Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2024

Siellä on ilmeisesti nyt keskiviikkona 28.8. #21 ensimmäistä kertaa linjalla 1? Kolmosella se on tunnetusti liikkunut jo viime viikolla ja sen jälkeen esimerkiksi eilen 27.8.?
 
Siellä on ilmeisesti nyt keskiviikkona 28.8. #21 ensimmäistä kertaa linjalla 1?
Eipä kuiteskaan, oli sunnuntaina 25.8. 10:28 Hervannan kampukselta kohti Santalahtea ja siitä ykköstä koko päivä kunnes Santalahdesta 22:48 Hervantaan ja kierros kolmosella sen jälkeen. Valitettavasti kuva jäi kuitenkin ottamatta oman tiukan aikataulun takia, tuli sittemin nähtyä se tulevan vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä kuiteskaan, oli sunnuntaina 25.8. 10:28 Hervannan kampukselta kohti Santalahtea ja siitä ykköstä koko päivä kunnes Santalahdesta 22:48 Hervantaan ja kierros kolmosella sen jälkeen. Valitettavasti kuva jäi kuitenkin ottamatta oman tiukan aikataulun takia, tuli sittemin nähtyä se tulevan vastaan.
Hyvä, kiitos tiedosta. Olisin ilman tätä varmistusta jäänyt virheelliseen käsitykseen. (y)
 
Linjan 1 ratikkaliikenne on maanantaiaamuna keskeytetty välillä Keskustori–Santalahti merkittävän liikennehäiriön vuoksi, tiedottaa Nysse. Poikkeusinfon mukaan vuorot on peruttu häiriön vuoksi ainakin kello 9:ään asti (eli 1 ajaa Sorin aukiolle). Korjauksen aikataulusta ei vielä aamulla seitsemältä ollut tietoa. Lähde: Aamulehden uutinen.
 


Ensimmäisen lähdön aikaan ei ollut kamera mukana, tässä sitten järjestyksessään toinen lähtö Hervantajärveltä linjaa 3, lähtöaika 14:42 kuvattuna Sammonkadulla saapumassa Kalevan pysäkille
 
Nyt kun talviaikataulujen mukaista liikennettä on ollut 10 viikkoa, on 70 päivän aikana tapahtunut enemmän kuin tästä meidän hiljaisesta viestiketjusta voisi päätellä. Koitetaan ny mennä ajassa taaksepäin.

9.10. oli linjalla 3 merkittävä liikennehäiriö kun iltapäiväruuhkaan tullut #21:n matka katkeski Kalevanrinteen pysäkille noin 19:08. Jumi kesti noin 19:40 asti, jonka jälkeen perässä tulleet lähtivät tiiviissä nipussa Soria kohden jonne saapuivat noin 19:55 alkaen. Avoimen datan logitietojen perusteella
- #22 odotteli pysäkillä Hakametsä A 19:16–19:40 (18:58 Hervannasta)
- #19 odotteli hieman taaempana Rieväkadun varrella 19:22–19:41 (19:06 Hervannasta)
- #06 odotteli pysäkillä Turtola A 19:26–19:37 (19:13 Hervannasta)
- #11 odotteli pysäkillä Hallila A 19:33–19:37 (19:21 Hervannasta).
Käytännössä Sorilta ei ajettu vuoroja lainkaan Hervantaan 19:18 vuoron poistumisen jälkeen kuin vasta klo 20 alkaen.

Sunnuntai-iltana 22.9. Santalahden päätepysäkillä esiintyi vastateipattu vaunu #05, jolla suoritettiin Lentävänniemen radan testiajoja yksin 23.9.–26.9. ja 30.9.–2.10. yhdessä vaunun #01 kanssa.


Syyskuun lopulla vaunu #13 sai Esperin mainosteipit ja saman viikonlopun aikana #12 kuorittiin pois TAKK:n mainoksista (28.9.–29.9.)


Pari viikkoa aiemmin vaunu #08 menetti Oikotien teippauksen ja #03 sai ylleen Tapparan mainokset (14.9.–15.9.)


Uusimman liikenteessä olevan vaunun, #22:n ensimmäinen liikennöintipäivä 11.9. linjan 3 ruuhkavuorossa päättyi 15:15 Sorilta Hervantaan ja tilalle tuli #19 15:48 Hervannasta alkaen. 27.9. sama vaunu #22 lähti linjan 1 aikaisimpaan aamuvuoroon, mutta kerkesi käydä Taysilla vain kahdesti ennen kuin tilalle vaihdettiin #16 klo 07:06 Santalahdesta.

18.9. vaunu #15 kolaroi Teiskontiellä Kaupinkadun risteyksessä iltapäivällä. Muutamia vuoroja peruutettiin ja tilalle tuli linjalta 3 päivänsä päättänyt #10. #15 oli poissa ajosta viikon verran ja palasi liikenteeseen 26.9.
 
YLE: Kaksi raitiovaunua kolaroi Tampereen keskustassa

Kuvan perusteella vaunu 03 on ollut matkalla kohti TAYS:ia Koskipuiston vaihteiden kohdalla. Vaunu 09 on saapunut aseman suunnalta, mutta on epäselvää minne se on ollut matkalla. Vaihteet ovat joka tapauksessa ohjanneet sen Sorin aukion suuntaan ja suoraan viereisen ratikan kylkeen. Vaunu 09:n saamien vaurioiden perusteella, en ihmettelisi jos nopeus olisi ollut melko korkea, ja vaihteiden kanssa olisi käynyt sama kuin Raidejokerilla Itäkeskuksessa viime viikolla.
 
