https://hslfi.oncloudos.com/kokous/202069-2-3959.PDF
Lehmuskoski, Möttö ja Nykänen arvioitiin tasavahvoiksi hakijoiksi.
Todettakoon ensiksi, etten minäkään ole erityisen innostunut valtion, kuntien tms. poliittisista tai puolipoliittisista johtotehtävien jakamisesta, varsinkin jos tämän vuoksi ns. sopivuus ohittaa todellisen pätevyyden.
Mutta kun tämän foorumin kirjoittajat ovat enimmäkseen joukkoliikenteestä kiinnostuneita harrastajia ja/tai ammattilaisia, niin tässä keskusteluketjussa on turhan runsaasti painotettu joukkoliikenteen asiantuntemuksen merkitystä näin korkeassa johtotehtävässä kuin HSL-toimitusjohtaja.
Nimittäin HSL:n johtaminen ei ole aivan samanlaista kuin jonkun yksityisen yrityksen toimitusjohtajan työnkuva, sillä HSL:n johtajan kädet ovat normaalia enemmän sidotut mm. sen vuoksi, että HSL:n ylin päätösvalta kuuluu kuitenkin HSL:n hallituksessa jäsenkuntien edustajille, jotka useimmat ovat keskeisiä kunnallisia poliittisia vaikuttajia, ja esim. tällaiseen asemaan liittyvä mediajulkisuus yhteisten asioidemme hoitamisessa on melko erilaista verrattuna yksityisessä yrityksessä osakkeenomistajien etuja valvovaan hallitukseen, missä asioita voidaan tehdä paljon pienemmällä julkisuudella, kunhan toimitusjohtajalla säilyy hallituksen ja omistajien luottamus.
Ja ainakin tuon lainauksessa olevan .pdf-muistion mukaan Nykäsen koulutustausta hallintotieteiden maisterina sekä kokemus asiantuntija- ja edunvalvontaorganisaatioiden johtotehtävissä ja hallitus- ja komiteatyöskentelyssä vaikuttaa melko hyvältä pätevyydeltä HSL-johtajan tehtäviin.
Sillä eihän HSL:n toimitusjohtaja itse suunnittele joukkoliikenteen aikatauluja, bussien reittejä tai uusien raideliikenneratkaisujen ratasuunnitelmia tms. teknisiä yksityiskohtia, vaan näitä tehtäviä vartenhan HSL-organisaatiossa työskentelevät ko. asioihin kouluttautuneet ja perehtyneet asiantuntija-ammattilaiset (jotka näitä asioita luultavasti parhaiten osaavat hoitaa, vaikka tällä foorumilla moni kirjoittaja heitä jatkuvasti kritisoikin).
Eli HSL:n toimitusjohtajan tehtävänä on nimenomaan tarjota näille asiantuntijoille mahdollisimman hyvät työskentelyolosuhteet sekä samalla toimia välittävänä linkkinä ko. asiantuntijoiden sekä HSL-hallituksen ym. kuntapoliitikkojen ja kaupunkien johtavien virkamiesten välillä.
Nimittäin tällaisena iäkkäämpänä henkilönä n. 40 vuoden työkokemuksella voin kyllä todeta, ettei oman alan kyvykkäin tekninen asiantuntija juuri koskaan ole paras johtaja tai esimies, vaan sosiaaliset ominaisuudet, yhteistyötaidot, taloudellinen ja hallinnollinen osaaminen jne. ovat johtotehtävissä paljon tärkeämpiä kuin tekninen virtuositeetti (siksipä omat parhaat asiantuntijakollegani samoin kuin minä emme koskaan ole halunneet päätyä minnekään yhtiön linjaorganisaatioiden johtajatehtäviin, sillä viihdymme paljon paremmin tietotekniikan haastavien ongelmien ratkaisijoina kuin että joutuisimme esimiestemme tapaan askartelemaan talous- ja henkilöstöhallinnon SAP-työkalujen tms. kanssa kaikenlaisten budjetoinnin, tuloslaskelmien tai työntekijöiden resurssoinnin asioissa).