TKL:n talviliikenne 2007-08

Kokous on siis pidetty ja suunnitelmat hyväksytty siinä muodossa kuin esitettiin. Täytyy sanoa, että vaikka monia hyviä parannuksia saatiinkin aikaiseksi, jäi jotain pieniä juttuja uupumaankin. Veikkaan, että ens talvena Sammonkadulle täytyy sitten lisätä liikennettä kesken kauden, ehkäpä Y-vuorojen muodossa. 25:n tavallisen arkipäivän keskimääräiset matkustajamäärät (n. 5500-6000) eivät taida oikein kovin hyvin tukea tätä päätettyä palvelutason heikennystä - ei edes siitä näkökulmasta että vuorot porrastuvat.

Kiinnostavaa on myös sitten aikanaan nähdä, millaiseen kuormitukseen Y34 yltää. Täyteen se ei taida koskaan kuitenkaan tulla.

Mutta joka tapauksessa, eteenpäin on menty. Se on pakko kuitenkin todeta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja JOHONKIsta löytyy jo aikatauluja.

Tämä 8 näyttää seuraavalta arkisin:
8A (Keskustori 7)

07-14 50
15-17 20 50
18-21 50

8B (Keskustori 7)

05 30
06-09 00 30
10-18 00

Y35 puolestaan liikkuu:

1025 Männistönkuja (--> Tori)
06-07 16
08 26
14-17 36

Keskustori:
14-17 05

...eli auto siis ajaa aamuisin tyhjänä Taysista takaisin Reuhariin. Eipä auto muuten ehtisikään...

Ja Y34:
Tori:
05-08 25
12-13 25
14-16 35

Tamrock:
05-08 55
12 55
14-17 05

Tässä nyt joitain poimintoja...
 
Linjalla 1 näyttää olevan Härmälän ja Keskustorin välillä ruuhkasuunnassa 10 min vuoroväli. Aika hurja lisäys viime talvikaudesta, jolloin vuoroväli oli 30 min ruuhkassa.
 
TKL:n syksyn aikataulut ovat ilmestyneet nettiin (linjojen Y34 ja Y35 aikataulut saa näkyviin korjaamalla osoitteessa Y -> y). Palvelutaso on parantunut monella suunnalla, joten on kiinnostavaa nähdä, vaikuttaako tämä positiivisesti matkustajamääriin.

Joitakin havaitsemiani muutoksia:
- Linja 1 Kalkunvuorenkadulle (katuyhteys valmistunee marraskuussa)
- Linjan 6 pidennetty liikennöintiaika ja päiväliikenne
- Linjan 7 reitti Partolan liikekeskuksen kautta ja lisää tarjontaa Toivion kautta
- Linjan 29 jatkaminen Leinolaan (Lahtomäenkadun tarjonta heikkenee)
- UKK-instituutille ei enää liikennettä? (Linja 32)
- Linjan Y35 reitti siten, että täydentää myös linjaa 27
 
- Linjan 29 jatkaminen Leinolaan (Lahtomäenkadun tarjonta heikkenee)

Huomionarvoista on se, että 29:n automäärä pysyy samana eli kierrosaika on edelleen yksi tunti. Elokuussa voidaan sitten havainnoida kuinka paljon tämä linja kulkee myöhässä mihinkin aikaan päivästä - 30 min ehkä riittää päivällä yhteen sivuun mutta Lahtomäen kadun kierrokset, kuljettajan tauot sekä lastaaminen Keskustorilla ottavat rutkasti lisää aikaa. Päiväsaikaan kolmannella autolla voisi Leinolan päässä tehdä se toivottu parannus eli muuttaa lähtöaikoja niin ettei tulisi peräkkäinajoa linjan 19 kanssa Takahuhdissa.
 
Huomionarvoista on se, että 29:n automäärä pysyy samana eli kierrosaika on edelleen yksi tunti. Elokuussa voidaan sitten havainnoida kuinka paljon tämä linja kulkee myöhässä mihinkin aikaan päivästä - 30 min ehkä riittää päivällä yhteen sivuun mutta Lahtomäen kadun kierrokset, kuljettajan tauot sekä lastaaminen Keskustorilla ottavat rutkasti lisää aikaa.

