Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

Tolppia on pystyssä yllättävän laajalti, Sammonkadun ja Sammon valtatien lisäksi ainakin Haapalinnassa, Paasikiventiellä ja Vuohenojalla.

Mobiilisovellukset ovat mahtavia ja itse käytän päivittäin, mutta mielestäni se ei poista tarvetta näyttötauluille laajemminkin. Ainakin Itsenäisyydenkatu, Teiskontie TAYS:n länsipuolella, Sammonkatu ja jotkut Hatanpään pysäkit ehdottomasti tulisi varustella näillä. Koskipuistossakin moni oleellinen pysäkki on ilman näyttöä, mainitakseni pysäkit Annalan, Pirkkalan, Etelä-Hervannan, Länsi-Hervannan, Tesoman, Messukeskuksen ja Lempäälän suuntiin.

(edit: Olin näköjään todennut suunnilleen saman jo puoli vuotta sitten samassa ketjussa...)

En ole koskaan kuullut virallista selitystä sille, miksi näyttöjen määrää vähennettiin noin radikaalisti (rahahan se on loppupeleissä), tietääkö joku?
 
Koskipuisto D:ltä on hävinnyt pysäkkinäyttö. Toivottavasti se löytää tiensä pian takaisin C-pysäkille.

Tutkailin niinkin tuoretta kuin vuodelta 2015 peräisin olevaa tilanneraporttia joukkoliikenne-etuuksista (http://www.tampere.fi/material/attachments/j/60gRBz792/Joukkoliik_etuudet_toteustilanne_26052011.pdf). Silmääni pisti erityisesti Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteys sekä Hämeenpuisto, joissa kummassakaan ei tietääkseni ole etuuksia.

Mitä Jokeri-valoille muuten tapahtui?
 
Onkos täälä jossain kuvaa siitä bussien sisällä olevasta näytöstä?

Tuli juuri käytyä Bernissä ja Zürichissä, joissa raitiovaunuissa, trollikoissa ja busseissa on varsin informatiiviset näytöt. Linjalla ajeltaessa näkyy arvio muutaman seuraavan pysäkin ohitusajoista ja tieto siitä mille linjalle pysäkillä on vaihtoyhteys, ja alinna tieto päätepysäkistä ja saapumisesta sinne. Kun seuraava pysäkkiä lähestytään, muuttuu näyttö näyttämään seuraavan pysäkin vaihtoyhteyksiä: milloin vaihtoyhteydet lähtee ja miten vahtopysäkille mennään, ja onko jotain ongelmia vaihtoyhteyden linjalla (tms.).

HSL:n kaksiriviseen LED-näyttöön verrattuna varsin onnistunut systeemi. Näyttölaite lienee joku perusnäyttö, jolloin niitä saanee kohtuullisen edullikkaasti, eikä ole sidottu yhteen valmistajaan. Bussissa matkustaja voi ilman modernia älypuhelintakin selvittää, missä kannattaa vaihtaa. HSL päivitti omatlähdöt (tms.) palvelunsa niin, ettei EDGE-liityntäisellä Symbian-puhelimella tee enää mitään, eikä pysäkkien näyttöjäkään voi bussin ikkunasta tiirailla, kun eivät tietysti sinne näy.

Sveitsiläisten ohjelmistosta en tiedä, onko suljettuja ja sidottuja, kuten esimerkiksi VR:llä tämän päivän HeSa:n artikkelin mukaan on.

pekka
 
ettei EDGE-liityntäisellä Symbian-puhelimella tee enää mitään,

Jos nyt miettii rehellisesti, niin kuinka monella on enään edge-yhteydellä varustettu puhelin saati symbianilla oleva ylipäätään? Aika pienestä osasta käyttäjiä puhutaan.
 
Tamperelaiset näytöt ovat tällaista mallia (Moron kuva): http://moro.aamulehti.fi/wp-content/uploads/2012/07/bussikello01.jpg

Kuten Zige94 totesi, aika harvassa alkavat vanhemmat älypuhelimet olla, ja peruspuhelinten käyttäjät ovat tottuneet käyttämään paperiaikatauluja. Ennemminkin näkisin kohderyhmänä ne älypuhelinkäyttäjät, joiden laitteista on akku loppunut. Tällehän ei voi muuta kuin tarjota aikatauludataa pysäkillä muodossa tai toisessa.

