TKL:n talviliikenne 2007-08

Vs: TKL:n talviliikenne 2007-08, linja K13

Kuullostaa järkevältä molemmat ehdotukset. Miten lie sitten tuon jälkimmäisen toteutus, riittääkö raha...?

Ei kai porrastaminen sen kummemmin rahaa vaadi? En ehdottanut 13:lle enkä 22:lle yksinään 5 min vuoroväliä vaan ruuhkassa yhteistä, porrastuksen aikaansaamaa vuoroväliä.
 
Aamulehden verkkoarkistosta on luettavissa huomisen julkaisun asiasisältö:
Bussissa 18 ei ensi vuonna enää olla kuin sillit suolassa

Muuten ajatukset sopivat yhteen, mutta poikittaislinjalle suunniteltu tunnin vuoroväli ja vain toiseen suuntaan ajaminen pistävät pahasti silmään. Itse toivoisin linjan käyttävän suoraan valtatietä 9, jolloin tyhjänä ajamisesta ei edes olisi merkittävää kustannusetua. Tunnin vuoroväli kävisi korkeintaan väliaikaisvaihtoehdosta.
 
Aamulehden verkkoarkistosta on luettavissa huomisen julkaisun asiasisältö:
Bussissa 18 ei ensi vuonna enää olla kuin sillit suolassa

Muuten ajatukset sopivat yhteen, mutta poikittaislinjalle suunniteltu tunnin vuoroväli ja vain toiseen suuntaan ajaminen pistävät pahasti silmään. Itse toivoisin linjan käyttävän suoraan valtatietä 9, jolloin tyhjänä ajamisesta ei edes olisi merkittävää kustannusetua. Tunnin vuoroväli kävisi korkeintaan väliaikaisvaihtoehdosta.

Aamusella julkaistun Aamulehden pdf-versiossa on sitten karttakin uusista linjavaihtoehdoista. Atala-Hervanta ajettaisiin tämän mukaan reittiä Nikinväylä-Orimuskatu-Mäentakusenkatu-Piettasenkatu-Mäentakusenkatu-Aitolahdentie, josta paloaseman rampin kautta juurikin vt 9:lle. Hervannan liittymästä ylös -> Hervannan valtaväylä - Hermiankatu - Hermia.

Ei tuossa muuta, paitsi kiertämismahdollisuus jonkin alueen kautta tulee väkisinkin mieleen. Kaukajärven kautta kiertäminen ei liene tarpeen, koska on linja 6, mutta entäs Lukonmäki -> Messukylä -> Ristinarkku -> Sammon valtatie? Siitä tulee kyllä ainakin 10 min lisää per suunta.

Noissa Aamulehdessä julkaistuissa ehdotuksissa myös Tampellasta mentäisiin suoraan Tampellan esplanadi -> Kekkosentie -> Hervanta. Samoin K12 ajaisi Hallilasta Koivistonkylään normireittiä, josta "pikavuorona" Lempääläntie -> Sampola. Raholaan taas voitaisiin jatkaa linja 29 kiertämättä Kaarilan kautta. K18 taas ajanee normireittiä.

Ainakaan tuossa kartassa ei muuten ole esitetty Hervantaan muuta reittiä ja päätettä kuin edellä mainittu. Onkohan sellaisia ajateltu?
 
Aamusella julkaistun Aamulehden pdf-versiossa on sitten karttakin uusista linjavaihtoehdoista...
En oikein millään jaksa uskoa, että 29:ä jatkettaisiin kesken kauden Raholaan. Ei oikein tunnu siltä, että tällaiseen olisi niin suurta tarvetta kuitenkaan. Ehkä jonkinlainen Y-vuoro sen sijaan Raholan ja TAYSin välille voisi sopiakin.

Toinen ajatus mikä noista esitetyistä reiteistä tuli mieleen, on tuo K12. Voisi jopa olla hyvä idea sekin, että linja jatkuisi TAYSiin. Näin ollen yhteydet kaupungin eteläosista sinne nopeutuisivat. Voisi toimia ihan työmatkalinjanakin omalla numerolla, ei siis koululaislinjan K-tunnuksella.

No, varmasti ensi talvikaudeksi saadaan voimaan paljonkin hyviä muutoksia, sellaisia jotka vapauttavat autoja mm. sellaisista hukkakohteista kuin 13:n ajattaminen vartin välein Ikuriin.
 