Ainakin näin kesällä se ajaa sen Linnainmaalta Keskustorille jopa 20minutissa. Mutta se nähdään vasta sitten lopullisesti aikaisintaan 13.8 onko se myöhässä.

Minä ajattelin testata nämä uudet linjat heti aamusta 13.8 seuraavasti: 6.32:Koilliskeskus-Keskustori[8] , 7.25:Keskustori-Myllypuro(Sandvik)[Y34], 7.55:Myllypuro-Keskustori[Y34] ja 8.50Tx:Keskustori-TAYS[Y35] ja sitten vielä muuttunut 17:n reitti: 9.40:pyynikintorilta Itsenäisyydenkadulle.
 
Joitakin havaitsemiani muutoksia:
- Linja 1 Kalkunvuorenkadulle (katuyhteys valmistunee marraskuussa)
- Linjan 6 pidennetty liikennöintiaika ja päiväliikenne
- Linjan 7 reitti Partolan liikekeskuksen kautta ja lisää tarjontaa Toivion kautta
- Linjan 29 jatkaminen Leinolaan (Lahtomäenkadun tarjonta heikkenee)
- UKK-instituutille ei enää liikennettä? (Linja 32)
- Linjan Y35 reitti siten, että täydentää myös linjaa 27

Linjan 1 siirto Kalkunvuorenkadulle ei saakaan myöhästyä, asuinalue alkaa olla jo siinä pisteessä että joukkoliikenneyhteydet ovat jo välttämättömyys, ellei haluta uudisasukkaita menettää pinttyneiksi autoilijoiksi.

Linjan 6 parannus on ollut ainakin minun toivelistallani, kutosta ei ole voinut oikein ikinä käyttää kun sitä itse olisi tarvinnut, vaikka asun ihan reitin varrella. Kaverini asuu Kaukajärvellä, joten sikäli keskipäivän ja etenkin illan liikennöinti ilahduttaa, mutta toisaalta hän on muuttamassa syyskuuksi Oriveden opistolle, eikä Messukylässä vieläkään pysähdy avatarkuvani Haapamäen paikku! :p

Linjan 7 rationalisointi parantaa selkeästi Partolan, Toivion ja Sarankulman tilannetta tasaisella vuorovälillä ja lähes joka toisen vuoron ajamisella Toivion kautta. Uusi linjaus Partolassa toivottavasti kerää joukkoliikenneasiakkaita Veskaan, tätä nykyä se on kaamea autohelvetti. Linjan 7 toinen pää vain saisi yhäkin olla Tampellassa, jonka tilanne vaikuttaa kehnolta.

Linjan 29 jatkaminen Leinolaan oli muuten meikäläisen idea (pientä leijailua), mutta tarkoitus oli saada tasainen 10 minuutin vuoroväli ruuhka-aikaan Takahuhdintielle, mikä olisi kahdella 20 min linjalla mahdollinen. Käytännössä näyttää tosiaan siltä, että yksi lisäauto tekisi niin sanotusti "gutaa", eli toisi tarvittavaa joustoa linjan päihin. Voisipa linjan jopa jatkaa samalle päättärille 16:n kanssa, tai toisaalta länsipäässä Pyynikintorille, jonne 16 ei liikennöi. Toisaalta myös Eteläpuisto on vapaana, vaikka sinne tuskin on liiemmin liikennetarvetta.

Linjojen 16 ja 29 päätteet muuten sekottunevat liian helposti toisiinsa, vaikka itse päätteillä on noin kilometri eroa. Pitäisikö linjan 16 "nimi" tai määränpääteksti vaihtaa Holvastiksi tai Kiveliöksi? Päätehän sijaitsee toistaiseksi Holvastissa Kiveliönkadulla, ei Leinolassa.

Linja 32 tosiaan ei enää syksystä lähtien jatka Kaupin sairaalalta UKK-instituutille, joten jos bussin haluaa vielä Kaupin lenkkipoluilla valokuvata, alkaa viimeiset hetket koittaa. Jotenkin tuntuu siltä, että aina UKK-instituutin saadessa bussilinjan tämä yhteys kestää ehkä aikataulukauden tai pari. Muistelen vieläkin 90-luvun alkua, jolloin instituutille liikennöi linja 8 ja tämän jälkeen linjan 3 erikoisvuoroja.

