• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: Toimitusjohtaja Rihtniemen seuraajan rekrytointi on käynnistynyt

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta Höselin toimarin tehtävä ei ole liikennesuunnittelu, vaan liikennesuunnittelun johtaminen asialliseen suuntaan. Se on hallintotehtävä.

Ja koska Höseli on epäonnistunut lähes kaikessa tekemisessään, on erinomaista, että uusi johto tulee nomenklatuuran ulkopuolelta.


Toisaalta myös Pekka Möttö olisi tullut nomenklatuuran ulkopuolelta ja luulisi, että joukkoliikenneosaaminen hyödyttäisi. Osaamisen ei välttämättä tarvitse perustua tutkintoon alalta, vaan SR:llä oli sitä luottamustoimien kautta.

Onneksemme HSL on kuntayhtymä, joten siltä pystyy pyytämään prosessiin liittyviä asiakirjoja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
luulisi, että joukkoliikenneosaaminen hyödyttäisi

On varmasti paljon asioita, jotka hyödyttäisi. Valinta on kuitenkin tehtävä niillä perusteilla, mitä laki kunnallisesta viranhaltijasta määrittelee. Hakuilmoituksessa ei edellytetty eikä katsottu myöskään eduksi joukkoliikenneosaamista, joten sillä ei silloin saa olla mitään painoarvoa valinnassa. Pitää myös muistaa, että HSL on vain puoliksi joukkoliikenneorganisaatio, ja toinen puolet siitä on liikennejärjestelmäsuunnittelua.

Voisi myös sanoa, että esim. poliitikkokokemus hyödyttäisi, koska HSL:ää ohjataan poliittisesti ja siinä keskustelussa on iso hyöty siitä, että osaa puhua poliitikkoa. Koska HSL:n nykyinen toimitusjohtaja ei ole joukkoliikennetaustainen, on toimitusjohtajan tehtävä muodostunut sellaiseksi, ettei siinä painotu joukkoliikenneosaaminen. Uusi toimitusjohtaja tietysti muokkaa tehtävää omannäköisekseen.

Näillä en halua mitenkään ottaa kantaa siihen, valittiinko tehtävään minun mielestäni oikea henkilö. En tunne valittua henkilöä mitenkään, joten en pystykään muodostamaan asiasta perusteltua näkemystä.
 
Emt, onko tässä nyt lopulta kyse joukkoliikenneosaamisesta tai sen puutteesta. Itsehän olen lähinnä sitä mieltä, ettei hsln tjn pidä olla etujärjestöbroileri, joka marionettina sinkoilee virasta toiseen milloin kenenkäkin asiaa edistämässä.

En tunne Nykästä henkilökohtaisesti, taustansa kyllä. Ja sanotaanko näin, että taustansa tuntien en välttämättä pidä kokoomuksen vetoa vilpittömänä. Tuskin tässä nyt sentään uutta hoskosta ympäristövaliokunnan pjksi on nimitetty, mutta kuitenkin joitain syitä olettaa, että varsinkin hsln liikennejärjestelmäsuunnittelu saattaa ottaa vähän liikaa sellaista suuntaa, joka ei ole seudun tai kuntalaisten kannalta optimaalista.

Helsingissä ja seudulla yleensä, on pitkät perinteet siitä, etteivät kaikki poliittisesti sovitut hankkeet aina edisty sitä tahtia kuin pitäisi, koska tietyt avainhenkilöt vastustavat niitä. Samaten on perinteitä nostaa toistuvasti joitain aiemmin haudattuja hankkeita keskusteluun/päätöksentekoon, koska niille on avainhenkilöiden kannatus. Näkisin Nykäsen hyvinkin tällaisen epädemokraattisen hidastelu/junttaus -valmistelun takuumiehenä.
 
Jos kerran jäsenkirjalla on painoarvo, niin sen voisi sanoa suoraan. Ei pidä aliarvioida joukkoliikenteen käyttäjien harkintakykyä.
 
On aika paljon näyttöä siitä, että polittiisin perustein valittu henkilökin on tehtävästään suoriutunut kunnialla ja edustamansa tahon hyväksi. Sitä on syytä toivoa tässäkin tapauksessa. Ja jos toisin käy, on asiasta voitava käydä avoin keskustelu, ja jos sellaisessa päädytään vaihtamaan henkilöä, siihen mentäköön sitten.
 
Tänne on näköjään jäänyt raportoimatta, että tj. Nykäsen viransijaiseksi on valittu tietotekniikan diplomi-insinööri Vesa Silfver.

HSL:n uutisesta selviää, että tälläkin kertaa kaikilla muilla hakijoilla oli taustaa joukkoliikenneorganisaatioista, mutta valituksi tuli luonnollisesti se ainut hakija, jolla tällaista kokemusta ei ole.
 
HSL:n uutisesta selviää, että tälläkin kertaa kaikilla muilla hakijoilla oli taustaa joukkoliikenneorganisaatioista, mutta valituksi tuli luonnollisesti se ainut hakija, jolla tällaista kokemusta ei ole.
HSL:n uutisessa ei kerrota, millaista taustaa kaikilla 38 hakijalla oli, vaan lyhyesti HSL:n hallituksen haastattelemien hakijoiden taustaa.
 
HSL:n uutisessa ei kerrota, millaista taustaa kaikilla 38 hakijalla oli, vaan lyhyesti HSL:n hallituksen haastattelemien hakijoiden taustaa.
Tämä on totta. Pahoittelen epätarkkaa väitettä; viittasin tosiaan haastatteluun asti edenneisiin hakijoihin niin tämän kuin viime kerrankin osalta.
 
Takaisin
Ylös