Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2025

28.2. TRO #25/3 lähdöllä 13:26 Sorilta Hervantaan on tätä kirjoittaessa edelleen jumissa Hämeenkadulla aiheuttaen liikennetulpan idän suuntaan. Kuulemma sähköpyörätuoli olis osunu oveen eikä ovet suostu sulkeutumaan.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Ko vaunu pääsi lopulta matkaan ja on sitten ~15 min vaiheessa koko matkansa. Tapahtumapaikka oli rautatieaseman pysäkki ja luonnollisesti heijastui myös linjaan 1
 
Viimeksi muokattu:
Taas jotain pientä päivitystä tähänki aiheeseen. Mitään mullistavaa ei sinänsä ole. Mennään ehkä tuoreimmasta vanhimpaan.

Tänään 7.3. TRO #04 on saanut kylkeensä jonkun bussin, maksumuurin takana oleva artikkeli https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000011082397.html tuskin kertoo sen enempää kuin minäkään. Tämä linjalla 1 ollut vaunu korvattiin sitten vaunulla #15. Joku tutkiva journalistihan voisi tehdä selvityksen, onko linjalla 1 tapahtunut eniten kolareita.

Alkuviikosta 3.3. näkyi TRO #12 opetusajossa Hiedanrannan alueella, mutta mainosteipeistä riisuttuna. Oletettavasti riisuttu 1.3. jolloin vaunu ei esiintynyt linjalla lainkaan.

Tällä hetkellä teipattuja vaunuja oman kirjanpitoni mukaan poikkeuksellisen vähän, vain #06 (Muumimuseo), #07 (Tappara), #08 (Oikotie) ja #19 (”taide”ratikka kissateemainen ”151 matkustajaa”)
 
Taas jotain pientä päivitystä tähänki aiheeseen. Mitään mullistavaa ei sinänsä ole. Mennään ehkä tuoreimmasta vanhimpaan.
Oletko noteerannut vaunua #26 linjaliikenteessä? Sähköisistä järjestelmistä paljastuu, että se olisi lähtenyt Hervantajärveltä kohti Sorin aukiota klo 17:13. Vaunu on kaiketi tullut liikenteeseen kesken päivän.
 
Oletko noteerannut vaunua #26 linjaliikenteessä? Sähköisistä järjestelmistä paljastuu, että se olisi lähtenyt Hervantajärveltä kohti Sorin aukiota klo 17:13. Vaunu on kaiketi tullut liikenteeseen kesken päivän.
En ole noteerannut, eikä kerkiä enää tänään kun kulkee väärällä puolen koskea. Ilmeisesti tullu vaunun #22 tilalle, joka muistaakseni aamupäivästä oli tuossa kierrossa.
 
9.3. TRO #07 riisuttu Tapparan mainosteipeistä. Huilasi lauantain linjalta, joten mielenkiinto seurata ko vaunua oli sitäki suurempi.
 
Ja eilen 9.3. uutena mainosvaununa TRO #24. Valko-punaisessa asussaan se mainostaa SDP:tä, näin kunta- ja aluevaalien alla. Saas nähdä tuleeko muiltakin puolueilta ratikkateippauksia.
 
Tänään 7.3. TRO #04 on saanut kylkeensä jonkun bussin, maksumuurin takana oleva artikkeli https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000011082397.html tuskin kertoo sen enempää kuin minäkään.
Kovin isoja vaurioita ei tullut, kun tänään 10.3. #04 oli jälleen linjalla. Tänään oli myös ensimmäinen päivä, jolloin molemmilla linjoilla oli iltapäiväruuhkassa klo 13.30–16.30 välillä kuuden ja puolen minuutin vuorovälit. Kalustosta oli liikkeellä tänään kaikki vaunut, paitsi #03, #07, #08 ja #09. Näistä ensimmäinen ja viimeinen siis vielä poissa pelistä loppuvuoden keskinäisen kolaroinnin jäljiltä.
 
Ja kalustovajeen takia tänään 14.3. Kolmosen ruuhkaratikka 1319 Hervantajärveltä ei ole lähteny lainkaan liikkeelle ja ko kierron lähtöjä peruttu pariks tuntia eteenpäin (1351 SOR, 1424 HER, 1456 SOR)
 
Ja tilanne ohi, TRO #04 lähti sitten varikolta lähdölle 1529 Hervantajärveltä ja edelleen tähän uuden ruuhkavuoron sarjaan. Mutta kaks lähtöä suuntaansa jäi siis ajamatta.
 
Täään 16.3. jäi linjalta 1 ajamatta vaunun #21 lähdöt 10:09 Pyhällönpuistosta ja 10:46 Kaupin kampukselta, joten vuoroväli on ollut sitten hetkellisesti puoli tuntia molemmissa päissä vartin sijasta. Kaupin kampuksen päässä toki tilanne ei niin lohduton, kun noin 10:45 pysäkkiaikataulun perusteella Hoitokodin pysäkiltä olis päässy sekä linjan 90X että 6 kyytiin, jos vaan on siihen kerenneet
 
Tänään ja oikeastaan juuri nyt TRO #23 oli haasteita linjalla 1 ollen 11 min myöhässä. Kuulutuksena rautatieaseman nurkilla "se takaovi ei toimi, käyttäkää pariovia" ja vähän matkaa eteenpäin "keskivaunun ovet ei toimi" 2039 Pyhällönpuistosta tämä
 
Takaisin
Ylös