Tampereen talviliikenne 2009-2010

Hervannan linjastoremontista luopuminen on ikävä uutinen. Toivon mukaan joku antaa tyhjentävän vastauksen siitä, miksi näin kävi.

Mäyränmäkeen kannattaisi ajaa vasta vuoden 2010 jälkipuolella. Tuskin kukaan näistä alueelle muuttavista omakotiasujista busseja kaipaa. Muiden kuin omakotiasukkaiden muuttaminenhan venynee parhaimmillaankin pitkälle ensi vuoden jälkipuolelle. Toki imagosyistä voi olla tarpeen ajaa puoli vuotta tyhjillä autoilla.:redface:

Näkisin, että nyt olisi palvelutasoleikkausten sijaan hyvä aika tehdä tarkistuksia matkalippujen hintoihin ja edelleen parantaa palvelutasoa. Esimerkiksi Sammonkadun tilanne pahenee entisestään kun parisen vuotta peruskorjattavana ollut kauppaoppilaitos otetaan syksyllä käyttöön ja opiskelijat palaavat yhdessä henkilökunnan kanssa remontoituihin tiloihin.
 
En käyttäisi ilmaisua "tarkistaminen", vaan itse puhuisin suoraan lippujen hinnan korotuksista. Tampereella on pitkästä aikaa saatu matkustajamäärät tukevaan nousuun (bravo!), joten kehitystä ei nyt kannattaisi tärvellä palvelutasoa heikentämällä.

Useat linjat ovat lisäksi siinä tilassa (30 min perusvuoroväli), että niiden harventaminen koko liikennöinnin perusfilosofiaa tärvelemättä ei ole mahdollista. Joten jos on valittavana lippujen hintojen nosto tai palvelujen heikennys, äänestän edellistä.

Onhan tietysti sellainenkin teoreettinen mahdollisuus, että kumpaankaan ei tarvitsisi koskea.
 
Mäyränmäkeen kannattaisi ajaa vasta vuoden 2010 jälkipuolella. Tuskin kukaan näistä alueelle muuttavista omakotiasujista busseja kaipaa.
Eli pakotetaan Mäyränmäkeen muuttavat ihmiset ostamaan sen ykkösauton kaveriksi kakkosauto, kun lähin bussipysäkki on muuttopäivänä parin kilsan päässä? Minusta on fiksumpaa ajaa vuosi puolityhjillä busseilla, koska monesta omakotitalossa asuvasta perheestä ainakin se toinen puolisoista hyppää bussin kyytiin jos se vain on mahdollista. Jos se ei olekaan mahdollista, on pakko ostaa toinen auto, ja siitä onkin sitten yllättävän vaikea luopua kun siihen kerran on tottunut.

Tässä maailmantaloustilanteessa kahden auton talouksien määrä on tuomittu vähenemään, ja olisi alueelle muuttavien pettämistä, jos mainostettuun, joukkoliikenteeseen perustuvaan eko-Vuorekseen ei pääse edes bussilla (saati ratikalla).

Ja kun katsoo, minkälaisia pientaloja alueelle on tulossa voi vain olettaa, että demografiat puhuvat autottomien ja yhden auton talouksien puolesta. Eihän niille tonteille edes mahdu kahta autoa!
 
Väittäisin, että 39 kannattaisi kuitenkin nyt kääntää Mäyränmäkeen. Vaikka sieltä ei juuri ketään vielä ensi syksynä kyytiin tulisikaan, niin Hervannan alueelta toki tulee. Ja kun linjan autojen kalustokokoakin on kasvatettu täksi talveksi... Voisin jopa sijoittaa sinne sen neljännenkin auton ruuhkiin ja ruuhkan ulkopuolella 40 min vuorovälillä. Viikonloput onkin sitten eri asia ja varsinkin pyhinä 39 taitaisi olla melkoinen hukkalinja. Ehkä kannattaisi tässä tapauksessa harkita linjan kääntämistä viikonloppujen osalta Keskustorilla ja ajaa yhdellä autolla tunnin välein.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää siltä, että 39 ei käännetä Mäyränmäkeen. Kansalaiskioskin vastauksessa liikennesuunnittelija viittasi nimenomaan Arkkitehdinkadulta ja Ahvenisjärventieltä tulleeseen voimakkaaseen vastustukseen.

Todennäköisesti Mäyränmäkeen liikenöidään kerran tunnissa, ainakin aluksi.
 
