Re: Tulevat muutokset VR:n aikataulussa 2006
Lari Nylund sanoi:
ultrix sanoi:
YLEn uutisissa peloteltiin myös taksojen kallistumisella. Ei kai taas, VR?
Niin, kuka pelotteli. Mäntsälän kunnanjohtaja, joka tuskin päättää junalippujen hinnoista. Itse en ole kuullut missään puhuttavan tuollaisesta, enkä siihen usko.
HS: VR lupaa nopeampia junia itään. HS sen sanoi: "Ruuhka-aikojen intercity- ja pendolinovuoroja lisätään niin, että Etelä-Suomessa kulkee tulevaisuudessa melkein pelkästään niitä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että myös junamatkojen hinnat nousevat, jos hintaerot eri junatyyppien välillä säilyvät nykyisen kaltaisina."
Etelä-Suomen Sanomissa (uutinen Oiko RY:n sivuilla) on uutisoitu oikoradan investointivero, jolla voi olla vaikutusta myös lippujen hintaan.
Savonlinnan kiskobussivuorojen lisäys on positiivinen asia, mutta ikävyytensä siinäkin: luultavasti se aikanaan tekee nyt Savonlinjan liikennöimät bussivuorot tappiollisiksi. Juna korvaa ne kyllä suurimmilta osin, muttei kiertele aivan kaikkia paikkoja joissa bussi nyt on käynyt.
Siitä ainakin voi VR:ää kehua, että muutoksesta on tiedotettu näinkin varhain. Nopeutuvat junat toki ovat hyvä asia, mutta näin minimibudjetilla matkustamaan pyrkivän opiskelijan näkökulmasta ei juuri ilahduta viimeisten edullisempien pikajunavuorojen muutos IC-vuoroiksi. Esimerkki useimmiten kulkemaltani Mikkeli-Helsinki -väliltä. Expressbus-lippu maksaa opiskelijalle 15.10 euroa, normaalihinta 30.20 euroa. IC-junassa meno maksaa 17.50/34.90 euroa, Pendolinossa 20.20/40.40 euroa. Pikajunamatka on maksanut suunnilleen saman verran kuin bussi. (en takaa junamatkan hinnan oikeellisuutta sentilleen, jostain syystä VR:n matkahaku ei nyt suostunut näyttämään hintoja joten katsoin paperiaikataulusta.) Aikuisen menopaluu Mikkelistä Helsinkiin on bussilla jopa 25 euroa halvempaa kuin Pendolinolla. Junan matka-aika lyhenee noin 45 minuuttia, jolloin IC kulkisi Mikkelistä Helsinkiin 2 tunnissa 45 minuutissa (nyt 3 h 30 min), muutaman minuutin nopeammin kuin nopeimmat bussivuorot. Ei erityisen suuri kehitys. Näin yhtenä esimerkkinä aikataulumuutoksen vaikutuksesta.
Lari Nylund sanoi:
JE sanoi:
Jos kotiasemalta joku tärkeä vuoro katoaa, moni perhe siirtyy henkilöauton käyttäjiksi. Ja ajaa sen jälkeen autolla niissäkin tapauksissa, kuin junavuoroakin voisi hyödyntää.
Uskoisin, että meidän kylällä tai muillakaan neljällä paikkakunnalla, joista pysähdykset loppuvat, kukaan on autokauppaan tämän vuoksi menossa. Pysähdystenmäärä 1-4 junaa/päivässä (tai Jalasjärven 1 juna/viikossa), tuskin on kenellekään ollut se ainoa oljenkorsi maailmalle.
Näinhän se on, pienillä paikkakunnilla tuskin kukaan on enää vuosiin voinut liikkua vain minimaalisiksi vähennetyillä junavuoroilla. Arvelisin pysähdysten lakkautuksen haittaavan toisessa päässä. Suurin osa autottomista ihmisistä asuu isoissa kaupungeissa, ja he ovat voineet hyödyntää näitä yhteyksiä toisinaan, luultavasti erityisesti kesäaikaan. Jatkossa matka pitää taittaa autolla, bussilla tai muuten järjestellen.
Taavetin pysähdyksen poistuminen harmittaa, kuten jossain määrin noiden muidenkin. Tämä erityisesti siksi, että Luumäen kunnassa asukkaita on reilut 5000, Taavetissa joka on kunnan keskus, on asukkaita arviolta muutama tuhat. Saman verran kuin koko Kesälahden kunnassa, jossa pysähtyvät kaikki Karjalan radan IC-vuorot. Näin ajatellen matkustajapotentiaalia luulisi Taavetissakin riittävän.