Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Vs: Raideyhteys Porvooseen
Näin onkin, mutta tasoristeysturvallisuuden pääongelma on muilla radoilla. Tasoristeysonnettomuuksien estämiseksi pitäisi kunnostaa ja poistaa myös näiden ratojen tasoristeyksiä.
Ehdotuksessa olikin "RHK:n ohjeiden mukaisesti".
Ehkä täytynee korjata: yksityistien pitäjä maksaa RHK:lle turvalaitteen asentamiskustannukset sekä vuosittaisen korvauksen ylläpidosta.
Sen sijaan itse tien ylläpito kuuluu tienhoitokunnalle.
Konsultit on keksitty ja tienhoitokunta voi niitä käyttää, jos oma asiantuntemus loppuu kesken.
Säästäähän se paljon rahaa jäädä koti- tai mökkitiellä junan alle, kun ei ole turvalaitteita. Siinä on kiva hautausmaalta käsin nauttia edullisesta kiinteistöstä. Eipä jää perillisillekään autoa huolenaiheeksi.
Suomessa on aidosti todella iso ongelma, että kiinteistönomistajille haja-asutusalueella ei sälytetä infrastruktuurin investointi- ja ylläpitokuluja toisin kuin kaupunkialueella. Haja-asutusta subventoidaan mm. yksityisteiden kunnan ja valtionavustuksin, hoitamalla haja-asutusalueen päätiet valtion teinä sekä tinkimällä turvallisuudesta.
Kaupunkimaisessa asutuksessa infran investointikulut uusilla alueilla katetaan tonttimyynnin, liittymismaksujen ja maankäyttösopimusten tuotolla. Kiinteistövero on tarkoitettu kunnan ylläpitämän infrastruktuurin ylläpitoon. Useissa kunnissa se vastaa suurin piirtein infran ylläpitokuluja. Kaupunkimaisissa taajamissa kiinteistönomistajat maksavat siis sekä infran investoinnin että ylläpidon.
Joissakin kunnissa toki on poliittisista syistä alimitoitettu maksuja, joka johtaa siihen, että infraa subventoidaan kunnallisverosta, joka onkin epäoikeudenmukaista.
Olen itse ehdottanut että joukkoliikennehankkeita kuten Turun pikaraitiotie osarahoitettaisiin kiinteistönomistajilta perittävillä maankäyttösopimuskorvauksilla ja kehittämismaksuilla. Todennäköisesti rahoitukseen riittäisi uudisrakentamiselta sekä radan varren liikekeskuksilta perittävät maksut. Keskustelu tästä kuuluu eri ketjuun.
Enimmät tasoristeyksien poistot on tehty nopean liikenteen radoilla.
Näin onkin, mutta tasoristeysturvallisuuden pääongelma on muilla radoilla. Tasoristeysonnettomuuksien estämiseksi pitäisi kunnostaa ja poistaa myös näiden ratojen tasoristeyksiä.
hoitokunnalla ole mitään asiantuntemusta tasoristyksien turvalaitteisiin liittyen
Ehdotuksessa olikin "RHK:n ohjeiden mukaisesti".
Ehkä täytynee korjata: yksityistien pitäjä maksaa RHK:lle turvalaitteen asentamiskustannukset sekä vuosittaisen korvauksen ylläpidosta.
Sen sijaan itse tien ylläpito kuuluu tienhoitokunnalle.
Konsultit on keksitty ja tienhoitokunta voi niitä käyttää, jos oma asiantuntemus loppuu kesken.
Oikeasti yksityistien hoitokunnan vastuulle jäävästä eritasoristeyksestä, kiertotiestä tai turvalaitteesta ei aiheutuisi arvonnousua vaan arvonlaskua, koska se lisäisi tieyhteyden ylläpitokuluja.
Säästäähän se paljon rahaa jäädä koti- tai mökkitiellä junan alle, kun ei ole turvalaitteita. Siinä on kiva hautausmaalta käsin nauttia edullisesta kiinteistöstä. Eipä jää perillisillekään autoa huolenaiheeksi.
Suomessa on aidosti todella iso ongelma, että kiinteistönomistajille haja-asutusalueella ei sälytetä infrastruktuurin investointi- ja ylläpitokuluja toisin kuin kaupunkialueella. Haja-asutusta subventoidaan mm. yksityisteiden kunnan ja valtionavustuksin, hoitamalla haja-asutusalueen päätiet valtion teinä sekä tinkimällä turvallisuudesta.
Kaupunkimaisessa asutuksessa infran investointikulut uusilla alueilla katetaan tonttimyynnin, liittymismaksujen ja maankäyttösopimusten tuotolla. Kiinteistövero on tarkoitettu kunnan ylläpitämän infrastruktuurin ylläpitoon. Useissa kunnissa se vastaa suurin piirtein infran ylläpitokuluja. Kaupunkimaisissa taajamissa kiinteistönomistajat maksavat siis sekä infran investoinnin että ylläpidon.
Joissakin kunnissa toki on poliittisista syistä alimitoitettu maksuja, joka johtaa siihen, että infraa subventoidaan kunnallisverosta, joka onkin epäoikeudenmukaista.
Olen itse ehdottanut että joukkoliikennehankkeita kuten Turun pikaraitiotie osarahoitettaisiin kiinteistönomistajilta perittävillä maankäyttösopimuskorvauksilla ja kehittämismaksuilla. Todennäköisesti rahoitukseen riittäisi uudisrakentamiselta sekä radan varren liikekeskuksilta perittävät maksut. Keskustelu tästä kuuluu eri ketjuun.