Aamulehdessäkin on asiasta kirjoitus kuvineen. Tekstissä sanotaan mm., että "Törmäys sattui, kun Tapparan mainoksin koristeltu ratikka oli matkalla Keskustorin suunnasta suoraan kohti rautatieasemaa. Toinen raitiovaunu tuli rautatieaseman suunnalta ja kääntyi Hatanpään valtatielle. Siinä tilanteessa ratikan keula osui suoraan toista ratikkaa kylkeen."
 
YLE: Kaksi raitiovaunua kolaroi Tampereen keskustassa

Kuvan perusteella vaunu 03 on ollut matkalla kohti TAYS:ia Koskipuiston vaihteiden kohdalla. Vaunu 09 on saapunut aseman suunnalta, mutta on epäselvää minne se on ollut matkalla. Vaihteet ovat joka tapauksessa ohjanneet sen Sorin aukion suuntaan ja suoraan viereisen ratikan kylkeen. Vaunu 09:n saamien vaurioiden perusteella, en ihmettelisi jos nopeus olisi ollut melko korkea, ja vaihteiden kanssa olisi käynyt sama kuin Raidejokerilla Itäkeskuksessa viime viikolla.
#03 oli koko päivän linjan 1 kierrossa, johon ei kuulu ainuttakaan käyntiä Sorilla, oli tapahtumahetkellä viimeisellä siivullaan 20:14 Santalahdesta Hervantajärvelle, jonne sen päivän rupeama olisi päättynyt
#09 oli myös linjan 1 kierrossa ja sillä olisi ollut vielä kolme täyttä Taysin kierrosta jäljellä. Tässä se on tullut vuoroa 20:09 Taysilta Santalahteen.

Sen sijaan mitä tulee nopeuteen, se ei ainakaan vaunulla #09 voi olla mitenkään erityisen korkea, koska linjalla ollessaan on tapana pysähtyä kaikilla reitin varren pysäkeillä ja käytännössä se on lähtenyt Koskipuisto A pysäkiltä juuri kohti Santalahtea, jonne ei koskaan saapunut.

Joka tapauksessa, kaksi vaunua poissa pelistä suunnittelemattomasti ja kuinka pitkään. Voi olla varakalusto kortilla.
 
Sen sijaan mitä tulee nopeuteen, se ei ainakaan vaunulla #09 voi olla mitenkään erityisen korkea, koska linjalla ollessaan on tapana pysähtyä kaikilla reitin varren pysäkeillä ja käytännössä se on lähtenyt Koskipuisto A pysäkiltä juuri kohti Santalahtea, jonne ei koskaan saapunut.
Muotoilin lauseeni tosiaan hieman huonosti. Tarkoitin, että 09:n vaurioiden perusteella en ihmettelisi, jos 03:n nopeus olisi ollut aika korkea. Nuo sinun listaamasi vaunukiertotiedot myös tukevat teoriaa, että 03 oli matkalla suoraan eteenpäin, jolloin sen kuljettaja on todennäköisesti kiihdyttänyt aika reippaasti, ennen kuin vaihteet ohjasivat Sorin aukion suuntaan.
 
Raitiovaunujen suurin sallittu nopeus Hämeenkadulla on 20 km/h. Kuinka suurilla nopeuksilla keskustelijat ajattelivat onnettomuusvaunujen liikkuneen juuri ennen törmäystä?
 
Raitiovaunujen suurin sallittu nopeus Hämeenkadulla on 20 km/h. Kuinka suurilla nopeuksilla keskustelijat ajattelivat onnettomuusvaunujen liikkuneen juuri ennen törmäystä?
En löytänyt kuvaa, jossa näkyisi nopeusrajoituskyltit, mutta Hämeenkadulta ei varmaan saa kääntyä vasemmalle Hatanpään valtatielle 20km/h nopeudella. Siinä on sen verran jyrkkä käännös. Tuollaisessa käännöksessä 20km/h on jo nopea nopeus.
 
Koitin hätäisesti puhtaaksikirjoittaa nuo Tampereen raitiovaunujen vaunukierrot tälle syksylle 2024 ja kaivaa niihin myös Nyssen viralliset vuorotunnukset. Näissä #03 ja #09 tapauksissa oli Nyssen vuorot 101 ja 104
Linja 1 vaunukierto
Linja 3 vaunukierto

Näiden kirjoittaminen venyi jo siksikin, että lauantaisin 6:24 Hervannan kampukselta Santalahteen lähtenyt vuoro otti 10.8., 17.8., 24.8. ja 7.9. Santalahdesta 9:06 jatkuneen kierroksen ja 8:24 Hervannan kampukselta 8:59 Santalahdesta jatkuvan pötkön. Kuitenkin 31.8. ajettiin ekan kerran päin vastoin ja 14.9. alkaen joka lauantai (kuten muistaakseni kesälläkin oli)
 
Takaisin
Ylös