Vaikka Tampereen näyttö voisi olla toiminnallisempikin, mielestäni se riittää tällä hetkellä hyvin. Kellonaika on aina ajantasainen ja näkyy pääsääntöisesti vaikka muu järjestelmä olisi kaatunut, ja seuraava pysäkinnimi on selkeästi esitetty. Pienenä teknisen suunnittelun ajattelemattomana puutteena nostaisin kaksikielisen tuen puutteen. Tuulettelen tätä ajatusta ilmoilla aika paljon, mutta perustan sen siihen että olen aika monta kertaa neuvonut japanilaista turistia, joka yrittää sanakirjan/älypuhelimen kanssa plarata suomalaista aikataulua. Niillä pysäkeillä, joille on järkevää antaa nimi englanniksi, se tulisi antaa ja myös näyttää autonäytöissäkin. Lentoaseman, korkeakoulut ja keskustan pysäkit nyt nostan esimerkiksi.

Isoin ongelma on totta kai tuo vakaus. Järjestelmä toimi pari vuotta sitten paljon paremmin, olisiko seutu-uudistus ollut liikaa. Ei kovin paljon luottoa ole kun järjestelmä on joko maassa, näyttää bussien sijainteja väärin tai ei löydä autoa ollenkaan. Ne Koskipuiston uudet näytöt ovat surkuhupaisia, kun alarivit eivät toimi.

Seutu-uudistuksen yhteydessähän muutettiin myös pysäkillä olevien näyttöjen lukutapaa. Ennen linjat olivat linjanumeron mukaan numerojärjestyksessä ylhäältä alaspäin, ja mitään asiasta tiedottamatta lukutapa muutettiinkin siten, että ylimmäisenä kelluu seuraavaksi tuleva vuoro. En tiedä olenko poikkeus, mutta minulle kesti hetki tajuta uusi logiikka, aluksi luulin että linjanumerot ovat vain sekaisin uusista linjanumeroista (seutu-uudistuksen myötä).
 
Onkos täälä jossain kuvaa siitä bussien sisällä olevasta näytöstä?

Tuli juuri käytyä Bernissä ja Zürichissä, joissa raitiovaunuissa, trollikoissa ja busseissa on varsin informatiiviset näytöt. Linjalla ajeltaessa näkyy arvio muutaman seuraavan pysäkin ohitusajoista ja tieto siitä mille linjalle pysäkillä on vaihtoyhteys, ja alinna tieto päätepysäkistä ja saapumisesta sinne. Kun seuraava pysäkkiä lähestytään, muuttuu näyttö näyttämään seuraavan pysäkin vaihtoyhteyksiä: milloin vaihtoyhteydet lähtee ja miten vahtopysäkille mennään, ja onko jotain ongelmia vaihtoyhteyden linjalla (tms.).

pekka

Kaikki mainitsemasi informaatio on jo saatavilla reaaliaikaisesti tuon avoimen rajapinnan kautta. Siellä on siis ennustetut ajat koko matkalle. En ole tutkinut kuinka hyvin ennusteet pitää paikkansa, mutta ne perustuvat reaaliaikaiseen tilanteeseen. http://wiki.itsfactory.fi/index.php/Journeys_API

Enää puuttuu siis se, että joku asentaisi näytöt ja väsäisi tuon softan. Eikä tuon softa ole kauhean vaikea rakentaa. Voisin jonkun alkeellisen version tehdä viikossa parissa.
 
Jos nyt miettii rehellisesti, niin kuinka monella on enään edge-yhteydellä varustettu puhelin saati symbianilla oleva ylipäätään? Aika pienestä osasta käyttäjiä puhutaan.
Jos kaikilla on uudenaikainen älypuhelin, ei mitään näyttöjä tarvita missään.

Kellonajan näkee vanhimmistakin matkapuhelimista, tai rannekellosta. On vähän kaksipiippuinen asia, onko se hyvä, että näytössä kello toimii, vaikka järjestelmä on muuten nurin: kellonajasta voi joskus päätellä, näyttääkö näyttö ihan oikeasti sitä seuraavaa pysäkkiä, vai jotain ihan muuta. Olikohan se viime viikolla täällä Helsingissä, kun matkustin bussilla, jonka pysäkkinäyttö jumiutui reitin puolivälissä. Puolet matkasta saatiin harhaanjohtavaa tietoa.

