vuoroa on mahdotonta arkijärjellä tulkita.
 
Nettiuutisista luettua 22.9.

Pirkanmaan pelastuslaitos sai keskiviikkona illalla hälytyksen suuresta raideliikenneonnettomuudesta Tampereella.
Ensitietojen mukaan ratikka ja linja-auto ovat kolaroineet, pelastuslaitokselta kerrotaan.
Hälytys Pirkankadulle tuli kello 18.55. Paikalle on hälytetty 13 pelastuslaitoksen yksikköä.

AL

EDIT: Lisättiin tieto bussista--- Viestit yhdistetty klo 19:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:05 ----------

Bussi on uutiskuvan mukaan EMS-634 linjalla 7.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:28 ----------

YLEn uutisen mukaan kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa. Bussissa oli vain yksi matkustaja.
 
AL:n kuvan mukaan tuo "suuri" raideliikenneonnettomuus näytti lähinnä pieneltä peltikolhulta. Tapahtumapaikka näkyy hyvin tästä postikorttikuvasta http://stadinratikat.fi/korttitiedostot/k84.html

Siinä autot viedään kiskoille, ja noinhan siinä sitten käy. Terveisiä vaan Topeliuksenkadun ja Kirjailijanpuiston pysäkin katusuunnitteluun. Siinä kohtaa ei tarvitsisi tuollaiseen ratkaisuun päätyä, niin säästyttäisiin mukavasti peltikolinalta.
 
AL:n kuvan mukaan tuo "suuri" raideliikenneonnettomuus näytti lähinnä pieneltä peltikolhulta. Tapahtumapaikka näkyy hyvin tästä postikorttikuvasta http://stadinratikat.fi/korttitiedostot/k84.html

Siinä autot viedään kiskoille, ja noinhan siinä sitten käy. Terveisiä vaan Topeliuksenkadun ja Kirjailijanpuiston pysäkin katusuunnitteluun. Siinä kohtaa ei tarvitsisi tuollaiseen ratkaisuun päätyä, niin säästyttäisiin mukavasti peltikolinalta.
Onnettomuuksissa "suuri" ei tarkoitakaan että itse onnettomuus olisi suuri. Esimerkiksi jos kattila syttyy palamaan kerrostalossa niin hälytys olisi suuri rakennuspalo ja kiirellisimmässä luokassa koska itse rakennus on suuri ja rakennuksessa on ihmisiä.

Suuri raideliikenneonnettomuus siis viittaa siihen että itse ratikka on kohtuullisen suuri ja että teoriassa koko ratikka ja auto voisivat olla vaarassa. Mutta tosiaan jos ei tiedä (eikä suurimman osan voi olettaakaan tietävän) tätä niin uutinen voi olla hämäävä.
 
Kiitos. Ymmärrän logiikan. Mikä sitten olisi pieni raideliikenneonnettomuus? Kai siellä ratikassa on aina paljon väkeä, tai ainakin saattaa olla.
 
Kiitos. Ymmärrän logiikan. Mikä sitten olisi pieni raideliikenneonnettomuus? Kai siellä ratikassa on aina paljon väkeä, tai ainakin saattaa olla.
Esimerkiksi jos veturi törmäisi hirveen niin se varmaan laskettaisiin pieneksi raideliikenneonnettomuudeksi. Nuo rajat vähän liikkuvat ja onnettomuuden suuruuden määrittäminen riippuu siitä mitä on selvillä kun hälytys tehdään. Jos tiedetään että ratikka on törmännyt siirtoajossa ja henkilöautoon niin se varmaan laskettaisiin pieneksi mutta en ole tuosta varma. Myös bussin osallisuus on luultavasti yksi syy miksi onnettomuus on suuri.
 
Terminologia lienee pelastuslaitoksen ja viitannee ennen kaikkea siihen, miten isolla kokoonpanolla tehtävään lähdetään. Ihan järkevä periaate varmaan on, että jos tulee ilmoitus onnettomuudesta, missä linjaliikenteessä oleva raitiovaunu tai linja-auto on osallisena, niin liikkeelle lähdetään siltä pohjalta, että loukkaantuneita voi olla paljon, ennen kuin tilannekuva tarkentuu.
 
Terminologia lienee pelastuslaitoksen ja viitannee ennen kaikkea siihen, miten isolla kokoonpanolla tehtävään lähdetään. Ihan järkevä periaate varmaan on, että jos tulee ilmoitus onnettomuudesta, missä linjaliikenteessä oleva raitiovaunu tai linja-auto on osallisena, niin liikkeelle lähdetään siltä pohjalta, että loukkaantuneita voi olla paljon, ennen kuin tilannekuva tarkentuu.
Näin on. Hälytyksen nimike ja suuruus määrittävät kuinka monta ja mitä ajoneuvoja lähtee onnettomuuspaikalle. Moni täällä on varmaan joskus nähnyt erään pelastuslaitoksen vanhan opetusvideon jossa kaadetaan kynttilä sohvalle. Muutamassa minuutissa koko huone on jo liekeissä. On siis erittäin tärkeää että kaikki tarvittava kalusto on paikalla mahdollisimman nopeasti vaikka usein sille ei olekaan mitään käyttöä. Kuitenkin, kuten on jo tullut mainittua, tästä terminologiasta ei ole mitään hyötyä jos sitä käytetään uutisessa ilman kontekstia.
 
Vaikuttaa siltä, että ilmoittaja on vähän liioitellut tapahtumaa, eikä paikallisella hätäkeskuksella ole vielä oikein otetta tuollaisista. Helsingissä paikalle olisi ehkä tullut yksi hööki ja HKL:n raivausauto.
 
Takaisin
Ylös