Tampereen talviliikenne 2009-2010

Yhdyskuntalautakunnalla oli viime tiistaina kokous, jossa linjastomuutokset olivat uudelleen esillä. Mitähän siellä päätettiin, kaupungin nettisivuilla esillä on yhä esityslista. Sen mukaan linjastomuutoksia esitettiin täsmälleen samanlaisina kuin 2 vkoa sitten.

Meniköhän homma tällä kertaa läpi? Vai tuliko uusia vaatimuksia "seutuliikenteen kanssa synkronoinnista"
 
Meniköhän homma tällä kertaa läpi? Vai tuliko uusia vaatimuksia "seutuliikenteen kanssa synkronoinnista"
Kokouksen pöytäkirjasta lainattua:

YLA sanoi:
Yla 21.4.2009

Päätösehdotus. Joukkoliikennepäällikkö Periviita:
Uudistan päätösehdotuksen.

Varajäsen Juhana Suoniemi esitti jäsen Kirsikka Siikin kannattamana päätösehdotukseen lisättäväksi ponnen, ”että lautakunta edellyttää, että toteutettaessa linja 11 otetaan erityisesti huomioon vuorovälien synkronointi seutuliikenteen kanssa. Tällöin huomio tulee kiinnittää vuorovälien optimointiin siten, että palvelutaso nousee mahdollisimman korkeaksi.”

Jäsen Erkki Axen ehdotti että asia palautetaan uudelleen valmistel-tavaksi ja että asiassa pyydetään lausunto seutuliikenteen edustajilta.

Jäsen Matti Höyssä esitti päätösehdotukseen lisättäväksi ponnen, ”että linja 11 kilpailutetaan mahdollisimman nopeasti.”

Erkki Axenin palautusesitys ei saanut kannatusta joten se raukesi.

Matti Höyssän tekemä ponsiesitys ei saanut kannatusta joten se raukesi.

Puheenjohtajan tiedusteltua Juhana Suoniemen tekemän kannatetun, päätösehdotukseen lisättävän lisäponnen saamaa kannatusta hän totesi sen tulleen hyväksytyksi yksimielisesti.

Päätös Yhdyskuntalautakunta päätti hyväksyä talviliikenteen 2009 - 2010 palvelutason esitetyn suunni-telman mukaisena ja oikeuttaa joukkoliikenneyksikön sopimaan liikenteen toteutuksesta liikennelaitoksen sekä muiden operaattoreiden kanssa ja että toteutettaessa linja 11 otetaan erityisesti huomioon vuorovälien synkronointi seutuliikenteen kanssa. Tällöin huomio tulee kiinnittää vuorovälien optimointiin siten, että palvelutaso nousee mahdollisimman korkeaksi.

Tämän jälkeen jäsen Erkki Axen ilmoitti jättävänsä eriävän mielipiteen pöytäkirjaan liitettäväksi...

Ja Axenin eriävän mielipiteen voi lukea tästä.
 
Erkki Axen sanoi:
... nykyinen tapa on ollut kaupungille erittäin edullinen koska yksityisten liikennöitsijöiden seutuliikennevuoroja on voitu hyödyntää myös Tampereen sisällä. Kaupungille tästä järjestelystä ei ole syntynyt lisäkuluja.
Niin ja paljonkos kaupunki maksaa jokaisesta yhteistariffimatkustajasta?
 
Näyttää vahvasti siltä, että eriävän mielipiteen jättänyt henkilö on uskonut edustamansa yksityisen liikennöitsijän tarinat sellaisenaan.
 
No niin, kaupungin sivuille ilmestyi tänään ensi talven aikataulut. Muutoksethan oli jo etukäteen tiedossa:
- Kalkku saa uuden ruuhkalinjan 11V (tunnus apinoitu Helsingistä, mihin V:tä tarvitaan ei 39:lläkään tai 24 ole sitä)
- linja 6 kulkee 30 min välein keskipäivälläkin
- 18, 19, 26 ja 29 kulkee 20 min välein keskipäivällä, 19 siirtyy Luhtaankadulle
- 30 vuoroväli tihenee arkisin päivällä ja lauantaisin
- 37 kulkee arkisin 30 min välein

Pidän palvelutason parannuksia hyvinä, taloudellinen tilanne huomioon ottaen jopa lähes loistavina. Atala-Hervanta-poikittaislinjaa jäämme edelleen kaipaamaan, samoin lännen linjastoremonttia kunnon runkolinjoineen.