Saas nähdä – loppujen lopuksihan linjastosta päättää yhdyskuntalautakunta maalis-huhtikuussa. Vuorekseen on väläytelty jopa tilapäistä liityntäbussia (linja 38?) puolen tunnin välein Mäyränmäki-Hervanta-välille. :)
 
Saas nähdä – loppujen lopuksihan linjastosta päättää yhdyskuntalautakunta maalis-huhtikuussa. Vuorekseen on väläytelty jopa tilapäistä liityntäbussia (linja 38?) puolen tunnin välein Mäyränmäki-Hervanta-välille. :)
Varmaan olisi moinen ihan toimiva ratkaisu. Mutta tuo liityntä kannattaisi sitten miettiä kunnolla. Tapahtuisiko se kenties Hervantakeskuksella linjaan/-lta 30 vai linjaan/-lta 23 tämän päätteeltä - vai aikatauluun sovittaen toiselta tai molemmilta? Vaihtoehtoja on toki useita, mutta toivottavasti saadaan toimimaan mikäli tällainen liityntäratkaisu alkuun tulee.

Huomionarvoista tässä asiassa on se, että kuluvan talven aikatauluissa linjalla 30 on päivisin 17 minuutin vuoroväli, linjalla 23 on puolestaan ruuhkissa 12 minuutin väli. Kumpikaan näistä ei käy yksiin 30 minuutin vuorovälin kanssa, joten joitakin asioita täytynee muuttaa tässä suhteessa - tai sitten tehdä liityntäbussin aikataulusta sekasikiö. Viikonloppuina ongelmia ei tämän suhteen tietystikään olisi...
 
Olisikohan joitakin asioita ensi talven aikatauluista jo selvillä? Ainakin JOHONKI:in on syötetty linjoille 18, 19 ja 29 arkisin päiväsaikoihinkin 20 minuutin vuoroväli. 8:lta näyttäisi puolestaan osapäiväauto olevan vallan poistunut. Muilla linjoilla tosin näyttää samalta kuin nytkin, joten olisikohan suunnittelu vielä kesken...
 
Vai voisiko olla, ettei ensi talvikaudeksi tule mitään suurempia muutoksia? :icon_frown:
 
Vai voisiko olla, ettei ensi talvikaudeksi tule mitään suurempia muutoksia? :icon_frown:
No päivän aamulehdessä kylläkin oli juttua noista tulevista lipunhintojen korotuksista ja samalla mainittiin, että palvelutasoa aiotaan parantaa.

Jos johonkin vielä kaipaisi lisää vuoroja, niin tarkistaisin mm. linjojen 12 ja 21 tarjontaa. Näistä jälkimmäinen kun on matkustajamääriäkin tarkastellen reilusti kuormitetumpi linja kuin 12. Parhaimmassa tapauksessa voisi kutostakin jatkaa Hatanpäältä Keskustorille, ja samalla 7:n reittiä suoristaa Hatanpäällä. Ja jos minulta kysyttäisiin, voisin vielä ehkäpä katkaista ykkösen reitin Pyynikintorille ja 12 sais ottaa sen paikan Kalkun reittiosuudella (Hallila - Kalkku). Mutta riittäisikö 20 minuutin vuoroväli vartin sijaan linjalle? Toisaalta ainakin Härmälässä palvelu selkeytyisi, kun lähtöjä olisi ruuhkissa 5 minuutin välein Pyynikintorilta (1+60-63).

Ja toki jossain määrin voisi erinäisiä poikittaisiakin yhteyksiä vielä luoda/parantaa...
 
JOHONKI:in on syötetty linjoille 18, 19 ja 29 arkisin päiväsaikoihinkin 20 minuutin vuoroväli. 8:lta näyttäisi puolestaan osapäiväauto olevan vallan poistunut.
Ja vielä löysin myös linjan 6 aikataulun, ja siinä näyttää olevan myöskin puolen tunnin väli päivälläkin. Linjalla 37 puolestaan mennään puolen tunnin välein myöskin: lähdöt päätteiltä :05 35 aina puoli seitsemästä ilta seitsemään. Tämä ainakin on selkeä parannus ja linja varmasti löytää lisää käyttäjiä.
 
Onkohan 30:n tarjonta paranemassa muutoinkin kuin päivisin 17 min > 15 min. Kierrosaika paranee 7 minuutilla, hyvä sekin.

Entäs linja 13, onko sille tulossa lisää tarjontaa? Mites 39? Ja kaikki muutkin kiinnostaa...
 
YLA:n seuraavan kokouksen esityslistasta löytyy jo jotain ensi talven liikennettä käsittelevää. Nimittäin pieniä muutoksia on tulossa Teiskon liikenteeseen - joskin tarjonnan määrä pysyy käytännössä ennallaan.

Ilmeisestikin varsinaista kaupunkiliikennettä koskevat asiat käsitellään kahden viikon päästä seuraavassa kokouksessa...
 
JOHONKI paljastaa ensi syksynä aloittavan uuden linjan 11 Härmälä - Kalkku. Linja on ruuhkalinja ja reitti kulkee Kalkusta Villilän kautta. Näin ollen vuoroväli on tällä linjaparilla ruuhkissa 10 minuuttia. Autoja tulee nykytilanteeseen verrattuna lisää ilmeisestikin 4 kappaletta. (Ykkösellä nykyisin 8 autoa.) Tämä on varsin mukava uudistus, varsinkin Kalkkulaisille.
 
Takaisin
Ylös