Telibussit Helsingin linjoilla

Miska

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,691
Eli olisikohan kuitenkin fiksumpaa, että olisi metroon tahdistettu vuoroväli (8 min?) eikä tahdistamaton 6 min "pikku"busseilla.

Linjan 79 sopimuskausi on voimassa vuoden 2008 loppuun asti. Viimeistään tuolloin vuodenvaihteessa 2008/2009 linja tulisi muuttaa telibusseilla ajettavaksi. Tuntuu kyllä hieman hullulta, että jotain linjaa 64 ajetaan telibusseilla ruuhkassakin 13 min välein, mutta sitten 6-7 min välein kulkevaa 79:iä ei muka kannattaisi ajaa teleillä... 79:n ohella toinen telibussilinjaksi muutettava linja voisi olla 71, mutta jos en ihan väärin muista niin HKL:llä suhtaudutaan tähänkin linjaan samalla tavalla kuin 79:iin.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

79:n ohella toinen telibussilinjaksi muutettava linja voisi olla 71, mutta jos en ihan väärin muista niin HKL:llä suhtaudutaan tähänkin linjaan samalla tavalla kuin 79:iin.
Linjaa h71 ajettiin vielä 1990 -luvun puolivälissä Koskelan varikon nivelbusseilla, mutta viimeistään tammikuussa 1996, kun kyseinen linja siirtyi Varhan varikon hoidettavaksi, siirryttiin 2-akselisiin busseihin. Syytä tähän muutokseen en valitettavasti tiedä.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Linjan 79 sopimuskausi on voimassa vuoden 2008 loppuun asti. Viimeistään tuolloin vuodenvaihteessa 2008/2009 linja tulisi muuttaa telibusseilla ajettavaksi. Tuntuu kyllä hieman hullulta, että jotain linjaa 64 ajetaan telibusseilla ruuhkassakin 13 min välein, mutta sitten 6-7 min välein kulkevaa 79:iä ei muka kannattaisi ajaa teleillä... 79:n ohella toinen telibussilinjaksi muutettava linja voisi olla 71, mutta jos en ihan väärin muista niin HKL:llä suhtaudutaan tähänkin linjaan samalla tavalla kuin 79:iin.
Linja 71 kaipaisi todella suurempikapasiteettista kalustoa. Nythän tilanne on se, että Arabiasta saattaa ruuhkissa tulla auto täyteen hetkessä. Mm. Omnicity- ja MaxCipurkeilla ajettaessa kaikki eivät aina ole edes mahtuneet kyytiin.

Oikeastaan jos ajateltaisiin todella pitkälle järkevästi, niin monien muidenkin linjojen kohdalla tulisi miettiä kalustokokoa ja vuoroväliä. Ruuhkaliikenne on kuitenkin se, mikä aiheuttaa eniten kustannuksia tällä hetkellä, joten miksei käytettäisi isompia autoja siellä missä väki kulkee. Tilaaja-HKL näytääkin minusta pitäytyvän 2-akselisten autojen käytössä tietyillä linjoilla vain sen takia kun niin on aina ollut. Vastavasti esim. 64, 65A ja 66/66A ovat telilinjoja vain sen takia, kun niitä on pitkään ajettu nivel/telikalustolla. Asioita täytyisi alkaa kehittämään ja miettimään asioiden järkevyyttä, jos ja kun valitetaan ettei raha aina riitä.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

79:n ohella toinen telibussilinjaksi muutettava linja voisi olla 71, mutta jos en ihan väärin muista niin HKL:llä suhtaudutaan tähänkin linjaan samalla tavalla kuin 79:iin.

71 on kyllä ihan mahdoton linja nykyisellään. Pienet bussit ovat ääriään myöten täynnä, seisomakuorma Sörnäisten kohdalla Pihlajiston suuntaan on lähes säännönmukaista. Tekisivät jotain tuolle linjalle. Isompia busseja tai tiheämpiä vuoroja vaikkapa. Sama ongelma vaivaa 75:sta samassa paikassa iltapäivisin ja iltaisin.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Tilaaja-HKL näytääkin minusta pitäytyvän 2-akselisten autojen käytössä tietyillä linjoilla vain sen takia kun niin on aina ollut. Vastavasti esim. 64, 65A ja 66/66A ovat telilinjoja vain sen takia, kun niitä on pitkään ajettu nivel/telikalustolla. Asioita täytyisi alkaa kehittämään ja miettimään asioiden järkevyyttä, jos ja kun valitetaan ettei raha aina riitä.