Mun mielestäni tärkeää on antaa kaikille sellaista informaatiota, jota matkan aikana matkan tekemisessä tarvitaan, ja sellaista on seuraavan pysäkin nimi ja oikeasti mahdolliset vaihtoyhteydet. Kaksirivinen LED-matriisinäyttö ei ole mielestäni hyvä vaihtoehto, kun on nähnyt parempaankin.

pekka

PS: OT: Mistä saisin 1G/2G/2,5G/3G/4G-liittymien jakauman Suomessa? /PSi
 
Joskus aikoinaan 90-luvun loppupuolella metsästin liittymätilastoja ensin graduuni ja myöhemmin erään työtehtävän yhteydessä. Jotain julkisia tilastoja löytyy, maakohtaisesti vähän eri tarkkuudella/periaatteilla, mutta parhaat tilastot lienevät konsulttifirmojen omaisuutta. Esim. Ovum on perinteisesti kerännyt tilastoja.

Periaatteessa pitäisi ensin tietää etsitkö tietoja laitteiden kyvykkyydestä, liittymien määrästä, näiden yhdistelmästä (koska molemmat tarvitaan) vai jostain muusta. Käytännössä uskoisin kuitenkin että 3G riittää kaikkiin ajateltavissa oleviin joukkoliikenteen tiedotuspalveluihin. 3G on käytännössä sama kuin kaikki nykyaikaiset kännykät. Ja kännykkäpenetraatio on lähes 100 % (Suomessa), aktiiviväestöstä eli joukkoliikenteen käyttäjistä käytännössä 100 %.

Mutta vaikka lähes kaikki voisivat käyttää mobiilisovellusta, vastaan tulee useita haasteita, joista käyttöjärjestelmäkirjo on vain yksi. Esimerkiksi 3G-peitto on vielä aukkoinen: kokemuksen mukaan esim. Hämeenlinnan eteläpuolella 3-tiellä iPadini tippuu EDGE:een ja jopa GPRS:ään hetkellisesti. Ja jos pysäkkinäyttösovellusta ajatellaan, kaikki eivät käytä mobiilisovelluksia vaikka tekninen kyvykkyys olisikin. Voi olla että käyttäjän taito ei riitä. Ja sitten on tilanteita, joissa ei onnistu: jos on vaikka pakkanen, hanskat kädessä ja 4 kauppakassia raahattavana - yritäpä saada se kännykkä taskusta ja käynnistää pysäkkisovellus! Kun siinä temppuilee, voi bussi ajaa ohi tuhatta ja sataa pysähtymättä.

Tästä syystä näen että pysäkkinäytöille on tilausta nyt ja tulevaisuudessa. Sovellus palvelisi parhaiten juuri niitä, joille sen käyttö sillä hetkellä on vaikeinta, mikä on vähän ristiriitaista. Toki se täydentää hyvin palvelua.
 
Jos kaikilla on uudenaikainen älypuhelin, ei mitään näyttöjä tarvita missään.

Kellonajan näkee vanhimmistakin matkapuhelimista, tai rannekellosta. On vähän kaksipiippuinen asia, onko se hyvä, että näytössä kello toimii, vaikka järjestelmä on muuten nurin: kellonajasta voi joskus päätellä, näyttääkö näyttö ihan oikeasti sitä seuraavaa pysäkkiä, vai jotain ihan muuta. Olikohan se viime viikolla täällä Helsingissä, kun matkustin bussilla, jonka pysäkkinäyttö jumiutui reitin puolivälissä. Puolet matkasta saatiin harhaanjohtavaa tietoa.

Mun mielestäni tärkeää on antaa kaikille sellaista informaatiota, jota matkan aikana matkan tekemisessä tarvitaan, ja sellaista on seuraavan pysäkin nimi ja oikeasti mahdolliset vaihtoyhteydet. Kaksirivinen LED-matriisinäyttö ei ole mielestäni hyvä vaihtoehto, kun on nähnyt parempaankin.

pekka

PS: OT: Mistä saisin 1G/2G/2,5G/3G/4G-liittymien jakauman Suomessa? /PSi

Kommentillani en viitannut yhtään mihinkään näyttöjen tarpeellisuuteen, tai muuhunkaan. Totesin vain että edge-yhteyden omaavia symbian puhelimia ei pahemmin ole käytössä enään melkeinpä ollenkaan.