Linja y35 on alun alkaenkin tarkoitettu täydentämään ainakin reittinsä puolesta linjaa 27. Ilahduttavaa on, että parin vuoden tauon jälkeen pääsee jälleen Itämäenkadulta päiväsaikaan bussin kyytiin, tällähän hetkellä ainoat vuorot kadulla on yövuoroja.

Minä ajattelin testata nämä uudet linjat heti aamusta 13.8 seuraavasti: 6.32:Koilliskeskus-Keskustori[8] , 7.25:Keskustori-Myllypuro(Sandvik)[Y34], 7.55:Myllypuro-Keskustori[Y34] ja 8.50Tx:Keskustori-TAYS[Y35] ja sitten vielä muuttunut 17:n reitti: 9.40:pyynikintorilta Itsenäisyydenkadulle.
Luulin, että käyt koulua, mutta mikäs siinä. Meinaatko ajaa kasilla kumpaan suuntaan, myötä- vai vastapäivään? Eli Vehmaisten kautta vai "suoraan" Ruotulan ja Kissanmaan kautta?

Y35:stä saanee enemmän irti, jos sen matkustaa päästä päähän Reuharista Tayssiin.
 
Linja 32 tosiaan ei enää syksystä lähtien jatka Kaupin sairaalalta UKK-instituutille, joten jos bussin haluaa vielä Kaupin lenkkipoluilla valokuvata, alkaa viimeiset hetket koittaa. Jotenkin tuntuu siltä, että aina UKK-instituutin saadessa bussilinjan tämä yhteys kestää ehkä aikataulukauden tai pari. Muistelen vieläkin 90-luvun alkua, jolloin instituutille liikennöi linja 8 ja tämän jälkeen linjan 3 erikoisvuoroja.

Luulin, että käyt koulua, mutta mikäs siinä. Meinaatko ajaa kasilla kumpaan suuntaan, myötä- vai vastapäivään? Eli Vehmaisten kautta vai "suoraan" Ruotulan ja Kissanmaan kautta?

Y35:stä saanee enemmän irti, jos sen matkustaa päästä päähän Reuharista Tayssiin.

Määkin muistan kun mummolle menin Petsuun 3:lla niin kuskit eivät aina kaupungista päin tultaessa muistaneet tuota UKK-lenkkiä ja tekivät Koljontiellä uukkarin.


Kyllä meen kouluun mutta se alkaa vasta 10:ltä. Ja Ruotulan ja Kissanmaan kautta menen tuolla 8:lla. Mun äiti ei ymmärtäny, että, kun mennään 10:een niin pitää jo 5:ltä herätä sen takia, että pääsee testaaan uusia linjoja. Kyllä mää olisin menny y35:lla Reuharista mutta ei oikeen kerkee ja testaan sen joskus koulun jälkeen varmaan sen Keskustori-Reuhari-Keskustori välin. Sitten kun saavun noin 8.25 Myllypurosta y34:lla Keskustorille niin meen heti Frenckeliin merkkaan havinnot kun se aukeaa klo8.30 ja samalla vaihtaan kuoret korttiin. Sinne 8:n 6.32 vuoroon olisi tarkoitus mennä 16:lla tai 18:lla jotka lähtee pysäkiltä 5044 itään päin klo 6:14.

Tietääkö kukaan, että tuleeko nivelet ennen kauden vaihdosta ns. "alkulämmittelyyn"?
 
Viimeksi muokattu:
JT:ltä hyviä ehdotuksia Espoon Asukilta, ettet vain olisi alunperin Trelainen??

Heh...Sukulaisia kylläkin asuu sielläpäin, joten Tampereen liikenteen heikkoudet ja plussat ovat vuosien saatossa tulleet tutuiksi.;)

Teinpä tässä nopeasti 29:lle parannellun arkiaikataulun kolmen auton kiertäessä linjalla eli porrastaminen 19:n kanssa onnistuu ja lisäksi jokainen vuoro voitaisiin ajaa Lahtomäenkadun kautta (19:n aikataulu pysyisi samana). Illalla otin huomioon porrastamisen linjan 27 kanssa. Tulipa tässä vielä mieleen, että olisiko torilla joku linja, jonka autokierron voisi yhdistää 29:n kanssa, sillä omassa versiossani Keskustorille jää ajoittain paljon luppoaikaa.