Erityisen positiivisena pidän sitä, että Paunun ja Länsilinjojen suuntaista ääntä käyttäneen poliitikon hylkäysvaatimuksiin ei lautakunnassa suostuttu. Matkustaja (ja äänestäjä siinä sivussa) on ehkä sittenkin tärkein, jopa Tampereella. Hyvä yhdyskuntalautakunta!
 
Myös itse aikataulukirja on jo tullut ihasteltavaksi PDF-versiona. Aikataulukirjassa ei käytetä merkintöjä "11V" eikä "24I" joten luultavasti noita kuitenkin liikennöidään ilman kirjaintunnusta? Paunun Nokian aikataulussa huomion kiinnittää uusi lähtö 21.30 Keskustorilta, joka taitaa olla Helsingistä saapuva Expressbus-vuoro?
 
Myös itse aikataulukirja on jo tullut ihasteltavaksi PDF-versiona. Aikataulukirjassa ei käytetä merkintöjä "11V" eikä "24I" joten luultavasti noita kuitenkin liikennöidään ilman kirjaintunnusta? Paunun Nokian aikataulussa huomion kiinnittää uusi lähtö 21.30 Keskustorilta, joka taitaa olla Helsingistä saapuva Expressbus-vuoro?
Kyllä tuo 11V pitäisi siventyä muotoon 11.

Tuo Paunun 2130 Nokialle ei ole Helsingistä tuleva auto, koska EB-vuoro jää linja-autoasemalle, jossa on syöttö paikkuriin vaihtomatkustajilla. Kuten ei ole nyt kesälläkään.
 
Tuo Paunun 2130 Nokialle ei ole Helsingistä tuleva auto, koska EB-vuoro jää linja-autoasemalle, jossa on syöttö paikkuriin vaihtomatkustajilla. Kuten ei ole nyt kesälläkään.

Ok, päättelin sen perusteella, että tuo lähtö on merkitty korkeaksi.

YLA sanoi:
Päätös
Yhdyskuntalautakunta päätti hyväksyä talviliikenteen 2009 - 2010 palvelutason esitetyn suunni-telman mukaisena ja oikeuttaa joukkoliikenneyksikön sopimaan liikenteen toteutuksesta liikennelaitoksen sekä muiden operaattoreiden kanssa ja että toteutettaessa linja 11 otetaan erityisesti huomioon vuorovälien synkronointi seutuliikenteen kanssa. Tällöin huomio tulee kiinnittää vuorovälien optimointiin siten, että palvelutaso nousee mahdollisimman korkeaksi.

En kyllä havainnut, että linjaa 11 olisi mitenkään erityisesti synkronoitu seutuliikenteen kanssa. Linjan 29 kanssa synkronointi on sen sijaan tehty.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niin ja paljonkos kaupunki maksaa jokaisesta yhteistariffimatkustajasta?

Korvaus vaihtelee (kuukausittain ja riippuen lipputyypistä ja niiden kokonaiskäytöstä tms?) ja on keskimäärin 0,50 €:n luokkaa. Kuten Deepthroat sanoi, vaihtomatkustajista ei tule penniäkään (eikä kai tkl:n henkilökunnan matkustamisestakaan). Kertamaksut liikennöitsijä sentään saa pitää. Avainhan on se, että paljonko kaupunki joutuisi maksamaan, jos nämä matkustajat täytyisi kuljettaa suoraan tkl:n toimesta mikäli yhteistariffia ei olisi. Ts. montako tkl:n autoa pitäisi ajattaa eri linjoilla, jotta nykyiset matkustajamäärät saataisiin kuljetettua ja sen aiheuttamat kulut. Veikkaanpa, että kulu olisi suurempi vaikka nykyistä korvaustaso tuplattaisiin yksityisille liikennöitsijöille. Tai tehtäisiin koko kaupungin alueella Teiskon liikenteen korvauksen kaltainen ratkaisu.
 
Takaisin
Ylös