Tampereen uusi informaatiojärjestelmä

En kyllä taas ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa. Mutta kun kesäaikaan siirryttiin, niin noita ulkona olevia arvaustauluja katsellessa, jäi koko järjestelmästä jälleen entistä ristiriitaisempi kuva. Siinä missä autojen seuraavaa pysäkkiä kertovat ledinäytöt kertoivat kellonajan oikein noin sekunnin tarkkuudella, näytti mm Pyynikintorin ja Koskipuiston ulkotaulut 59 min jäljessä olevaa aikaa niin sunnuntaina 31.3. kuin maanantaina 1.4.

Jos kerran halvat kotitietokoneetkinkin (ainakin Linuxilla) osaavat päivittää ntp:llä kellonaikansa ja ovat siltä osin ajassa, luulisi että ammattimaisemmat sovellukset, kuten tällaiset näyttötaulutkin ntp:llä päivitettyjä. Mutta se, että ulkotaulujen aika ei vastaa kesä- eikä edes talviaikaa, on jo surkeaa. Eli jos havainnointiaika oli 15:15, näytti ulkotaulu 14:16.
 
On kyllä nyt outoa että miksi Koskipuiston pysäkillä (0502) olevassa Infotaulussa ei lue yhtään linjaa eikä saapumisaikaa. Ollut tuossa tilassa aika kauan. On myös aika tyhmää että kaupunki säästää kustannuksissa ja ei laita infotauluja sinne missä niitä tarvittaisiin eniten.
 
Pysäkki 0502 odottaa käsittääkseni isomman infotaulun vaihtamista pysäkille. Piti kaiketi tehdä jo viime syksynä, mutta töiden viivästymisen takia jäi vaihtamatta. Pysäkille 0500 on puolestaan tulossa tuo pienimuotoisempi taulu. Säästämisestä tuossa tuskin on kyse ainakaan noiden pysäkkien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kieltämättä aika pitkään on kestänyt tuo 050x-infotaulujen asennus... Olen edelleen sitä mieltä, että infotaulu kuuluisi ehdottomasti ainakin pysäkeille 0519 ja 0522.
 
Kas, nyt Tampereen joukkoliikenteen pysäkkiaikatauluihin on ilmestynyt uusia linjoja mm 79, 80, 85 ja 85T (mikä tällainen 85T edes on?)

Ikävä kyllä jotain virheitäkin löytyy, itse kun kaivelin Pyynikintorin pysäkin 28 tietoja http://aikataulut.tampere.fi/?key=28&stop=28 niin kovasti järjestelmä kertoisi vuorojen pysähtyvän siinä vaikka käyttävät liikennevalojen ja suojatien toisella puolen olevaa kaukoliikennepysäkkiä.

No, otettaessa toisen suunnan pysäkin dataa http://aikataulut.tampere.fi/?key=29&stop=29 alkaa mennä jo villiksi
Linjan 85 perässä kun on R, niin selitys on R = Raholassa Vanhan Kirkkotien kautta. Ainakin tähän asti 85R on kulkenut Tampereella Rautatienkadun kautta.
 
Samaisia sekoiluja noissa oli ennen talvikauden alkua, mm. 90:llä M-kirjaimen selitys oli jonkin aikaa sekä Maisansalo että kiertäminen Myllypuron pääteaseman kautta. ;)

Ilmeisesti tuo ohjelmisto ei osaa täysin erottaa toisistaan eri reittien eri kirjainmetkityksiä, vaan tulostaa varmuuden vuoksi kaikki merkitykset tuolle lyhenteelle.
 
Eikös noi 80-85 nettiaikataulut ole ihan väärin? Lähtöajat esim. linja-autoasemalta ovat aivan eri kuin Länsilinjojen omissa Ylöjärven aikatauluissa.

Vuoroa 15.50 arkisin Nokialle ei ole 70 eikä 79 aikataulussa.
 
Eikös noi 80-85 nettiaikataulut ole ihan väärin? Lähtöajat esim. linja-autoasemalta ovat aivan eri kuin Länsilinjojen omissa Ylöjärven aikatauluissa.

Vuoroa 15.50 arkisin Nokialle ei ole 70 eikä 79 aikataulussa.
onhan ne täysin väärin tre-lamminpää suunnassa. mm pyynikintorin ajat ovat 5 min todellisuudesta myöhempiä ja vissiin jo joku oli jääåny kyydistä kun repasta katsonu aikatauluja...
 
Onkos kukaan huomannut, että vanhan järjestelmän aikaan oli hankittu vähän uudempia näyttöjä jotka sijaitsivat ainakin Tesomalla, Haapalinnassa ja Tietotalolla. Uuden järjestelmän tultua ne poistettiin muttei sitten voitu laittaa tilalle uusia. Onko nykyään tarpeen laittaa niitä näyttöjä vain tärkeille paikoille kuten Keskustori, Koskipuisto, Rautatieasema, Tampere-talo ja Pyynikintori?
 
