Tanskalainen hJulekalenteri

Tanskalainen hJulekalenteri - "låge seksogtyve"

Niin oli, ja kiitokset Piirkalle että linkkasit sen tänne. Melkein kateeksi käy, kun miettii meidän museoratikoidemme kohtaloa.

Eipä kestä - håller inte. Hyvä että kelpasi :D

Näin tapaninpäivän ratoksi vielä ylimääräinen "luukutus" - ei tosin juutuubia, vaan kuvakavalkadi.

Köpiksessä, tai tarkkaan ottaen naapurikunnassa Gentoftessa Hellerupissä oli lyhyen aikaa NESAn ratikkalinja 26 (Bernstorffsvej - Strandvejen), karttalinkki. Linjaa liikennöitiin vain 3.4.1944 - 5.11.1945 välisenä aikana Hellerupvejtä pitkin korvaten samalla osuudella kulkenutta trollikkalinjaa 26 rengaskumipulan iskiessä.

Trollikkakuvia kakskutosen tiimoilta:
- NESA 2 Hellerupissä Callisenvejn ja Strandvejn kulmassa ehkäpä 1930-luvulla. Vaunu kuuluu ensimmäiseen kahdeksan yksilön toimitussarjaan (brittifirma Strachan & Brown, Garret-alustalla) vuodelta 1927. Vuosina 1943-47 tämä siniseksi maalattu vaunusarja koritettiin uudelleen Frederiksberg Karrosserifabrikissa, uudet korit maalattiin punaisiksi. Poistettu liikenteestä vuonna 1963. Kakkonen matkalla Skjoldenæsholmiin museovaunuksi.

- NESA 18 joskus sotien aikana. Tämä ainokainen rakennettiin ensimmäisen toimitussarjan varaosista, toimitettiin 17.3.1942 - siniseksi maalattuna. Sodan aikana korin alaosa/lokasuojat oli maalattu "sotamaalauksella" - valkoiset raidat. Scandian tehdas Randersissa koritti vaunun uudelleen vuonna 1950 - punaiseksi maalattuna. Hylätty/romutettu vuonna 1960.

- NESA 31 kuuluu 20 yksilön kolmanteen toimtussarjaan (Svendborgilainen firma Smith, Mygind og Hüttemeier, brittialusta BUT) vuodelta 1953. Liikenteessä vuoteen 1971 saakka. Kolmeykkönen on sarjansa ainoa olemassaoleva yksilö - Skjoldenæsholmissa.

PS. NESAn kakkossarja (kylkinumerot 9-17) on identtinen Köpiksen ratikkalaitoksen vastaavien trollikoiden (KS 101-105). Köpiksen vaunujen rakentaja oli yhtiön oma konepaja, kun taas NESAn vaunut toimitti Scandian tehdas Randersissa - kumpikin sarja toimitettiin vuonna 1938 ja olivat liikenteessä vuoteen 1963(-64) saakka. NESAn vaunut näyttää olleen trollikkalinjojen 23 ja 24 vakikalustoa.
 
Vs: Tanskalainen hJulekalenteri - "låge seksogtyve"

Köpiksessä, tai tarkkaan ottaen naapurikunnassa Gentoftessa Hellerupissä oli lyhyen aikaa NESAn ratikkalinja 26 (Bernstorffsvej - Strandvejen), karttalinkki. Linjaa liikennöitiin vain 3.4.1944 - 5.11.1945 välisenä aikana Hellerupvejtä pitkin korvaten samalla osuudella kulkenutta trollikkalinjaa 26 rengaskumipulan iskiessä.
Siis rakennettiinko Hellerupvejlle ratikkarata 1,5 vuoden käyttöä varten? Jos näin tehtiin, mikä järki oli palata johdinautoliikenteeseen?

Antero
 
Niin, kiitokset minunkin puolesta loistavasta kalenterista! Maltoin loppuun saakka olla kommentoimatta.
Killerpop: Kyllä varoitus busseista on paikallaan ratikkakansalle, olihan kyse kuitenkin raitioliikennemuseon tuotos. Vaikka joka ikinen bussiluukkukin oli ihan asiallinen ja katselemisen arvoinen! :smile:
 
Vs: Tanskalainen hJulekalenteri - "låge seksogtyve"

Siis rakennettiinko Hellerupvejlle ratikkarata 1,5 vuoden käyttöä varten? Jos näin tehtiin, mikä järki oli palata johdinautoliikenteeseen?

Löysin etsimisen tiimellyksessä Köpiksen ratikkaratojen raidekartan vuodelta 1958. Yleiskartalla näkyy osin NESAn trollikkalinjat 26 ja 27. Kakskutonen (alunperin Søborg - Hellerup) on jossain vaiheessa pidennetty pohjoiseen kohti Charlottenlundia. Siksi on aivan luonnollista, että trollikkaliikenne palasi Hellerupvej'lle ratikkaliikenteen loppumisen jälkeen. Hellerupvej'llä on joko ollut yhdysraiteet NESAn ratikkahallivuoroille tai sitten Hellerupvej'lle rakennettiin väliaikainen kiskotus. Pitää laittaa kysely menemään Tanskanmaalle.

Vuoden 1958 raidekartasto sekä tarkemmat aluekartat
- yleiskartta, oversigtskort
- alue 1, kort 1
- alue 2, kort 2
- alue 3, kort 3
- alue 4, kort 4
- alue 5, kort 5
- alue 6, kort 6
- alue 7, kort 7
- alue 8, kort 8
- alue 9, kort 9
- alue 10, kort 10
 
Vs: Tanskalainen hJulekalenteri - "låge seksogtyve"

yhdysraiteet NESAn ratikkahallivuoroille

Oli vähän niin kuin fixty-sixty uumoilin. Hellerupvej'llä oli linjan 15 yhdysraiteet, joita hyödynnettiin niiltä osin trollikkalinjan 26 korvaavana ratikkalinjana 26.

Tanskan hJulekalenterin ylläpitäjät haluavat kiittää omalta osaltaan mielenkiinnosta. Hyvää alkanutta uutta vuotta.
 
Takaisin
Ylös