Näin tosiaan tuntuisi olevan. Linjoille vaaditaan vuodesta toiseen sama määrä telibusseja kuin ennen kilpailutustakin oli, vaikka matkustajamäärissä on esimerkiksi asuntorakentamisen takia tapahtunut suuriakin muutoksia. Linja 65A on oikeasti todella kuormitettu molemmissa päissään, mutta 66(A):n Länsi-Pakilan päässä selvittäisiin todennäköisesti 2-akselisillakin autoilla. Sen sijaan linjalla 67 on kapasiteettiongelmia. Olenkin monesti pohtinut, olisiko järkevää vaihtaa linjojen 66(A) ja 67 päätepysäkit päittäin. Näin telibusseilla ajettaisiin Torpparinmäkeen ja 2-akselisilla busseilla Länsi-Pakilaan.

Linjalla 64 teli-/nivelbussit olivat varmasti tarpeen junien kulkiessa harvoin, mutta nykyään Oulunkylästä pääsee junalla keskustaan nopeasti ja ruuhkassa jopa 5 min välein. Kuulemma onkin yleistä, että Itä-Pakilasta tulevat matkustajat vaihtavat junaan Oulunkylän asemalla. Hmm, mitäs jos 64 ja 65A "risteytettäisiinkin" Oulunkylässä, jolloin parempi yhteys junalle sekä Veräjälaaksosta että Itä-Pakilasta...

Myös linjan 42 ajaminen telikalustolla on mielestäni hieman kyseenalaista. 42:kin on pitkälti päällekkäistä liikennettä M-junan ja Hämeenlinnanväylän seutulinjojen kanssa. Käsittääkseni matkustajamäärät eivät edellyttäisi ainakaan kaikkien vuorojen ajamista isolla kalustolla. Entä kannattaisikohan linjaa 72 ajaa pelkästään telibusseilla (nyt 6 teliä + 5 pätkää), jolloin ruuhka-ajan vuoroväli voisi olla tasainen 10 min automäärän vähentyessä yhdellä.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Linja 65A on oikeasti todella kuormitettu molemmissa päissään, mutta 66(A):n Länsi-Pakilan päässä selvittäisiin todennäköisesti 2-akselisillakin autoilla. Sen sijaan linjalla 67 on kapasiteettiongelmia. Olenkin monesti pohtinut, olisiko järkevää vaihtaa linjojen 66(A) ja 67 päätepysäkit päittäin. Näin telibusseilla ajettaisiin Torpparinmäkeen ja 2-akselisilla busseilla Länsi-Pakilaan.
Ei ole järkee. 66(A) on täys myös Pakilan päässä. Varsinkin kun on kaunis ilma ja viikonloppu, niin Paloheinään menee tolkuton määrä hiihtäjiä. Ja meinaatko et Larulaiset olis tyytyväisiä. Kun 66A tulee ensin ja 65A perässä, niin harva menee jälkimmäiseen vaikka se oliskin tyhjä. Silti on pakko ensinmäiseen päästävä ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Ei ole järkee. 66(A) on täys myös Pakilan päässä. Varsinkin kun on kaunis ilma ja viikonloppu, niin Paloheinään menee tolkuton määrä hiihtäjiä.

Eilen oli kaunis talvipäivä ja Paloheinä täynnä väkeä. Parkkipaikka pullisteli autoja, mutta linjan 66 busseissa näytti olevan molempiin suuntiin vain kourallinen väkeä.

Ja meinaatko et Larulaiset olis tyytyväisiä. Kun 66A tulee ensin ja 65A perässä, niin harva menee jälkimmäiseen vaikka se oliskin tyhjä. Silti on pakko ensinmäiseen päästävä

Mitenkäs tämä liittyy siihen onko linjan 66A päätepysäkki Länsi-Pakilassa vai Torpparinmäessä? Olen töissä Larussa ja omien kokemusteni mukaan nimenomaan 65A:t ovat täynnä, mutta 66A:t saavat usein nämä edellään ajavat 65A:t kiinni ja painelevat lähes tyhjinä ohi.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Itse Larulaisena ja linjojen 65A/66A varrella asuvana voin omasta kokemuksestani todeta että 65A ja 66A ovat yhtä kuormitettuja keskustan ja Larun välillä. Autoja tulee varsinkin ruuhka-aikoina kaksi peräkkäin. Sitä kumpi tulee ensin, on mahdotonta arvailla, järjestys vaihtelee.
Itse toivoisin linjan 66A liikenteen Larun asti lauantaisin palautettavan, 65A on silloin aika ruuhkainen. Monikaan larulainen ei käytä Espoon busseja, valtettavasti.
 
Vs: Poikittaisliikenteen lisäykset syksy 2007

Eilen oli kaunis talvipäivä ja Paloheinä täynnä väkeä. Parkkipaikka pullisteli autoja, mutta linjan 66 busseissa näytti olevan molempiin suuntiin vain kourallinen väkeä.


