Tarkastusmaksun suuruus

Salomaa, olen joutunut olemaan olemaan niin paljon tekemisissä tietokoneen kanssa. Nyt haluan todellakin vähentää sitä. Lisäksi huomasin silmien väsyvän ruudun katsomisesta pitemmän päälle. Siksi arvostan paperia, luen mieluummin paperilta. Sama koskee aikatauluja ja linjakarttoja.
Keskeisessä Euroopassa on osassa maita lainsäädännön mukaan tarjottava asiakkaalle palvelu myös paperilta ja tiskin yli asiakkaan halutessa perusteluiden kysyminen on laitonta.
 
Tuohan on uskottava perustelu. Viisi minuuttia tuhrautuisi lipun ostossa netissä. R-kioskilla voi odottaa puoli tuntia kun pelikuponkien selittäjät hoitavat kuponkiensa oston.

Tästähän tulimme siihen, että on se tosi vaikeaa tuo lipun osto. Ihan sillä perusteella kun tavat X,Y ja Z ovat huonoja ja tavat A,B ja C eivät minulle kelpaa.
 
Salomaa, en lataa korttiani R-kioskilla, palvelumaksun ja noiden rahapelikuponkien selvittäjien takia. Saan ladattua korttini matkustamalla Tapiolaan/Matinkylään/Leppävaaraan Espoon kaupungin yhteispalvelupisteelle. Siellä san palveluni ilmaiseksi, ilman palvelumaksua, ystävällisen hymyn kera. HSl'n oma lipputoimisto Rautatieasemalla ei palvele kortin lataajia, ja tämä tehdään selväksi erittäin epäkohteliaalla sävyllä. Vähin mitä HSL voisi tehdä olisi neuvotella R-kioskin kanssa se vanha sopimus takaisin, kun lipun sai jonottamalla ladatuksi.
 
Salomaa, en lataa korttiani R-kioskilla, palvelumaksun ja noiden rahapelikuponkien selvittäjien takia. Saan ladattua korttini matkustamalla Tapiolaan/Matinkylään/Leppävaaraan Espoon kaupungin yhteispalvelupisteelle. Siellä san palveluni ilmaiseksi, ilman palvelumaksua, ystävällisen hymyn kera. HSl'n oma lipputoimisto Rautatieasemalla ei palvele kortin lataajia, ja tämä tehdään selväksi erittäin epäkohteliaalla sävyllä. Vähin mitä HSL voisi tehdä olisi neuvotella R-kioskin kanssa se vanha sopimus takaisin, kun lipun sai jonottamalla ladatuksi.

Ja samalla myös S-ryhmän kanssa maksuttomaksi, joilla tosin tuo palvelumaksu on alhaisempi.
 
Citybus esittää hyvät perusteet.

Näen noita tarkastustilanteita usein (viime aikoina oransseissa vähemmän) , matkustaja selittäisi että "kausi loppui eilen, määrätään se alempi tarkastusaksu". Onkohan tää enemmänkin huumoria, joka sopii joukkoliikennefoorumille. Kokonaan eri asia on tarkastusmaksun määräämättä jättäminen jota Citybus selventää hyvin.

Pelkkä laintaipuminen ei ole syy miksei tällainen olisi mahdollista. Lakia voi muuttaa. Ei se ajattelu voi olla "huumeita ei saa laillistaa, koska huumeet on laittomia" -tasolla.

Tietenkin jos tällainen tehdään niin se perustuisi tarkastettaviin asioihin, eli kortin tai sovelluksen tietoihin, ei puheisiin.

Enkä muuten edelleenkään usko pätkääkään, että sulta olisi tullut tiuskintaa jatkokysymykseen, jos tämä olisi ollut syynä, vaan olisit sen heti kertonut.

Omistakin matkoista suurempi osa taittuu oranseilla busseilla. Haitaribussissa on kolme lukijaa. Nousun aikana kannattaa nousta ripeästi kyytiin. Mutta matkan aikan useasti tarkistan, mikä on korttini tilanne kauden ja arvon suhteen. Lähijunissa myös. Kun käytän lähes joka päivä joukkoliikennettä, niin tuo kauden viimeinen päivä on kyllä hakattuna takaraivossa, vaikken mikään muistamisen mestari.

Mutta edelleen se vaatii sen erikseen tarkastamisen muistamista.

Unohtamista kuitenkin tapahtuu, ei se ole mitenkään mahdottomuus hyvämuistisellekaan. Numerot ja päivämäärät menee joskus päässä sekaisin ja ihmisillä on milloin mitäkin päänvaivaa, joka vie huomion.

sinulta kysyn että mikä olisi nyt se syy, jolle pitäisi olla oma tarkastusmaksuluokka.