K18 ajanee normireittiä
Suunnitelmassa K18 on juurikin linja, joka koukkaa Satakunnankatua; tavoitteena on tarjota mm. Tammerkosken ja Pyynikin ammattikoulun opiskelijoille houkuttelevampi yhteys.

En oikein millään jaksa uskoa, että 29:ä jatkettaisiin kesken kauden Raholaan.

Missään ei ole ymmärtääkseni mainittu linjan jatkoa jo nykyisen talvikauden aikana. Ensi vuoden budjettiinhan kuuluu myös ensi talvikauden syyspuolikas.

Sen sijaan koululaislinjoja ollaan toteuttamassa hyvinkin lyhyellä tähtäimellä, sillä kapasiteetista nykyverkossa on pulaa. K18 onkin tavallaan välttämätön. Raha tässä ratkaisee ja luultavasti yksi suuren hintaluokan projekti joudutaan sivuuttamaan toistaiseksi. Ottamalla suuret uudistukset käyttöön vasta vuoden lopussa mahdollistaa yhteensä useamman muutoksen toteuttamisen, joten eiköhän suunnata katseet Raholan jatkeeseen hieman pidemmälle.

Toinen ajatus mikä noista esitetyistä reiteistä tuli mieleen, on tuo K12. Voisi jopa olla hyvä idea sekin, että linja jatkuisi TAYSiin. Näin ollen yhteydet kaupungin eteläosista sinne nopeutuisivat.
Ajoajan riittävyyden sekä linjauksen houkuttelevuuden (suhteessa lisäkustannuksiin) puolesta mainio ajatus. Mitään näistä linjauksista ei varmasti ole vielä loppuun asti mietitty, kunhan periaatteiden pääpiirteet on näkyvissä; mistä ja minne nopeinta mahdollista reittiä :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos Atala-Hermia-bussi ajetaan ysitietä (linjanumeroksi niinikään 9?), eikö linjaa voisi sekä aamulla että iltapäivällä ajaa kumpaankin suuntaan? Luulisi, että Atala-Hervanta-sivu on n. 20 minuuttia, tai ainakin alle puoli tuntia, joten eikös kannattaisi myös Hervannasta Koilliskeskukseen aikovat ottaa kyytiin?
 
Miksi 29 pitäisi jatkaa Raholaan? Onko siellä tungosta? En tunne asiaa, mutta tarjontaa Raholaan on jo nyt aika lailla.
Paunu ajaa kymmenen minuutin välein ja linja 25 vielä 3 kertaa tunnissa. Lisäksi Tesoman valtatiellä kulkevat linjat 13 ja 26.
 
Miksi 29 pitäisi jatkaa Raholaan? Onko siellä tungosta? En tunne asiaa, mutta tarjontaa Raholaan on jo nyt aika lailla.
Paunu ajaa kymmenen minuutin välein ja linja 25 vielä 3 kertaa tunnissa. Lisäksi Tesoman valtatiellä kulkevat linjat 13 ja 26.
Toinen vaihtoehto on 29:n jatko Kaarilaan. Jos 29 jatketaan Raholaan, 25 typistetään Kaarilaan. Tärkeimpänä syynä Kaarilan-Hyhkyn kierron aiheuttama lisäys matka-aikaan, mikä karkoittanee osan Raholan matkustajista.

Tarkoitan Raholalla tässä yhteydessä Nokiantien pohjoispuolista osaa, eteläpuolisen alueen niputan yhteen Kaarilan kanssa.
 
Tarkoitan Raholalla tässä yhteydessä Nokiantien pohjoispuolista osaa, eteläpuolisen alueen niputan yhteen Kaarilan kanssa.
Paitsi että ne Jurmalankadun ym. kerrostalokorttelit ovat niitä, joista matkustajia 25:lle eniten tulee. Nehän ovat Nokiantien eteläpuolella.

Joka tapauksessa tämä 25:n ja 29:n järjestely vois olla ihan sopiva. 25 vois sitten kuitenkin jatkua Länsitorille. Ajoaika Kaarilan aukiolta sinne on ehkä 3 minuuttia, joten tuskin vaikuttaa aikataulutukseen mitenkään...
 
Miksi 29 pitäisi jatkaa Raholaan? Onko siellä tungosta? En tunne asiaa, mutta tarjontaa Raholaan on jo nyt aika lailla.
Paunu ajaa kymmenen minuutin välein ja linja 25 vielä 3 kertaa tunnissa. Lisäksi Tesoman valtatiellä kulkevat linjat 13 ja 26.