Mitä tulee Helsingissä käytössä olevaan Helmi-järjestelmän matkustajainfonäyttöön, minkä sinäkin näit, on se järjestelmä kovin antiikin aikainen eikä ole yhtään erikoista että se jähmettyy. Tähän on tulossa muuton HSL:n uudessa infojärjestelmässä, joka kattaa kaikki linjat. Sinänsä ei voi verrata Helmiä Tampereen vastaavaan, Tampereen systeemi kun on uudempi. Itselläni on lähestulkoon aina markkinoiden kärkikastia oleva älypuhelin (tällä hetkellä Samsung Galaxy S6), mutta en sanonutkaan että korvaisi mitenkään näyttöjä. Mielummin mä niistä näytöistä katson seuraavan pysäkin jne. muita mainitsemiasi asioita kun puhelimen kaivan esiin sitä varten. Nyt vaan muutit puheenaiheen/käsityksesi mun kommentista, jossa ei puhuttu yhtään mitään näyttöjen hyödyllisyydestä ja tarpeesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:35 ----------

Esimerkiksi 3G-peitto on vielä aukkoinen: kokemuksen mukaan esim. Hämeenlinnan eteläpuolella 3-tiellä iPadini tippuu EDGE:een ja jopa GPRS:ään hetkellisesti.

En kyllä lähtisi tekemään mitään johtopäätöksiä iPadillä tehdyn havainnon perusteella. Vanhemmat iPadit tippuvat verkosta herkästi ja palautuvat puhelimia ja muun merkkisiä tabletteja hitaammin verkkoon. Lisäksi tuo on vain yhden operaattorin liittymällä tehty havainto. Samassa kohtaa itsellä kyllä pysynyt kiltisti 3G ja jopa 4G:ssä. Ainoa missä omat laitteeni (Samsung Galaxy S6 ja iPad Air2) on tippuneet 3G-verkosta, on junat, joka onkin iso suljettu peltiboksi josta signaalit pääsevät heikosti ulos.
 
Sveitsiläisten ohjelmistosta en tiedä, onko suljettuja ja sidottuja, kuten esimerkiksi VR:llä tämän päivän HeSa:n artikkelin mukaan on.

Zürichissä ja Bernissä käytetään Trapezen järjestelmää. Pääosiltaan on suljettu kokonaisuus ja näytöistä maksetaan lähes varmasti näyttöjen määrään perustuvaa lisenssimaksua. Todennäköisesti Trapeze on toimittanut näytötkin.
 
Mutta vaikka lähes kaikki voisivat käyttää mobiilisovellusta, vastaan tulee useita haasteita, joista käyttöjärjestelmäkirjo on vain yksi. Esimerkiksi 3G-peitto on vielä aukkoinen: kokemuksen mukaan esim. Hämeenlinnan eteläpuolella 3-tiellä iPadini tippuu EDGE:een ja jopa GPRS:ään hetkellisesti. Ja jos pysäkkinäyttösovellusta ajatellaan, kaikki eivät käytä mobiilisovelluksia vaikka tekninen kyvykkyys olisikin. Voi olla että käyttäjän taito ei riitä. Ja sitten on tilanteita, joissa ei onnistu: jos on vaikka pakkanen, hanskat kädessä ja 4 kauppakassia raahattavana - yritäpä saada se kännykkä taskusta ja käynnistää pysäkkisovellus! Kun siinä temppuilee, voi bussi ajaa ohi tuhatta ja sataa pysähtymättä.

Kommentillani en viitannut yhtään mihinkään näyttöjen tarpeellisuuteen, tai muuhunkaan. Totesin vain että edge-yhteyden omaavia symbian puhelimia ei pahemmin ole käytössä enään melkeinpä ollenkaan.

Mitä tulee Helsingissä käytössä olevaan Helmi-järjestelmän matkustajainfonäyttöön, minkä sinäkin näit, on se järjestelmä kovin antiikin aikainen eikä ole yhtään erikoista että se jähmettyy. Tähän on tulossa muuton HSL:n uudessa infojärjestelmässä, joka kattaa kaikki linjat. Sinänsä ei voi verrata Helmiä Tampereen vastaavaan, Tampereen systeemi kun on uudempi. Itselläni on lähestulkoon aina markkinoiden kärkikastia oleva älypuhelin (tällä hetkellä Samsung Galaxy S6), mutta en sanonutkaan että korvaisi mitenkään näyttöjä. Mielummin mä niistä näytöistä katson seuraavan pysäkin jne. muita mainitsemiasi asioita kun puhelimen kaivan esiin sitä varten. Nyt vaan muutit puheenaiheen/käsityksesi mun kommentista, jossa ei puhuttu yhtään mitään näyttöjen hyödyllisyydestä ja tarpeesta.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:35 ----------



En kyllä lähtisi tekemään mitään johtopäätöksiä iPadillä tehdyn havainnon perusteella. Vanhemmat iPadit tippuvat verkosta herkästi ja palautuvat puhelimia ja muun merkkisiä tabletteja hitaammin verkkoon. Lisäksi tuo on vain yhden operaattorin liittymällä tehty havainto. Samassa kohtaa itsellä kyllä pysynyt kiltisti 3G ja jopa 4G:ssä. Ainoa missä omat laitteeni (Samsung Galaxy S6 ja iPad Air2) on tippuneet 3G-verkosta, on junat, joka onkin iso suljettu peltiboksi josta signaalit pääsevät heikosti ulos.
Vaikka zigellä nyt sattuisi olemaan markkinoiden paras älypuhelin, se ei poista sitä tosiasiaa, että ihan oikeasti Tampere–Helsinki -välillä on joitakin kohtia, joissa 3G on mahdoton. Janihyvärinen mainitsikin Hämeenlinnan eteläpuolen ja tuo on ihan totta, että sekä Elisalla että Soneralla on varsinkin Janakkalassa ongelmia pysyä edes edgen vauhdissa. Elisan ja Saunalahden liittymillä data yleensä pysyy kuitenkin päällä kuitenkin alentuneella nopeudella, Soneralla saattaa olla kilometrien osuuksia, joissa data vaan ei kulje lainkaan.

Tässä ei ole kyse laitteistoarkkitehtuurista vaan ihan oikeasti siitä, mitä teleyritykset meille tarjoavat. Itsellä käytössä Huawein nettitikku (Saunalahti), Asus Fonepad 4G LTE (Saunalahti) ja Sony Xperia (Sonera). Ongelmat Soneran liittymällä oli myös Nokian tuotteissa, katvealueita oli myös jossain Jutikkalan tienoilla, eikä ne ole laitteistoarkkitehtuurin vaihdoksen myötä poistuneet yhtään mihinkään.

Kyllä ne verkon katvealueet jää vaan mieleen, kun tekee töitä joka viikko 3-tiellä ja huomaa, että joko nettiyhteys on oleellisesti hidastunut tai Soneran tapauksessa saattaa olla täysin jumissakin.
 
Tampere hyppää uudelle vuosikymmenelle matkustajainfon sisänäyttöjen osalta syksyllä 2019. Linja-autojen uudet matkustajainfonäytöt ovat kahden näytön järjestelmiä, joissa toinen näyttö on varattu mainoksille ja joukkoliikenteen tiedotteille ja toinen matkustajainformaatiolle. Infonäytöt ovat samanlaisia kuin ratikan tulevat infonäytöt: Näytössä näytetään linjan numero ja päätepysäkki, seuraava pysäkki sekä siitä kolme seuraavaa pysäkkiä arvioituine saapumisaikoineen. Lisäksi tärkeimmillä pysäkeillä näytetään vaihtoyhteydet arvioituine saapumisaikoineen. Kyseessä on erittäin suuri tason parannus nykyisiin näyttöihin nähden - tällaisia on tähän asti tottunut näkemään ulkomailla, esim. Tukholmassa.

Tamperelaisen artikkeli aiheesta:
https://www.tamperelainen.fi/artikk...det-tuplanaytot-asennukset-tehdaan-jo-syksyyn
 
Kaikilla ihmisillä ei ole älypuhelinta. Heitäkin pitää palvella, heillekin pitää olla aikatauluinformaatio saatavilla. Julkisen sektorin palvelut pitää olla kaikille tasavertaisesti saatavilla, perustuslain mukaan, ketään ei saa syrjiä siksi että esim. digitaidot tai laitteet puuttuvat.
Iso osa heistä on tottunut käyttämään aikataulukirjaa, sen tietojen vanhetessa he poimivat telineestä irtoaikataulun tai jos muutoksia on paljon, uuden aikataulukirjan. Olisi kiinnostavaa tietää, moniko joukkoliikennematkustajista todella haluaa palvelut vain tietokoneelle/kännykkään ja miten heille jotka eivät digipalveluita käytä saavat tarvitsemansa palvelun. Olen keskustellut politiikkojen kanssa, heidän mielestään pitää aikataulutiedot saada myös paperilla, ilman lisäkuluja mutta virkamiehet ovat haluttomia järjestämään.
 
Takaisin
Ylös