Mun protesti oli sun väitteseen mahdottomuudesta. Minusta tällainen voisi olla, eikä että sellainen pitäisi.

Mutta en siis nää mitenkään kohtuuttomana, että parin päivän sisällä kausilipun loppumisesta, kortin kotiin unohtamisesta tai akun loppuminen kännykästä, jossa sovellus on, olisivat syitä josta määrätään jokin huomautus tai pienempi virhemaksu. Tarkastusmaksun tarkoitus on tehdä liputta matkustamisesta odostusarvoisesti kannattamatonta, eikä vain rankaista väärinteosta. Unohduksen rankaisu ei palvele tätä tarkoitusta, tosin jokin rahallinen vaikutus pitää olla, ettei sitä käytetä porsaanreikänä.

Osan noista voi selvittää HSL:n palvelupisteessä pois ja sekin voisi olla vaihtoehto uuden kauden ostamisen unohtaneelle, eli sakko poistetaan ostamalla kausilippu jonka alkamisajaksi tulee tarkastustilanne, jossa maksu määrättiin tai edellisen kauden loppu.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta en siis nää mitenkään kohtuuttomana, että parin päivän sisällä kausilipun loppumisesta, kortin kotiin unohtamisesta tai akun loppuminen kännykästä, jossa sovellus on, olisivat syitä josta määrätään jokin huomautus tai pienempi virhemaksu. Tarkastusmaksun tarkoitus on tehdä liputta matkustamisesta odostusarvoisesti kannattamatonta, eikä vain rankaista väärinteosta. Unohduksen rankaisu ei palvele tätä tarkoitusta, tosin jokin rahallinen vaikutus pitää olla, ettei sitä käytetä porsaanreikänä.

...

Juuri noita tilanteita mielipidepalstoilla käydään läpi. Vastaus niihin on aina sama, voimassaoleva lippu puuttuu.

Lehdissä on monta kertaa mainittu, että matkustajan kuuluu huolehtia siitä, että akussa on virtaa riittävästi. Yhtä huono selitys o n myös kauden loppuminen, kun voimassaolon tarkistaminen on se asia, joka kuuluu matkustajan tehtäviin. Tarkastaja voi jättää maksun erityisista syistä määräämättä. Näillä kahdella linjauksella pärjätään hyvin, yksi maksumäärä tai ei mitään.

Aika sekavaksi menisi tarkastumaksun määräämistilanteessa , jos olisi olemassa erisuuruisia tarkastusmaksuja. Kun nykyinenkin järjstelmä aiheuttaa välillä runsaasti työtä.
 
Yritän nyt hieman hahmottaa miten tarkastusmaksun suuruus mahdollisesti vaikuttaa aiemmin esillä olleisiin eri ryhmiin liputtomia matkustajia, ja olisiko liputtomuuteen tehokkaampaa vaikuttaa jotenkin muuten.

1. Elämäntapapummit: Ei mitään vaikutusta. Sosiaalipolitiikan keinoin voisi olla tehokkaampaa kitkeä liputtomuutta - mutta palvelut eivät tavoittane suurta osaa tästä joukosta muutenkaan, eikä liene tämän foorumin asiaa muutenkaan.

2. Satunnaiset unohdukset & toimimaton sovellus: HSL saa ainakin alkuun hieman lisää tarkastusmaksutuloja. Pidemmällä aikavälillä karsii osin matkustajia, kun unohduksen hinta koetaan kohtuuttomiksi ja pahimmillaan maksun määräämisperusteet mielivaltaisiksi (toimimaton sovellus). Tehokkaampi keino tämän ryhmän liputtomuuden pientämiseksi voisi olla ainakin toimivat ilmoitukset sovelluksessa. En tiedä onko muilla näin, mutta mulla ainakin tuo ilmoitus tulee vasta kun avaan sovelluksen - välillä lipun vanhenemisen jälkeen.

3. "Kikkailijat": Vaikea sanoa. Olettaen, että nämä laskevat pummilla matkustamisen lippuja edullisemmaksi, muuttuu yhtälö hiukan. Osa siirtyy ehkä lipun käyttöön ja osaa laskee pummilla matkustamisenkin tulevan liian kalliiksi -> mennään jollain muulla kulkuvälineellä. Tehokkaampi keino vaikuttaa tähän luokkaan väittäisin olevan hintojen kohtuullistaminen varsinkin lyhyillä matkoilla.
 