Täältäpä ongelmanratkaisua ja Länsi-trelaisten aktiivikirjoittajien suuri osuus
asettuu oikeisiin mittasuhteisiin


http://www.tampere.fi/koulutus/perusopetus/kouluvalinta/index.html#CONTENT.otsikko.2.

Noi kaksi alinta siis lähinnä kyseessä.
Noiden äidit ja lähinnä Herwood-bound isät kulkevat autoilla ok. Niitäkin autolijoita voi toki vähentää täällä vaadituilla omaan napaan bittiniilomaisesti ajatelluilla Atala-Herwood-vuoroilla- mutta entäs lapset jota teillä vaatijoilla ei vielä taida olla.

Mutta ne suuret massat tuolta Treen kasvualueelta kulkevat keskustaan kouluun ja niitä on satoja ja käytännössä Armonkalliolta Atalaan lähtevät
K-vuorot Tuomiokirkon kupeesta tasatunnein iltapäivisin lienevät vähintäänkin paikallaan- samoin kuin yleensäkin jonkunnäköistä vuoroliikennetta Satakunnansillan itäpuolelle ja Lapintielle.... mukaanlukien Tampella & Finlayson
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta Atalasta ja muualta Itä-Tampereen alueelta Hervantaan kulkee myös ammattikoululaisia, ei pelkkiä Hermian "bittiniiloja". Ensisijainen kohde uusille bussivuoroille olkoon kuitenkin tuulilasikuormien helpotus K-vuorojen avulla.
 
Kokemus eiliseltä perjantaiaamulta taasen tältä linjalta 32.

Kuski ajaa Sokokselta suoraan Tammelan puistokadulle, koska on kuulemma aikataulusta jäljessä ja pitäisi olla jo lähdössä Kaupista kohta takaisin päin- Niin olikin. Lähti 7 minuuttia Sokkarilta myöhässä. Mammat ja vaarit valittavat,että pitäisi päästä Lapintielle jne- turhaan. Mulle oli henk.koht.
parempi näin, kun pääsin nopeammin määränpäähäni.

Oli muuten sama kuski, jota olen ennenkin arvostellut.Mutta jos homma ei rupea toimimaan, niin arvosteluja tulee varmaankin muiltakin ja muuallekin kuin tänne foorumille.

EDIT: kuskin vastaus Lapintielle pyrkiville oli, että kyllä teillä vanhoilla on aikaa käydä Kaupin päättärin kautta- pääsette sitten paluumatkalla pois haluamallanne kohdalla.


Kilpailutus-jippii!!!
 
Viimeksi muokattu:
Siis aivan käsittämätöntä toimintaa. Jos aikataulut on liian tiukat, niitä on
rukattava eikä alkaa oikomaan reittiä. Taatusti ei asia jää tähän, varsinkaan
jos tämä toistuu jatkuvasti.
 
K18 aloittaa

Tampereen kaupungin www-sivuilta poimittua:


Hanne Tamminen sanoi:
Koululaislinja K18 Atalan ja Pyynikintorin välillä aloittaa liikennöinnin maanantaina 26.11.2007.
Linjalla on kaksi lähtöä päivässä.

Atalasta klo 7.25: Atala – Nikinväylä – Orimuskatu – Mäentakusenkatu – Piettasenkatu – Mäentakusenkatu – Heikkilänkatu – Teiskontie – Itsenäisyydenkatu – Rautatienkatu – Satakunnankatu – Hämeenpuisto – Pirkankatu – Pyynikintori

Pyynikintorilta klo 15.45: Pyynikintori – Pirkankatu – Hämeenkatu – Itsenäisyydenkatu – Teiskontie – Heikkilänkatu – Aitolahdentie – Atanväylä – Nikinväylä – Atala.

Linjaa K18 liikennöidään vain koulupäivisin.
 
Onkos muuten noita uusia K-tunnuksella ajettavia koululaislinjoja merkitty pysäkeille? Perinteisestihän Y- ja muita poikkeusreittejä (edes nyttemmin kiinteiksi muuttuneita hiljaisen ajan linjoja) ei ole pysäkkikilvissä Tampereella mainostettu, vaikka juuri tuollaisista spesiaalitapauksista tällaista tietoa olisi toivottavaa pysäkeillä olla.
 
Takaisin
Ylös