Yhdistän tähän lainaukseen kaksi mielipidettä samalta kirjoittajalta, niin tulee selkeämpi vastine. Täytyy sanoa etten ihmettele yhtään taas tätä TLO:n uhittelua. Sitähän se on ollut alusta asti kun TLO perustettiin. Heidän unelmansa olisi varmaan että saisivat päättää linjoista, aikatauluista, taksoista ja kaupunki (veronmaksajat) toimisi vaan maksajina. Kukahan on lobbannut taustalla esimerkiksi, vaikka vain välillisesti entisen Liikennelaitoksen alasajon? Näkisin että TLO on käytännössä kartelli/trusti toimija, joka tekee kaikkensa ettei mitään kilpailuteta. Varmasti jo JLT:n perustaminen on ottanut koville TLO:lle. Yksi esimerkki heidän toiminnastaan on että hävittyjen linjojen loppuunajetut ja epäsiistit "JLT-bussit", äkkiä löytyvät TLO-linjoilta. Siellä kun käy lähes mikä tahansa linja-autoksi tunnistettava ajoneuvo. Hieman offtoppicina todettakoon etten alkuunkaan pidä tälläisista "hyväveli" LS-linjat toiminnasta, muistuttaa osin TLO kuviota. Mielestäni jokainen kilpailee omana yrityksenä linjasta/linjoista, eikä mitään mulle-sulle jakoja. Andersson ja SL-autolinjat ovat tehneet tarjouksensa tyyliin, yksi tarjous = yksi liikennöitsijä - joka on minusta juuri kilpailutuksen idea. Leikinpä vielä ajatuksella että esim. Andersson Oy/ Turun Kaupunkiliikenne Oy/ SL-autolinjat, kaikki yhdessä tai pari näistä alkaisi tekemään tarjouksia jatkossa "LS-linjat tyyliin". Kyllä nousisi heti kauhea tappelu ja kanteita oltaisi heti väsäämässä ties minne.
Ketä sitten kiinnostaa ajattaa tyhjiä uudenkarheita autoja maaseudulle iltaisin ja viikonloppuisin? Voittoa jokaisen yrityksen tulee tavoitella. Myös kilpailijoiden raivaaminen pois tieltä kuuluu asiaan. En tiedä tämän uhkauksen taustoista mitään, mutta kenen etua TLO:n pitäisi ajaa jos ei omaansa?
Mielenkiinnosta on pakko kysyä, että miten tilanne muuttuisi ulkopuolisen silmissä jos "hyvät veljet" jättävät tarjoukset yksin? Kukin toimija nähdäkseni jättää tarjoukset tarjouspyynnön edellyttämällä tavalla ja itselleen niin kannattavana kuin mahdollista on. Mikä estää em. esimerkkifirmoja muodostamasta tarjousyhteenliittymää? Jos se olisi kaikille osapuolille kannattavaa ja näin kävisi, niin toteutus tuskin jäisi riippumaan siitä että joku pahottaa siitä mielensä. Lopputuloksesta valitetaan aina ja sekin kuuluu asiaan.