Itse ajoin eilen 2 kierrosta 66:sta ja yhdellä sivulla ei ollut porukkaa seisomassa ja 2 sivua oli porukkaa enimmillään yli 70 ja monella oli sukset tai pulkka, joten pätkällä olis ollut ahdasta mutta ei se mua kyl haittais vaikka olis ollut pätkäkin itelläni on aina istumapaikka :D.


Mitenkäs tämä liittyy siihen onko linjan 66A päätepysäkki Länsi-Pakilassa vai Torpparinmäessä?.


Niinpä


Olen töissä Larussa ja omien kokemusteni mukaan nimenomaan 65A:t ovat täynnä, mutta 66A:t saavat usein nämä edellään ajavat 65A:t kiinni ja painelevat lähes tyhjinä ohi.

Se on paljon vuorosta kiinni jos on pari minuuttia myöhässä niin silloin seuraava pääsee ajaa Mäkelänkatua tyhjänä mutta Larusta ruuhka-aikaan lähdöt on tasasesti 5min. välein. Vattuniemeen keskustasta menevät ihmiset kun oppisivat käyttää 21V:tä jossa on tosi vähän matkustajia.
 
Linjalla s740 on taas telibussit väillä tarpeen ja välillä ei.Tänään 17.37/38 Rautatientorilta oli bussi täynnä,mutta taas iltaisin selvittäisiin hyvin tavallisellakin 2 akselisella.

Myös h42:lla on ruuhka-aikoina vain murto-osa paikoista käyetty.Vikonloppusin ja iltaisin on matkustajamäärät teleillekkin sopivat.

71:lle vosi pistää muutaman ruuhkatelin ja Omnien tilalle "normaaleja",vaikka Ikaruksia tai Scaloja.
 
Myös h42:lla on ruuhka-aikoina vain murto-osa paikoista käytetty.Viikonloppuisin ja iltaisin ovat matkustajamäärät teleillekkin sopivat.

Tuosta h42:sta: En oikein saa hyvää kuvaa HKL-SUY:n osaamisesta, kun h42:n tyylistä "pikalinjaa" ajatetaan teleillä tiheästi ja sitten h43, jonka pitäisi olla Pohjois-Haagan - Kannelmäen alueen päälinja, ajatetaan jopa 35 matkustajan MAN:lla (joka kyllä muuten on hyvä auto) jopa harvemmin kuin h42:sta... Etenkin kun h40:ä ja h43:a ei ole edes osattu/haluttu synkronoida keskenään... :mad: Vähimmäisratkaisu olisi vaihtaa h42:n ja h43:n "liikenne" keskenään.
 
Kyllä siinä h42:ssa riitäs 2 aks. bussi ihan hyvin, joskus kun ajoin nivelellä saatto auto olla puolillaan ruuhkassa. Kannatan telejä seuraaville hesan sisäisille. h63,h43,h71,ehkä 70t jossa on citaro etusiltaa asti seisomalastissa,sekä h71. Ainakin ruuhkissa telit ei ois pahitteeksi. Semmoinen asia vielä että h43 ja h63 kulkee aamuisin paljon koululaisia haagan ammattikoululle.
 
Eikä kyllä linjalle 40 ainakaan osittainen telikalusto olisi pahitteeksi. Melko täyttä on varsinkin ruuhkassa ja ilta-aikoina.
 
Eipä sitten muuta kuin ottamaan yhteyttä HKL:n suunnittelijoihin ja joukkoliikennelautakunnan jäseniin. Ainakin kannattaa yrittää, josko jotain järkevöittämistä tuon kalustokokokysymyksen suhteen saataisiin aikaan.

Linjan 71 osalta lienee jo myöhäistä ensi sopimuskauden suhteen, kilpailutusasiakirjat on jo laadittu. Haagan linjoillakin ajetaan tuoreilla sopimuksilla, joten kalustokoon kasvattaminen mennee ensi vuosikymmenelle (ellei sitten 42:n ja 43:n autoja vaihdeta päittäin). Sen sijaan esim. linjojen 67, 70T ja 79 kanssa on vielä toivoa. Linjat tulevat kilpailuun vuoden päästä ja uusi sopimuskausi alkaa 1.1.2009.
 
Muistaakseni HKL:n sivuilta löytyi ainakin jossain vaiheessa tilasto, joka kertoi sisäisten bussilinjojen keskimääräiset matkustajamäärät tavallisena arkipäivänä. Muistan sitä tutkaillessani ihmetelleen suuresti, miksi joitakin linjoja ajetaan teleillä ja miksi toisia pätkillä.

Enää en löytänyt ko. tilastoa, mutta jos joku tietää tästä tilastosta ja löytää sen niin voisi laittaa linkin tähän viestiketjuun.
 
Takaisin
Ylös