Tanskalainen hJulekalenteri - "låge seksogtyve"
Eipä kestä - håller inte. Hyvä että kelpasi
Näin tapaninpäivän ratoksi vielä ylimääräinen "luukutus" - ei tosin juutuubia, vaan kuvakavalkadi.
Köpiksessä, tai tarkkaan ottaen naapurikunnassa Gentoftessa Hellerupissä oli lyhyen aikaa NESAn ratikkalinja 26 (Bernstorffsvej - Strandvejen), karttalinkki. Linjaa liikennöitiin vain 3.4.1944 - 5.11.1945 välisenä aikana Hellerupvejtä pitkin korvaten samalla osuudella kulkenutta trollikkalinjaa 26 rengaskumipulan iskiessä.
Trollikkakuvia kakskutosen tiimoilta:
- NESA 2 Hellerupissä Callisenvejn ja Strandvejn kulmassa ehkäpä 1930-luvulla. Vaunu kuuluu ensimmäiseen kahdeksan yksilön toimitussarjaan (brittifirma Strachan & Brown, Garret-alustalla) vuodelta 1927. Vuosina 1943-47 tämä siniseksi maalattu vaunusarja koritettiin uudelleen Frederiksberg Karrosserifabrikissa, uudet korit maalattiin punaisiksi. Poistettu liikenteestä vuonna 1963. Kakkonen matkalla Skjoldenæsholmiin museovaunuksi.
- NESA 18 joskus sotien aikana. Tämä ainokainen rakennettiin ensimmäisen toimitussarjan varaosista, toimitettiin 17.3.1942 - siniseksi maalattuna. Sodan aikana korin alaosa/lokasuojat oli maalattu "sotamaalauksella" - valkoiset raidat. Scandian tehdas Randersissa koritti vaunun uudelleen vuonna 1950 - punaiseksi maalattuna. Hylätty/romutettu vuonna 1960.
- NESA 31 kuuluu 20 yksilön kolmanteen toimtussarjaan (Svendborgilainen firma Smith, Mygind og Hüttemeier, brittialusta BUT) vuodelta 1953. Liikenteessä vuoteen 1971 saakka. Kolmeykkönen on sarjansa ainoa olemassaoleva yksilö - Skjoldenæsholmissa.
PS. NESAn kakkossarja (kylkinumerot 9-17) on identtinen Köpiksen ratikkalaitoksen vastaavien trollikoiden (KS 101-105). Köpiksen vaunujen rakentaja oli yhtiön oma konepaja, kun taas NESAn vaunut toimitti Scandian tehdas Randersissa - kumpikin sarja toimitettiin vuonna 1938 ja olivat liikenteessä vuoteen 1963(-64) saakka. NESAn vaunut näyttää olleen trollikkalinjojen 23 ja 24 vakikalustoa.
Niin oli, ja kiitokset Piirkalle että linkkasit sen tänne. Melkein kateeksi käy, kun miettii meidän museoratikoidemme kohtaloa.
Eipä kestä - håller inte. Hyvä että kelpasi
Näin tapaninpäivän ratoksi vielä ylimääräinen "luukutus" - ei tosin juutuubia, vaan kuvakavalkadi.
Köpiksessä, tai tarkkaan ottaen naapurikunnassa Gentoftessa Hellerupissä oli lyhyen aikaa NESAn ratikkalinja 26 (Bernstorffsvej - Strandvejen), karttalinkki. Linjaa liikennöitiin vain 3.4.1944 - 5.11.1945 välisenä aikana Hellerupvejtä pitkin korvaten samalla osuudella kulkenutta trollikkalinjaa 26 rengaskumipulan iskiessä.
Trollikkakuvia kakskutosen tiimoilta:
- NESA 2 Hellerupissä Callisenvejn ja Strandvejn kulmassa ehkäpä 1930-luvulla. Vaunu kuuluu ensimmäiseen kahdeksan yksilön toimitussarjaan (brittifirma Strachan & Brown, Garret-alustalla) vuodelta 1927. Vuosina 1943-47 tämä siniseksi maalattu vaunusarja koritettiin uudelleen Frederiksberg Karrosserifabrikissa, uudet korit maalattiin punaisiksi. Poistettu liikenteestä vuonna 1963. Kakkonen matkalla Skjoldenæsholmiin museovaunuksi.
- NESA 18 joskus sotien aikana. Tämä ainokainen rakennettiin ensimmäisen toimitussarjan varaosista, toimitettiin 17.3.1942 - siniseksi maalattuna. Sodan aikana korin alaosa/lokasuojat oli maalattu "sotamaalauksella" - valkoiset raidat. Scandian tehdas Randersissa koritti vaunun uudelleen vuonna 1950 - punaiseksi maalattuna. Hylätty/romutettu vuonna 1960.
- NESA 31 kuuluu 20 yksilön kolmanteen toimtussarjaan (Svendborgilainen firma Smith, Mygind og Hüttemeier, brittialusta BUT) vuodelta 1953. Liikenteessä vuoteen 1971 saakka. Kolmeykkönen on sarjansa ainoa olemassaoleva yksilö - Skjoldenæsholmissa.
PS. NESAn kakkossarja (kylkinumerot 9-17) on identtinen Köpiksen ratikkalaitoksen vastaavien trollikoiden (KS 101-105). Köpiksen vaunujen rakentaja oli yhtiön oma konepaja, kun taas NESAn vaunut toimitti Scandian tehdas Randersissa - kumpikin sarja toimitettiin vuonna 1938 ja olivat liikenteessä vuoteen 1963(-64) saakka. NESAn vaunut näyttää olleen trollikkalinjojen 23 ja 24 vakikalustoa.