Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2024

En tiedä, pitäisikö Tamperetta varten olla enemmän ketjuja täällä kuin vain hanke itsessään ja havainnot. Esim. eilinen onnettomuus ei sovi oikein kumpaankaan. Laitan silti tänne, kun muukin keskustelu on täällä. Ehkä joku Tampereen raitiotieonnettomuudet voisi olla paikallaan?

Joka tapauksessa tuo tilanne on sikäli selvä, että se rautatieaseman suunnasta tulossa ollut vaunu oli jatkamassa Santalahteen. Vaihde kuitenkin vei vaunun kohti Sorin aukiota. Riippumatta siitä, onko vaihteessa ehkä ollut jonkinlaista vikaa, niin kuljettaja on velvoitettu triplavarmistukseen: vaihdeopastin, asennon silmämäärääinen tsekkaus ja vielä ns. japanilainen käsimerkki. Näin ollen, riippumatta siitä, onko opastin vaikka jotenkin näyttänyt väärin, minkä ei toki pitäisi olla mahdollista, nuo kaksi muuta varmistusta ovat jääneet tekemättä.

Japanilainen käsimerkki tarkoittaa sitä, että havainnoituaan vaihteen todellisen asennon kuljettaja vielä näyttää sen omalla kädellään ohjaamossa viitaten siihen suuntaan, minne vaunu jatkaa. Tapa on lainattu Japanista, kun TROY:ssa on töissä henkilö, jolla on kokemusta sikäläisistä toimintatavoista. Se on todellakin esim. Helsinkiin verrattuna yksi ylimääräinen vaihe, jonka on tarkoitus estää juuri tämänkaltaiset tilanteet.

Mukava olisi kuulla, miten tuo onnettomuus on kaikesta huolimatta päässyt tapahtumaan. Kuljettajahan voi vallan hyvin hetkellisesti unohtaa, kumpaa linjaa ajaa, ja on voinut olla mielestään menossa Sorille. Mutta jos näin, olisi sentään pitänyt huomata, että vastaan on tulossa vaunu. Niinpä on loogista, että kuljettaja on kyllä ollut suoraan menossa, mutta noista kolmesta tarkistuksesta laiminlyönyt vähintään kaksi.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Tänään (24.10.) klo 07:23 - 12:00
Ratikan 1 vuoroja on peruttu kalustovajeen vuoksi.

(Nyssen reittioppaan tiedote)
 
Tänään (24.10.) klo 07:23 - 12:00
Ratikan 1 vuoroja on peruttu kalustovajeen vuoksi.
Nopeastipa sitten kalustovajetta tuli ja se poiki uutisenkin https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010783881.html
Aamulla ykköselle lähti vaunu #22. Sen lähdöt oli peruttu 0739 TAYSista alkaen, mutta nyt iltapäiväliikenteeseen se on saatu takaisin linjalle samaan kalustokiertoon.

Noiden nyt vaurioituneiden #03 ja #09 lisäksi linjalta ovat olleet poissa #15 (viimeisen kerran linjalla 14.10.) ja #21 (viimeisen kerran linjalla 12.10.), mikäli kirjanpidossani ei ole virheitä.
 
Tuosta uutisesta pistää silmään tämä kohta: "Tiistai-iltana kaksi ratikkaa törmäsi toisiinsa risteysalueella Tampereen keskustassa. Rauhala ei suostu kommentoimaan, mikä tai mitkä tekijät onnettomuuteen mahdollisesti vaikuttivat. ”Asian tutkinta on kesken.”"

Onkohan TROY:llakin tällainen vaikenemisen strategia, jossa toivotaan vain, että asia unohtuu, kun siitä ei puhuta? Luulen, että Tampereella se tulee toimimaan huonommin kuin Helsingissä.
 
Tuosta uutisesta pistää silmään tämä kohta
Ja omaan silmään erityisesti ”Rauhalan mukaan kolarissa vaurioituneen vaunun ”pitäisi saada korjatuksi aamupäivän aikana”, sillä vaunu laitettiin pikahuoltoon.” ei, ei sama vaunuhan sinne laitettiin takasin joka aamulla otettin pois, eli tämä vielä kirjoitushetkellä uusin luovutettu yksilö #22. Vai joko sekin kolaroi johonkin aamulla?
 
Samaten pisti silmään: "Niistä [TRO:n vaunuista] on kerralla ajossa 16 vaunua, Tampereen raitiotie oy kertoo."

Onhan niitä enemmän silloin, kun kolmonen liikennöi 6 minuutin vuorovälein. Tuo 16 pätee niissä tilanteissa, jolloin molemmilla linjoilla ajetaan 7,5 minuutin liikennettä.
 
Aamulehti näyttäytyy kyllä Hesaria terävämpänä, mutta niin vaan saivat tähänkin uutiseen jo vaikka kuinka monta virhettä. :confused:
 
En löytänyt kuvaa, jossa näkyisi nopeusrajoituskyltit, mutta Hämeenkadulta ei varmaan saa kääntyä vasemmalle Hatanpään valtatielle 20km/h nopeudella. Siinä on sen verran jyrkkä käännös. Tuollaisessa käännöksessä 20km/h on jo nopea nopeus.
Ei sellaisen kuvan, jossa nopeusrajoitusmerkki näkyisi ainakaan rautatieaseman suunnasta, löytyminen välttämättä helppoa olekaan, kun en paikan päällä itsekään nähnyt ko. merkkiä. Kuva Hämeenkadulta. Menin kummankin linjan vaunuilla ristiin rastiin eri haaroilla, ja noin pienisäteisissä kaarteissa oli jokseenkin aina 15 km/h nopeusrajoitus. Joissakin vähän loivemmissa oli 20 km/h ja jossain 25 km/h jne. Ehkä joku Tampereen raitioteistä paljon tietävä tietää kertoa meille, onko aseman suunnalta Koskikeskukselle päin käännyttäessä rajoitus 15 km/h vai jopa vielä alempi.
 
Takaisin
Ylös