Näen noita tarkastustilanteita usein (viime aikoina oransseissa vähemmän) , matkustaja selittäisi että "kausi loppui eilen, määrätään se alempi tarkastusaksu".
On aika helppo selvittää, onko matkustajalla oikeasti loppunut se kausi eilen vai ei.

---------- Viestit yhdistetty klo 04:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 04:13 ----------

Unohtamista kuitenkin tapahtuu, ei se ole mitenkään mahdottomuus hyvämuistisellekaan. Numerot ja päivämäärät menee joskus päässä sekaisin ja ihmisillä on milloin mitäkin päänvaivaa, joka vie huomion.
Juuri näin. Varsinkin kun joukkoliikenteessä liikkuu paljon kaltaisiani tarkkaavuuden häiriöstä kärsiviä ihmisiä, joille tällaisten asioiden muistaminen on ihan neurologisista syistä johtuen vaikeampaa kuin neurotyypillisille, niin tällaiset rangaistuksenluontoiset maksut ovat oikeasti aika kallis ADHD-vero. Ei liene ihme, että ADHD-ihmiset ovatkin keskimääräistä enemmän syrjäytymisvaarassa.

Mutta en siis nää mitenkään kohtuuttomana, että parin päivän sisällä kausilipun loppumisesta, kortin kotiin unohtamisesta tai akun loppuminen kännykästä, jossa sovellus on, olisivat syitä josta määrätään jokin huomautus tai pienempi virhemaksu. Tarkastusmaksun tarkoitus on tehdä liputta matkustamisesta odostusarvoisesti kannattamatonta, eikä vain rankaista väärinteosta. Unohduksen rankaisu ei palvele tätä tarkoitusta, tosin jokin rahallinen vaikutus pitää olla, ettei sitä käytetä porsaanreikänä.

Osan noista voi selvittää HSL:n palvelupisteessä pois ja sekin voisi olla vaihtoehto uuden kauden ostamisen unohtaneelle, eli sakko poistetaan ostamalla kausilippu jonka alkamisajaksi tulee tarkastustilanne, jossa maksu määrättiin tai edellisen kauden loppu.
Tässä oli aivan erinomaisia ideoita. Tarkastusmaksun vaihtoehtona unohtuneen kausilipun ostaminen edellisen kauden perään olisi kaikkien kannalta reilu ratkaisu: matkustajaa ei rangaistaisi mistään ylimääräisestä ja HSL saisi rahansa. Jos tähän halutaan joku disinsentiivi, niin voisi olla joku 5–10 euron käsittelymaksu, mikä ohjaisi ennemmin ostamaan sen kausilipun ajallaan kuin taktikoimaan ”unohtamisilla”.
 
Mä olen jo vuosia sitten esittänyt, että ensimmäinen tarkastusmaksu (esim. vuoden tai kahden aikajanalla) voitaisiin muuntaa kuukausilipuksi. Se ei itse asiassa vaatisi edes lakimuutosta, koska Höseli voi aina toimia laupeammin kuin laki sallii. Siispä määrätään kulkuneuvossa tarkastusmaksu sille, jonka kuukausikortti päättyi eilen, niin Salomaa on tyytyväinen. Mutta kerrotaan matkustajalle myös, että viiden vuorokauden sisällä HSL:n palvelupisteessä tai kaupungin yhteispalvelupisteessä kun käy sen maksun maksamassa, niin samalla ladataan matkakortille lisämaksutta kuukauden matkustusoikeus. Sen voisi mahdollisesti ladata alkamaan takautuvasti siitä tarkastusmaksun määräyspäivästä lukienkin.
 
Mä olen jo vuosia sitten esittänyt, että ensimmäinen tarkastusmaksu (esim. vuoden tai kahden aikajanalla) voitaisiin muuntaa kuukausilipuksi. Se ei itse asiassa vaatisi edes lakimuutosta, koska Höseli voi aina toimia laupeammin kuin laki sallii. Siispä määrätään kulkuneuvossa tarkastusmaksu sille, jonka kuukausikortti päättyi eilen, niin Salomaa on tyytyväinen. Mutta kerrotaan matkustajalle myös, että viiden vuorokauden sisällä HSL:n palvelupisteessä tai kaupungin yhteispalvelupisteessä kun käy sen maksun maksamassa, niin samalla ladataan matkakortille lisämaksutta kuukauden matkustusoikeus. Sen voisi mahdollisesti ladata alkamaan takautuvasti siitä tarkastusmaksun määräyspäivästä lukienkin.
Kerrankin sinulla sellainen idea, jota minäkin voin kannattaa! Erinomaista!
 
