- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Vs: Raideyhteys Porvooseen
Juuri niin. Laiturin ohi voi ajaa vaika 300 km/h jos laituri on riittävän leveä, ja riittävällä eteäisyydellä reunasta on viivoja ja muita merkintöjä varoittamassa matkustajia, että tätä lähempänä reunaa ei ole turvallista seistä. Kun junan vauhti on yli 120 km/h alkaa syntyä jo turbulenssia ohiajavasta junasta ja se voi aiheuttaa "imun" joka tempaisee ihmisenkin mukanaan. Juuri siitä syystä esim Järvenpään asemarakennus siirrettiin muutama vuosi sitten hiukan erikoisella tavalla n 20 m kauemmas laiturista, se oli edellytys että junien nopeutta voitiin nostaa pääradalla. Metrossa ja varsinkin raitioteillä laiturit ovat usein paljon kapeampia kuin rautateillä, ja siksi alhaisemmat nopeusrajoitukset niillä.
t. Rainer
Ei asia ole noin. Suomessa monella asemalla junat ajavat 120 km/h laiturien ohi. Esimerkiksi K-junalla 120 km/h on lähellä kaupunkiradalla Tapanilassa ja Pukinmäessä. Rantaradalla on 120 km/h ohituksia suurella osalla asemista. Paljon muitakin esimerkkejä löytyy. Ei asemalla välttämättä tarvitse hidastaa kävelyvauhtiin vain siksi, että on laituri.
Juuri niin. Laiturin ohi voi ajaa vaika 300 km/h jos laituri on riittävän leveä, ja riittävällä eteäisyydellä reunasta on viivoja ja muita merkintöjä varoittamassa matkustajia, että tätä lähempänä reunaa ei ole turvallista seistä. Kun junan vauhti on yli 120 km/h alkaa syntyä jo turbulenssia ohiajavasta junasta ja se voi aiheuttaa "imun" joka tempaisee ihmisenkin mukanaan. Juuri siitä syystä esim Järvenpään asemarakennus siirrettiin muutama vuosi sitten hiukan erikoisella tavalla n 20 m kauemmas laiturista, se oli edellytys että junien nopeutta voitiin nostaa pääradalla. Metrossa ja varsinkin raitioteillä laiturit ovat usein paljon kapeampia kuin rautateillä, ja siksi alhaisemmat nopeusrajoitukset niillä.
t. Rainer