Tarkastusmaksun suuruus

Tämä on hupaisa, kun tuossa haukutaan aivan väärää puuta. Mutta saattaahan sekin auttaa. Joko Höseli saa painostettua VR:n lopettamaan tuon ei-laillisen pelleilynsä, taikka toisena vaihtoehtona sitten HSL-liput eivät enää kelpaakaan noissa VR:n "omissa" lähijunissa ollenkaan, voihan sen niinkin päin ratkaista.
 
Mä en ymmärrä miksi näillä lipuntarkastajilla ja konduktööreillä ei voisi olla pakollisena varusteena usb-akkua ja kolme kappaletta piuhoja (micro-usb, usb-c ja Apple), vähintäänkin tiimille. Tuntuu mielivallalta, jos matkustuspalveluiden tarjoaja tulkitsee, että tarkastusmaksuja voidaan määrätä matkustajasta riippumattomista syistä.

Hyvä, että sentään vaaditaan selvitystä siitä, pitäisikö tämä saada mitätöityä jälkikäteen (pitäisi). Ensisijaisesti tällaiset oikeudettomat tarkastusmaksut pitäisi kuitenkin jättää kirjoittamatta.
 
Eikös se vastuu kuitenkin ole aina lipun ostajalla?
Mielestäni asiakkaan vastuu päättyy lipun ostamiseen. Jos ja kun kaikin mahdollisen keinoin halutaan siirretää lipunmyynti kankean sovelluksen taakse, pitää lipunmyyjällä olla prosessit kunnossa niinkin tyypillistä tilannetta varten kuin akun loppuminen.

Miten aikoinaan toimittiin, jos matkakortti oli mennyt rikki asiakkaasta riippumattomista syistä? Ei näitä varmasti suhteessa sattunut lähellekään yhtä paljoa kuin akun loppumisia, mutta joskus kuitenkin.
 
Eikös se vastuu kuitenkin ole aina lipun ostajalla?
On paitsi niillä opiskelijoilla, jotka eivät tarvitse lippua koko vuodeksi tai ei ole varaa ostaa kerralla niin pitkäksi aikaa. Vuoden lipun matkakortille saa halvemmalla, koska sovelluksessa pystyy ostamaan vain yksittäisiä 30 päivän lippuja. Muussa tapauksessa kahdeksan euron palvelumaksu alennusoikeuden päivitykseksestä on kohtuuton. Itse käytän kyllä matkakortille ladattavaa vuoden lippua. Joissain puhelimissa on huono akku, joka voi etenkin pakkasilla loppua yllättäen. Puhelin voi myös hajota yllättäen. Puhelimeni lakkasi syksyllä toimimasta yli viiden asteen lämpötiloissa oudon vian vuoksi, joten en pystynyt esittämään opiskelijakorttia konduktöörille (HSL-alueen ulkopuolella), kun minulla oli paperinen sarjalippu. En saanut valvontamaksua eikä minua poistettu junasta, mutta konduktööri oli aika vihainen. Seuraavana päivänä hain uuden lukuvuositarran muoviseen opiskelijakorttiin, jottei jatkossa käy samalla tavalla.

Jos ostajalla on mahdollisuus käyttää matkakorttia lisämaksutta, vastuu on mielestäni lipun ostajalla. Näin se on yleensä muissakin Euroopan maissa. Nykyisin kaupoissa ja kioskeilla lataamisesta joutuu maksamaan lisämaksun, mutta nettilataus ja automaattilataus (kunnes poistuu lähivuosina) ovat lisämaksuttomia. Aivan kaikilla ei ole mahdollisuutta nettilataukseen, mutta ei tällöin luulisi olevan mahdollisuutta myöskään sovelluksen käyttöön. Tarkastajia on muutenkin liian vähän, joten he eivät kerkeä odottamaan puhelimen latautumista. Ei puhelinta useinkaan saa minuutissa käyntiin varavirtalähteen avulla. Tässä tapauksessa kyse oli konduktööristä, mutta heilläkin on muita tehtäviä eikä velvollisuutta lainata varavirtalähdettä ja odotella latautumista. VR:n valvontamaksun perumismahdollisuus voisi olla kuitenkin olemassa, jolloin palvelumaksun joutuisi maksamaan HSL:n lisäksi VR:lle, mutta tämä tulisi kuitenkin paljon halvemmaksi kuin valvontamaksu.
 
Tarkastajia on muutenkin liian vähän, joten he eivät kerkeä odottamaan puhelimen latautumista. Ei puhelinta useinkaan saa minuutissa käyntiin varavirtalähteen avulla. Tässä tapauksessa kyse oli konduktööristä, mutta heilläkin on muita tehtäviä eikä velvollisuutta lainata varavirtalähdettä ja odotella latautumista.
Jos tarkastajilla ei ole aikaa tarkastaa matkustusoikeutta, on lipuille valittu väärä media.
 
Hyvä muistaa myös, että kännykän akun lataustaso on vain arvio. Itsellä on ollut kahdeksan puhelinta ja ainoastaan uusin, joka ei ole ollut käytössä vielä vuottakaan, ei ole jossain vaiheessa käynnistynyt yhtäkkiä uudelleen ja sen jälkeen akun varaus on ollut montakymmentä prosenttia alempi.

Lipuntarkastajat kuitenkin vaikuttaisivat antavan matkustajan itse ladata akkunsa matkalipun näyttämistä varten, jos sellaiseen on mahdollisuus. Menneenä talvena ratikassa, kun joltakulta oli akku loppu lippuja tarkistettaessa ehdin tarjota tälle varavirtalähdettä, mikä tosin tyssäsi siihen, että hänellä oli Applen laite ja minulla vain USB johtoja mukana. Voi olla, että kyseessä oli vain yksittäinen tarkastaja päästämässä helpommalla.
 
Takaisin
Ylös