Mä olen jo vuosia sitten esittänyt, että ensimmäinen tarkastusmaksu (esim. vuoden tai kahden aikajanalla) voitaisiin muuntaa kuukausilipuksi. Se ei itse asiassa vaatisi edes lakimuutosta, koska Höseli voi aina toimia laupeammin kuin laki sallii. Siispä määrätään kulkuneuvossa tarkastusmaksu sille, jonka kuukausikortti päättyi eilen, niin Salomaa on tyytyväinen. Mutta kerrotaan matkustajalle myös, että viiden vuorokauden sisällä HSL:n palvelupisteessä tai kaupungin yhteispalvelupisteessä kun käy sen maksun maksamassa, niin samalla ladataan matkakortille lisämaksutta kuukauden matkustusoikeus. Sen voisi mahdollisesti ladata alkamaan takautuvasti siitä tarkastusmaksun määräyspäivästä lukienkin.

Olet aktiivinen kirjoittaja foorumilla, joten kysyn:

Jos tarkastusmaksukäytännön muuttaminen on tarpeellista , niin milloin joku joukkoliikenteessä työskentelevä virkamies on edes väläyttänyt eri tarkastusmaksuluokkia ?
Milloin joukkoliikenteeseen perehtynyt poliitikko tai muun kansalaisryhmän edustaja on väläyttänyt samaa asiaa ?

Luuletko että joku virkamies, poliitikko tai muu joukkoliikenteen asiantuntija syttyisi ajatuksesta muuttaa tarkastusmaksu kuukausilipuksi ?
 
Jos tarkastusmaksukäytännön muuttaminen on tarpeellista , niin milloin joku joukkoliikenteessä työskentelevä virkamies on edes väläyttänyt eri tarkastusmaksuluokkia ?

Minun tietääkseni ei milloinkaan.

Milloin joukkoliikenteeseen perehtynyt poliitikko tai muun kansalaisryhmän edustaja on väläyttänyt samaa asiaa ?

Minun tietääkseni ei milloinkaan. Ellei katsota kansalaisryhmän edustajaksi joukkoliikennefoorumin keskustelijoita.

Luuletko että joku virkamies, poliitikko tai muu joukkoliikenteen asiantuntija syttyisi ajatuksesta muuttaa tarkastusmaksu kuukausilipuksi ?

En. Se olisi aivan liian asiakaslähtöinen tapa, jotta se voisi lyödä itsensä läpi Höselissä.

Kerrankin sinulla sellainen idea, jota minäkin voin kannattaa! Erinomaista!

Kiitos. Parhaassa tapauksessa tuossa saataisiin uusiakin joukkoliikenteen käyttäjiä, jos kävisi niin, että joku satunnainen matkustaja tavallaan pakottuisi kuukausilipun käyttäjäksi. Eli oletetaan, että Herra X on lähtenyt iltamenoista raitiovaunulla kotiin ja jättänyt lipun hankkimatta vaikka nyt vaan siksi, että ei ehtinyt ostaa sitä automaatista kun vaunu jo tuli ja ajatteli sitten, että olkoon. Sitten tulee tarkastusmaksu, ja sen kylkiäisinä kuukauden matkustusoikeus, jonka aikana herra X toteaa, että tämähän on oikeastaan aika kätevää, kun voi mennä millon vaan eikä tarvitse sen automaatin kanssa turata. Ostaa ehkä seuraavankin kuukauden.
 
Helsingin kaupunginhallitus on eilen äänin 8–7 asettunut vastustamaan tarkastusmaksun korottamista. Khs antaa siis ministeriölle lausunnon ministeriön asetuksesta.
 
Kun tälläkään kerralla tämä tuskin menee läpi ja asiaa perustellaan menetetyillä lipputuloilla, eli nykyisellä kiinnijäämistahdilla tarkastusmaksu ei ole tarpeeksi suuri jotta liputtamatkustaminen olisi kannattamatonta. Eikä HSL ole ilmeisesti valmis palkkaamaan lisää tarkastajia, niin olisiko mahdollista tarkastajien liikkua pienemmissä ryhmissä, jotta haaviin jäisi enemmän porukkaa? Nykyisin kai runkobusseissakin liikutaan neljän ryhmissä, joka saattaisi olla jäänne ajalta ennen kuin oli tarkastajille tarvetta ratikkaa pienemmissä, niin riittäisikö niille kolmen ryhmät, jotta ryhmiä voisi olla enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös