TLO uhkaa lopettaa 300 bussivuoroa Turun seudulla

Jepp, mitä lueskelin JL-lakia läpi äskön, niin ylläkerrotun mukaisesti se menee suunnilleen.

Mulle on aivan sama onko liikenne itsekannattavaa vai PAS-mukaan järjestettyä, kritiikki onkin enemmän aikataulutuksta ja Matkahuollon km-pohjaisen tariffia vastaan. Karsintaa voisi tehdä jopa rankemmin, iltojen ja viikonloppujen lisäksi 10-14 välissä on havaintojeni mukaan hyvin paljon jopa täysin tyhjiä vuoroja. Niin JLT kuin TLO vuoroissa.

Onko jossain jo tehty päätöksiä tai esityksiä 32/42 sopimuksen option käyttöön ottamisesta Ihalan puolelle ja minkälaiselle reitille?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No juurihan minä lupasin, että muutoksia on tulossa. Ei saa olla hättänen! ;) Vakavasti ottaen yhtenäinen lippu yms. systeemi on pakkokin tulla, liikenteen kilpailuttamista ei varmaan kukaan kuljettaja toivoisi laajennettavan - vaikka siinä niin käykin.

Itse en täysin ymmärrä tätä kilpailutuspeikkoa. Mikä muu ala nykyään on sellainen, jossa ei ole kilpailua? Tiedossa on toki, että joissain tapauksissa kilpailutus on tuonut ongelmia kuljettajille, mutta noin pääpiirteittäinhän tulisi noudattaa Lonka-sopimusta. Lisäksi pitkät sopimusajat, jotka Turussa ovat olleet 10 vuotta, tuovat turvaa työntekijälle. En tarkoita, että kilpailutuksella pitäisi halpa hinta repiä kuljettajien selkänahasta. Kilpailu on se, joka vie toimialaa eteenpäin ja mitä parempi enemmän matkustajia, sen enemmän kuljettajillakin on töitä. Suomen joukkoliikenteessä siirrytään nyt suunnitelmataloudesta markkinatalouteen, kuten kaikilla muilla aloilla on tapahtunut jo aikaa sitten.

Yksittäisten hiljaisten vuorojen karsinta ei ole perusteltua, koska kuten hyvin tiedetään, joukkoliikenteessä on keskeistä kokonaisuus. Esimerkiksi hän, joka on vuorotyössä, tarvitsee myös noita hiljaisia vuoroja. Jos niitä ei ole, hän valitsee henkilöauton.
 
Tarkoitan, että jos menisin esimerkiksi tervehtimään vaikka Raisiossa asuvaa sukulaistani kertalipulla, pitäisi ensin maksaa Turun lippu ja sen lisäksi TLO:n lippu. Ei siis keskinäistä vaihto-oikeutta. Ja se ei ole tältä vuosituhannelta. Tämä on outoa, kyllä Turku, Kaarina, Raisio, Naantali nyt on ainakin ovat jokseenkin yhtenäistä kaupunkialuetta ja näiden kanssa samaan työssäkäyntialueeseen kuuluu kyllä ainakin vielä Lieto ja miksei myös Paimio, Mynämäki ja Parainen tietyin varauksin. Varsinkin ensin mainittujen alueilla tulisi olla yhtenäinen lippujärjestelmä ja linjasto ja palvelutason tulisi olla samalla tasalla. Tämä nykyinen järjestelmä on niin sekava, että se ei tue joukkoliikenteen käyttöä ja siksi nämä päällekkäisyydet on syytä purkaa ja siirtyä yhteen lippujärjestelmään, joka on viranomaisen ylläpitämä.

Tuo keskinäisen vaihto-oikeuden puuttuminen tekee sen, että kertalippu sukulaiseni luo on lähemmäs 7 € suunta. Lisäksi Littoisissa on pyhäliikenne lähes kokonaan lopetettu. Kenen mielestä tämä tällainen on hyvä tilanne tai sellainen, että se ei ole surkea?

En tiedä missä mahdat asustaa, mutta jos oot menossa Raisioon niin voit ostaa jo ekasta autosta lipun perille, mikäli eka autokin on seutulinjalla. Esim. Littoisista 110 linjalla voit ostaa lipun suoraan Raisioon. Tai jos hyppäät Varissuolta 110 kyytiin niin voit siitäkin ostaa lipun suoraan Raisioon.
 
En tiedä missä mahdat asustaa, mutta jos oot menossa Raisioon niin voit ostaa jo ekasta autosta lipun perille, mikäli eka autokin on seutulinjalla. Esim. Littoisista 110 linjalla voit ostaa lipun suoraan Raisioon. Tai jos hyppäät Varissuolta 110 kyytiin niin voit siitäkin ostaa lipun suoraan Raisioon.

Tiedän toki tämän. Mutta on huomioitava, että Turussa on huomattavan paljon alueita, joissa seutuliikenteen auton käyttö ei ole realistinen vaihtoehto. Lisäksi usea seutulinja menee alueilla niin harvoin (kuten mainitsemasi 110 Varissuon läpi pyhäpäivinä vain 2-3 kertaa päivässä), ettei se ole siinä mielessä mitenkään potentiaalinen jatkoyhteys torille / torilta. Ja kuitenkin fakta, että useat satunnaiskäyttäjät eivät tiedä, mikä on seutulinjan bussi ja mikä ei. Järjestelmän selkeyden vuoksi tulee seudulla nykyisten järjestelmien sijaan olla vain yksi järjestelmä, kuten on käsittääkseni tulossakin (vihdoin viimein).
 
Takaisin
Ylös