Mikko Laaksonen sanoi:
Jos koko linjastosta pystyttäisiin karsimaan matka-aikojen lyhentyessä 8-10 autoa kierroista pois, se riittäisi jo kattamaan tämän hetkisen 1 Me/v säästötavoitteen.
Toivottavasti autot saadaan vähennettyä linjoja nopeuttamalla, ettei tarvitse tehdä "tampereita", eli harventaa vuorovälejä ja reittejä ihan älyttömyyksiin ja perustaa jotain ihme hiljaisen ajan linjoja jotka kiertelevät ja kaartelevat ja joita kukaan ei jaksa/osaa käyttää? Eivätkö taannoiset sunnuntaisähellykset olleet jo ihan riittävän hankalia? Tuolloin mm. Takakirveen linja hoiti 25 % Runosmäen pyhäliikenteestä, mutta vain harva runosmäkeläinen nousi siihen torilta. Väki jäi odottelemaan "oikeaa" Runosmäen autoa.
Monella linjalla on kuitenkin jo nyt niin vähän autoja, että kymmenen auton vähentämiseen on vaikea uskoa ilman, että joidenkin alueiden palvelu heikkenee liikaa. Esimerkiksi Pansion tai Härkämäen runkolinjan vetäminen uutta väylää Muhkurin ja Vienolan kautta saattaa heikentää Patterinhaan ja Kähärin suunnan palveluja.
Ovatko muuten kaikki linjaparit riittävän tasapainoisia? Varissuo-Pansio/Perno on jo täällä todettu epätasapainoiseksi, miten on esimerkiksi linjojen 4 ja 13 laita? Ehkä linjaparien uudelleenjärjestelyllä saadaan autoja säästettyä ja eri alueiden vuorotarjonta paremmin kysyntää vastaavaksi.
Muutaman lisämarkan muuten säästäisi sillä, että linjan 14/15 pyhäliikenteen älytön 55 minuutin vuoroväli harvennetaan tasan tuntiin. Aikataulu helpottuu kummasti ja päivän aikana säästyy yhden kierroksen kilometrit.
Naantalin linjan epäsäännöllisyys: Linjalle on määriteltävä riittävästi aikataulupisteitä, esim. Hakinmäki 10, Raisio 15, Länsikeskus 22 ja Kauppatori 30 minuuttia. Jää vielä 5 minuuttia varaa. Samanlainen riittävän tiheä ja realistinen kellotus Littoisten ja Piispanristin suunnalle. Miksi Turku-Littoinen kestää 25 minuuttia, mutta Littoinen-Turku 35 minuuttia? Ei ihme, että torilla on usein kaksikin Naantalin autoa odottamassa lähtöä. Naantalin linjan epäsäännöllisyyteen vaikuttaa jo sekin, jos auto lähtee minuutin myöhässä. Matkustajamääräkin on sitten yli 20% suurempi kuin seuraavalla vuorolla (11 min vs. 9 min). Ja takaa tuleva saavuttaa koko ajan edellä menevää. Vaikka edellä ajava jääkin hiukan jälkeen, ei takaa tuleva pääsisi liian lähelle välipisteaikojen ansiosta. Ja välipisteaikojahan voi ja pitää rukata vuorokaudenajan mukaan.