Telibussit Helsingin linjoilla

Mielestäni enemmän harmia aiheuttavat hyvinkin sisätiloiltaan erikokoiset kaksiakseliset bussit. Citarot, Omnicityt, Manit ym. kuuluvat keskustalinjoille tai liityntälinjoille. Jos Hesan 71 ja vastaavat ajettaisiin aina isoimmilla mahdollisilla tavallisilla autoilla, olisi ratkaisu parempi kuin vaikka se, että telit ja Citarot ajavat linjalla sekaisin.

Ruuhka-aikaan ei kaikille riitä istumapaikkaa. Toisaalta jo oppilaitosten oppituntien päättymisajankohtakin tuo noita piikkejä. Tasaisella vuorovälillä pelkillä teleillä hoidettuna ei kumminkaan ruuhkassa joka vuorossa ole tasainen kuormitus. Jos niitä telejä ei saada sijoitettua juuri pahimmille lähdöille, ei niistä juuri ole hyötyä.

Ison lyhyen bussin ja telin kapasiteetissa ero on loppujen lopuksi aika pieni. Ruuhkan ulkopuolella telit ovat vain naftan haaskausta. Jonkun runkolinjan tai tietyn ruuhkalinjan ajamiset pelkillä teleillä ymmärän jotenkin. Korkeisiin niveliin verrattuna telibussi on tosin lähinnä vitsi. Ei siitä ylimääräisestä akselista ole miksikään ratkaisuksi.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2020

Minusta on kummallista nykyinen käytäntö, että HSL:n alueella on valtava määrä "sekakalustolinjoja" ts. linjalla on sekä teli- että kaksiakselisia busseja. Esim. vaikkapa Laajasalon linjat, 73, 74, 14 jne. Mistä tämä johtuu? Aikanaan oli selkeä jako telilinjoihin ja toisiin. Matkustajan kannalta on ikävää etenkin ruuhka-aikoina kun on täysin satunnaista, että pääsetkö istumaan telibussiin vai seisotko lyhyemmässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2020

Minusta on kummallista nykyinen käytäntö, että HSL:n alueella on valtava määrä "sekakalustolinjoja" ts. linjalla on sekä teli- että kaksiakselisia busseja. Esim. vaikkapa Laajasalon linjat, 73, 74, 14 jne. Mistä tämä johtuu? Aikanaan oli selkeä jako telilinjoihin ja toisiin. Matkustajan kannalta on ikävää etenkin ruuhka-aikoina kun on täysin satunnaista, että pääsetkö istumaan telibussiin vai seisotko lyhyemmässä.


Tuo Herttoniemen/Laajasalon linjasto taitaa olla varsinainen ääriesimerkki kaluston tehokierrätyksestä. Esimerkiksi eilen linjalla 79 on tutkan mukaan päivän aikana liikkunut yhteensä 43 eri autoa ja linjalla 84 kaikkiaan 46 eri autoa.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Joku taisi jo aikasemmin mainita asiasta, mutta nykyään linjoilla näyttää menevän entistä enemmän sekalaisesti teliä sekä A2 busseja. Tästä havainnoinkin jo hetki sitten mutta näyttää siltä että helb 911 on nyt jatkuvasti linjalla 39 ruuhka lähdöissä. Ennen kyseinen bussi ajeli linjalla 37 kokopäiväisesti arkena. Myös linjoilla 41 & 42 on näkynyt teliautoja. Onko enään edes olemassa linjoja, joissa olisi tarkoitus kulkea vain yhden tyyppistä kalustoa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Runkolinjat tuli nyt heti mieleen.

Runkolinjojen lisäksi ainakin linjat h54 ja 571 ovat pelkästään telikalustolinjoja. Kierrätystäkään ei muiden linjojen välillä taida olla.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Lisäksi 235, 562, 643 ovat kokonaan telilinjoja.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Lisäksi 235, 562, 643 ovat kokonaan telilinjoja.

Joo paitsi linjalla 562 näkee myös todella paljon 2 akselista kalustoa.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:00 ----------

39, 39B, 39N ja 43. Viime mainittu viikonloppuina 40:n kanssa.

Näilläkin linjoilla on juuri viime aikoina näkynyt poikkeuksia
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

555 on yksittäistä pätkää n. kerran kuukaudessa lukuun ottamatta telilinja.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

436:lla on ainoastaan sunnuntaisin 1 A2 auto. Maanantaista lauantaihin se ajetaan teleillä.
 
Takaisin
Ylös