Onkos kukaan huomannut, että vanhan järjestelmän aikaan oli hankittu vähän uudempia näyttöjä jotka sijaitsivat ainakin Tesomalla, Haapalinnassa ja Tietotalolla. Uuden järjestelmän tultua ne poistettiin muttei sitten voitu laittaa tilalle uusia. Onko nykyään tarpeen laittaa niitä näyttöjä vain tärkeille paikoille kuten Keskustori, Koskipuisto, Rautatieasema, Tampere-talo ja Pyynikintori?

Edellä mainittujen lisäksi kiinnnitystelineet jätettiin "odottamaan" myös Särkänniemeen, Onkiniemeen, Sammonkadulle ja kai niitä muuallakin vielä on.

Tästä voisi oikeasti joku vihdoinkin tiedustella, mitä JOLI aikoo näytötjen suhteen tehdä. Viesti on ollut, että näytöt olisi tarkoitus korvata älypuhelinpohjaisilla palveluilla. Omasta mielestäni nämä eivät todellakaan ole toisiaan poissulkevia. Helsingissä tutut patterinäytöt pitäisi saada Tampereellakin laajempaan käyttöön.

JOLI:lla ei tunnu olevan kiinnostusta näyttöjen asentamiseen, enkä itse usko, että niitä tullaan koskaan lisää asentamaan. Nyt niiden sisältökin on ollut uudistuksen jälkeen aivan sekaisin, ja esimerkiksi ykkönen näkyy näytöllä neljään kertaan, vaikka se kannattaisi merkitä kerran ja lähdön perässä kirjaintunnus (Lissuhan esittää tiedot jo nyt näin).

Koskipuiston itään menevillä pysäkeillä näytöt olisi pitäny vaihtaa keskenään, ja JOLI ilmoitti viime keväänä että vaihto on tilattu. Eipä ole kuulunut. Koskipuistossa nyt muutenkin kaikilla kolmella etelään menevällä pysäkillä pitäisi olla oma taulu. Samoin linja-autoasemalla, ja kaikilla pysäkeillä, joilla se kannatinpylväs vielä on.

Laittelen jossain välissä viestiä JOLI:lle asian tiimoilta.
 
Erillistä infojärjestelmää tuskin kannattaa laajentaa, kun tuo mobiilisovellutus on olemassa. Sen sijaan pysäkkinäyttöinä voi käyttää ihan tavallisia näyttöjä, jotka yksinkertaisesti hakevat netistä saman näkymän minkä saa älypuhelimeenkin. Tulee paljon halvemmaksi, vain yksi järjestelmä ylläpidettäväksi ja vieläpä joustavakin, sillä näytöt päivittyvät aina, kun nettiä päivitetään. Tai näytöt voi laittaa näyttämään jotain muutakin. Luultavasti poikkeustiedotukset yms. olisi myös leivottavissa sisään. Kehitystyö muuttuisi jatkuvaksi, kun uusien ominaisuuksien lisääminen ei tarkoittaisi koko järjestelmän fyysistä uusimista.

Ettei tämä Jolin viesti keskittymisestä mobiilipalveluun sattuisi tarkoittamaan juuri tätä?
 
Kunhan saavat nyt tuon järjestelmän ensin vakaalle pohjalle. Järjestelmä on jo toista viikonloppua peräkkäin alhaalla, ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa, seuraavan kerran autoja näkyy kartalla vasta maanantaiaamuna, kun CGI:llä tulee ensimmäinen alan henkilö töihin. Viime viikolla taisi kaatua vasta sunnuntaina, nyt pimeni jo lauantaina. Eikä ole mitenkään ensimmäinen kerta, näitä on ollut jo useasti aiemminkin.
 
Ennen PARAS-järjestelmän alasajoa otettiin käyttöön niitä uusia näyttötauluja joita lisättiin Onkiniemeen, Tesomalle, Haapalinnaan, Sammonkadulle jne


Ja tälläiseltä näyttö näytti
Sieppaa.jpg
 
PARAS-järjestelmähän käsittääkseni jouduttiin ajamaan muutama vuosi ennen aikojaan alas silloisen laitetoimittajan irtisanottua huoltosopimuksen. Sittemmin nuo näytöt poistettiin pysäkeiltä, jäljellä on vain tuo teline ainakin Ristinarkun ja Sammonkatu 47:n pysäkeillä.
 
Ai jaa, kiitos en tiennytkään ennen viestiäsi mahdollista syytä PARAS-järjestelmän alasajoon.

Tuosta näytöstä oli vielä toinenkin versio joka näytti tältä
Sieppaa2.jpg
 
Takaisin
Ylös