Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2025

Kieltämättä se linjan 20 olemassaolo iltapäivällä olisi nyt tarpeen, edes 30 min vuorovälillä Keskustasta Lentävänniemeen, niin olisi edes jotkin takeet, että pääsee ajoissa kotio. Radikaalimpaa olisi tietty, että linjalla 1 olisi erillisiä 1X vuoroja, joilla ei pysähdyttäisi Keskustorilla ja Tuulensuussa lainkaan, jolloin saataisiin nämä kosken ylittävät surffaajat pois tilaa viemästä ja osa Sorille menevistä 3:n vuoroista jatkaisi Pyynikintorille. Tätä vaan ei nykyinen kalustotilanne salline eikä tuo symmetrinen aikataulu.
Kalustotilanne ei taitaisi ihan sallia tätäkään tällä hetkellä, mutta toimisikohan myös ykkösen ja kolmosen länsipäiden vaihto keskenään? Lentävänniemeen olisi siis 6 minuutin vuoroväli ruuhkassa ja tulevaisuudessa pidemmät vaunut.
 
Kalustotilanne ei taitaisi ihan sallia tätäkään tällä hetkellä, mutta toimisikohan myös ykkösen ja kolmosen länsipäiden vaihto keskenään? Lentävänniemeen olisi siis 6 minuutin vuoroväli ruuhkassa ja tulevaisuudessa pidemmät vaunut.
Mielenkiintoinen idea mut nyt tilannehan on se, ettei sitä kuuden min vuoroväliä ole kolmosella lainkaan. Eli kolmosella ajettiin viimeksi 11 vaunun voimin 3.1.2025 ja nyt on palattu kesäliikennettä 2024 vastaavaan tasoon 9 vaunun voimin, käytännössä kolmosen aikataulu on sama lauantaisin ja arkisin ellei oteta huomioon aamun ensimmäisiä vuoroja.

Se että ykkösen aikataulua tihennettäisiin, ei välttämättä vaatisi lisää vaunuja, jos pyhällönpuistosta vaan saa nipistettyä kääntöaikaa. Taysin päässähän ei noita taukoiluja juuri ole. Mutta muuttunut vuoroväli sotkisi sitten varsinkin taysin päässä liityntäliikenteen aikataulut linjoilla 15,16,17,18,41...
 
Mielenkiintoinen idea mut nyt tilannehan on se, ettei sitä kuuden min vuoroväliä ole kolmosella lainkaan. Eli kolmosella ajettiin viimeksi 11 vaunun voimin 3.1.2025 ja nyt on palattu kesäliikennettä 2024 vastaavaan tasoon 9 vaunun voimin, käytännössä kolmosen aikataulu on sama lauantaisin ja arkisin ellei oteta huomioon aamun ensimmäisiä vuoroja.
Olenkin kuullut paikallisilta, että kolmosissa(kin) on ollut täyttä tällä viikolla.
 
Kolmas päivä uutta linjastoa ja täällä Luoteis-Tampereella ollaan jo sangen kypsyneitä uudistukseen, jossa muut vaihtoehdot on karsittu minimiin.

Ratikka toimii täältä hienosti keskustan suuntaan, ei valittamista. Ongelma onkin sitten suunta Taysista Lentävänniemeen iltapäiväruuhkassa. noin 15:30–16:30 välisenä aikana jos haluaa varmistaa mahtuvansa vaunuun, tarvitsisi nousta viimeistään Sammonaukiolta kyytiin, mieluusti jopa Kalevan kirkolta. Koskipuistossa ykköseen tungeksiva väkimäärä on sitä luokkaa että Keskustorilta on turha yrittää kyytiin. Helpostusta tulee aikaisintaan Pyynikintorilla, mutta sielläkin poisjäävä massa on sen verran pientä, ettei se paljon helpota.

Viiden jälkeen alkaa jo helpottaa, mielenkiintoisena huomiona kuitenkin, että silloinkin vaunujen etuosa tuntuu olevan se täydemmin lastattu osuus, perällä olisi jo väljempää.

Ainahan voisi odottaa seuraavaa ja sitä seuraavaa, mutta joillakin ihan oikeasti on tarvetta päästä vaikkapa töiden jälkeen jämptisti kulkemaan, jos vaikka muksut tarvii hakea hoidosta. Sitten vielä kun nuo iltapäivän vaunut ovat enemmän tai vähemmän myöhässä, on vähän vaihtelevasti näiden liityntälinjojen kanssa ollut, odottaako ne vai eikö. Vaaratilanteiltakaan ei ole vältytty, kun mm 81:een on väkeä juossu Hiedanrannassa pysähtyneen jo myöhässä olevan ratikan edestä, eikä silläkään olisi aikaa jäädä siihen enempiä kuppaamaan.

Itsellä ratkaisuna nyt toimii linja 80 Keskustorilta Tokmannille (Lielahti B), josta sitten vaihto 22/23/24 mikä ensimmäisenä tulee. Toivottavasti muut eivät hoksaa tätä yhteyttä, tai sekin menee pilalle.

Kieltämättä se linjan 20 olemassaolo iltapäivällä olisi nyt tarpeen, edes 30 min vuorovälillä Keskustasta Lentävänniemeen, niin olisi edes jotkin takeet, että pääsee ajoissa kotio. Radikaalimpaa olisi tietty, että linjalla 1 olisi erillisiä 1X vuoroja, joilla ei pysähdyttäisi Keskustorilla ja Tuulensuussa lainkaan, jolloin saataisiin nämä kosken ylittävät surffaajat pois tilaa viemästä ja osa Sorille menevistä 3:n vuoroista jatkaisi Pyynikintorille. Tätä vaan ei nykyinen kalustotilanne salline eikä tuo symmetrinen aikataulu.
Mietin myös sitä vaihtoehtoa että jos laitettaisiin 82 ajamaan lielahden kautta ylölle taikka 4 päättäri vietäisiin lielahdesta takasin tesomalle linjan 13 tapaan. Näillä keinoilla saa vaihdottoman bussiyhteyden keskustasta lietsun keskustaan sekä saadaan purettua ratikan ruuhkia
 
Viimeksi muokattu:
Kertoo kyllä paljon nyssen politiikasta että ratikoita meinataan pidentää. Nykyisetkin ovat jo hyvin tilavia, joten soisin paljon mielummin niiden rinnalle lisätarjontaa bussilinjoilla, vähintäänkin arkipäiville.
Esimerkiksi joku linja hervannasta valtaväylää taysiin, pelikadun ja kissanmaankadun kautta. Sieltä sitten teiskontietä aseman kulmille ja satakunnankatua ja pispalan valtatietä lielahteen, josta 23 tai 24 (tai molempia) reittejä mukaillen lentävänniemeen päin.
Tällainen linja poistaisi pahimpia ruuhkatilanteita ja tarjoaisi vaihtoehtoisia yhteyksiä niitä haluaville/käyttäville.

Koska kuitenkin ratikka on puhtaasti agendahanke, ei sen kustannuksilla ole loppupeleissä ollut mitään väliä. Päätös on aina tehty, maksoi mitä maksoi. Tällaisella politiikalla on myös merkittävä varjopuoli, ja tuntuu vahvasti siltä ettei siitä saisi julkisesti keskustella.

Koska ratikka on jo pilannut monta asiaa, en ainakaan itse usko kovin helposti enää palaavani joukkoliikenteen vakikäyttäjäksi.
Aika näyttää, mutta mitään itselleni mieluisaa muutosta ei näytä olevan näköpiirissä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös