Palautetaan mieliin hieman tätä vanhaa viestiketjua. Ehkä tähän keskusteluun saataisiin jatkoa.
Minulla on suunniteltuna jonkinlainen tasatahtiaikataulu Suomeen. En ole julkaissut sitä, sillä siinä on paha ongelma: Kontiomäen suunnasta ei ole vaihtoyhteyttä Oulussa, jos Helsinki-Oulu junia ajetaan kahden tunnin välein.
Mitkä ovat ne risteysasemat, joilla vaihdot pitäisi synkronoida? Mielestäni niitä on monta. Ruuhkaisimmassa etelässä Tampere, Karjaa, Toijala, Riihimäki, Tikkurila ja Pasila. Muualla Suomessa ainakin Seinäjoki, Ylivieska, Oulu, Jyväskylä, Pieksämäki, Kontiomäki, Kouvola, Parikkala ja Joensuu. Jätetäänkö listasta joku pois vai lisätäänkö asemia? Asemien määrällä ei minun mielestäni ole mitään merkitystä, ainoastaan niin välisellä matka-ajalla ja junien ajotiheydellä.Tässähän olisi selvästikin pienen harrastustehtävän paikka jollekin innokkaalle. Täällä ei loppujen lopuksi ole niin kovin montaa risteysasemaa, millä vaihtoja pitäisi synkronoida.
Voisiko tämän kysymyksen kääntää toisin päin? Mitkä ovat ne reitit, joilla tarvitaan pikajunia? Nämä reitit useasti alkavat Helsingistä, mutta mitkä ovat päätepisteet? Oulu, Jyväskylä, Joensuu ja Kuopio/Iisalmi/Kajaani/Kontiomäki?Suomessa on monia rataosuuksia, joilla ei pikajunia (siis nykyisin IC-junia) tarvita lainkaan.
Linkki nykyisin on http://www.rhk.fi/@Bin/32366/Rhk-a901.pdf.Lähtökohdaksi tähän vaikkapa tällainen tutkimus vuodelta 2001:
http://www.rhk.fi/tutkimus/Rhk-a901.pdf
Ei se ole lainkaan sattumaa eikä matka-ajalla Helsinkiin ole asian kanssa mitään tekemistä. Turusta ja Helsingistä Tampereelle matkaavat junat ovat samaa tyyppiä (IC/IC2), joilla on sama nopeus Toijalan ja Tampereen välillä. Etelän junat saapuvat Tampereelle hieman ennen tasatuntia ja lähtevät sieltä hieman tasatunnin jälkeen. Jos matkaa nopeutettaisiin, lähtisi juna Toijalasta Helsinkiin aikaisemmin kuin juna Turusta Toijalaan saapuisi! Aikataulu on siis valittu niin, että Toijala-Tampere-Toijala matka kestää yhden tunnin vaihtoineen Tampereella. Vaihto Toijalassa voi olla eri aikaan kuin puolelta, jos Turun ja Helsingin junilla olisi eri matka-aika Toijalan ja Tampereen välillä.Toijalassa idea on vaihtaa Turun junasta kohti Helsinkiä ja Helsingin junasta kohti Turkua. Se tarkoittaa, että Turusta tulevan junan tulee olla Toijalassa sopivasti ennen Tampereelta tulevaa Helsingin junaa ja Helsingin junan sopivasti ennen kuin Turun juna on tullut Tampereelta Toijalaan. Se, että se tapahtuu noin puolen aikaan molemmilla junilla, on vain sattumaa ja johtuu siitä, että matka-aika Helsinkiin on n. 1,5 h.
Minulla on suunniteltuna jonkinlainen tasatahtiaikataulu Suomeen. En ole julkaissut sitä, sillä siinä on paha ongelma: Kontiomäen suunnasta ei ole vaihtoyhteyttä Oulussa, jos Helsinki-Oulu junia ajetaan kahden tunnin välein.