Koodi:
29 LEINOLASTA

[B]5[/B]  00 30
[B]6[/B]  05 35 55
[B]7[/B]  15 35 55
[B]8[/B]  15 35 55
[B]9[/B]  15 40
[B]10[/B] 10 40
[B]11[/B] 10 40
[B]12[/B] 10 40
[B]13[/B] 15 35 55 
[B]14[/B] 15 35 55
[B]15[/B] 15 35 55
[B]16[/B] 15 35 55
[B]17[/B] 15 40
[B]18[/B] 05 35
[B]19[/B] 05 35
[B]20[/B] 05 35
[B]21[/B] 05 35
[B]22[/B] 05

29 KESKUSTORILTA

[B]5[/B]  30
[B]6[/B]  00 15 35 55
[B]7[/B]  15 40
[B]8[/B]  00 20 40
[B]9[/B]  00 25 55
[B]10[/B] 25
[B]11[/B] 00 30
[B]12[/B] 00 30 
[B]13[/B] 00 20 35
[B]14[/B] 00 20 40
[B]15[/B] 00 20 40
[B]16[/B] 00 20 40
[B]17[/B] 00 20 40
[B]18[/B] 00 30
[B]19[/B] 00 30 
[B]20[/B] 00 30
[B]21[/B] 00 30
[B]22[/B] 00 30
 
Olisiko torilla joku linja, jonka autokierron voisi yhdistää 29:n kanssa, sillä omassa versiossani Keskustorille jää ajoittain paljon luppoaikaa.

Tokihan mm. 31:llä jää aikaa jopa 15 minuuttia torilla seisontaa. Mutta nykytilassa autokierron räätälöiminen linjasta riippumattomaksi ei ole mahdollista. Ymmärtääkseni se ei jostain syystä onnistu tuottajan päässä. Tosiasia kuitenkin on, että varsinkin hiljaisena aikana mm. Haukiluomassa (18, 26), Pyynikintorilla (22, 28) ja Keskustorilla (12, 15, 20, 23, 31) saataisiin säästettyä kustannuksissa ihan reilustikin jo tällä pienehköltä tuntuvalla toimenpiteellä.
 
Mutta nykytilassa autokierron räätälöiminen linjasta riippumattomaksi ei ole mahdollista. Ymmärtääkseni se ei jostain syystä onnistu tuottajan päässä.
Ettei vaan olisi se klassinen seikka vain, että linjanumeroa ei voi vaihtaa lennossa rahastuslaitteella, vaan tarvii tehdä lopetus ja aloitus erikseen kun sitä ominaisuutta ei aikanaan softaan otettu.
 
Tokihan mm. 31:llä jää aikaa jopa 15 minuuttia torilla seisontaa. Mutta nykytilassa autokierron räätälöiminen linjasta riippumattomaksi ei ole mahdollista. Ymmärtääkseni se ei jostain syystä onnistu tuottajan päässä. Tosiasia kuitenkin on, että varsinkin hiljaisena aikana mm. Haukiluomassa (18, 26), Pyynikintorilla (22, 28) ja Keskustorilla (12, 15, 20, 23, 31) saataisiin säästettyä kustannuksissa ihan reilustikin jo tällä pienehköltä tuntuvalla toimenpiteellä.

Illan osalta 20:n ja 29:n autokierrot voisi yhdistää helposti:
Koodi:
29 TORILTA

00 30

LEINOLASTA

05 35

20 TORILTA

15 45

HIKIVUORESTA 

20 50

Yhteensä viisi bussia eli saman verran kuin nyt tulevilla muutoksilla (29: 2 bussia, 20: 3 bussia). Kalustona voisi olla 3 29:n 2-akselista ja 2 20:n telibussia - tuskinpa 20:llä oikeastaan on illalla teli/niveltarvetta.
 
Takaisin
Ylös