Turun budjetti: linjojen rationalisointia, lisämatkustajia?

No niin, nyt sitten lippuhintoja nostetaan 9 %. Kuka nyt on laskenut väärin (jo useita vuosia) vai mistä tuo yleisen kustannustason nousun kaksinkertaisesti ylittävä korotus on saatu? Vai onko tämä taas sitä ns. keskustelua, jota Turussa hallintokunnat tuollaisia uhkailuja syöltämällä muka aikaansaa!?!

Oikeastaan taas ihan sama mulle, mitä Turku tekee, mutta seutulippukunnat kyllä taatusti peesaavat perässä ja yli kuudessakympissä 9 % on jo aivan liikaa! Vaikuttaa taatusti matkustajamääriin ja sitä kautta taas palvelutasoon!

Kunnat myöskin antavat aika kummallisia lausuntoja joukkoliikenteestä, ks. esim. http://www.masku.fi/hallinto/khall/2005/10101800.0/frmtxt284.htm (KOHTA C.)
Eli virka- ja luottamusmiehet, jotka eivät tosiasiassa edes joukkoliikennettä käytä, laativat lausuntoja. Asiasta kunnanjohtajaamme (vaikuttaa aika edistyksekkäältä kaverilta muuten) ojennettuani, seuraus oli tämä: http://www.masku.fi/ajankohtaista/viesti.php?id=234 eli aktiivinen kannattaa olla!
 
KjaO-K sanoi:
Eli virka- ja luottamusmiehet, jotka eivät tosiasiassa edes joukkoliikennettä käytä, laativat lausuntoja. Asiasta kunnanjohtajaamme (vaikuttaa aika edistyksekkäältä kaverilta muuten) ojennettuani, seuraus oli tämä: http://www.masku.fi/ajankohtaista/viesti.php?id=234 eli aktiivinen kannattaa olla!
Viesti lienee kadonnut bittien taivaaseen. Mikähän oli sisältö?
 
TEP70 sanoi:
Viesti lienee kadonnut bittien taivaaseen. Mikähän oli sisältö?
Oho, poistelevatpa äkkiä. Se oli linja-auton käyttäjistä koostuvan raadin perustaminen, joiden kautta lausunnot kiertävät ja erilaisia kyselyitä kai pistetään vastaamaan, mikäli se nyt alkuperäisen suunnitelman mukaan toteutuu. Nykyään on muotia osallistaa asukkaita (ainakin nimellisesti)...
 
Otanpa taas kerran tuon Muhkurin linjan pohdintaan...

Pyhäpäivinä linjan 20 auto ajaa puolen tunnin kierroksen Muhkuriin ja seisoo sen jälkeen puoli tuntia torilla. Näin kuluu koko pyhäpäivä. Koska tuo tauko on vain puolen tunnin mittainen, siitä maksetaan linjatuntikorvaus. Eli pyhäpäivänä kaupunki maksaa pitkälti toistasataa euroa korvausta bussista, joka ei tee yhtään mitään! (Olenkohan ymmärtänyt asian oikein...?)

Ehdotankin siis, että Muhkurin auto kävisi tuon puolen tunnin aikana heittämässä vaikkapa lenkin Ylioppilaskylän ympäri. Torilta Verkahovin kautta Caribialle ja sieltä kylän ympäri ja Hämeenkatua takaisin torille. Tämä yhdistetty 30+50-lenkki vie aikaa 25 minuuttia, josta voi tarvittaessa vähentää Caribialla seisonnan.

Koska autopäivä ja tunnit on jo maksettu, tulee kustannuksia ainoastaan kilometreistä, joista kertyy kaupungille maksettavaa alle 3 euroa. Toisin sanoen pari kolme maksavaa matkustajaa riittää kattamaan kustannukset. Ylioppilaskylässä asuu melkoisesti autotonta väkeä, joten eiköhän rahoitus sieltä löydy. Ja kun 4/50-aikataulu vielä rytmitetään oikein ja tämä lisäauto laitetaan sopivaan väliin, niin asiakasmäärä vain kasvaa.

Lenkin voisi kiertää 50:n "ruuhkasuunnan" mukaisesti, jottei matkustajien tarvitsisi arpoa nousupysäkkiä. Päivällä Verkahovi - Yo-kylä - Hämeenkatu, illemmalla Hämeenkatua kylään päin. Lähtöpysäkit torilla olisivat luonnollisesti 30:n ja 50:n pysäkit. Iltaisin voisi vaikkapa harkita paljon pyydettyä yhteyttä Kupittaan asemalta Ylioppilaskylään, se tosin tietäisi harvennusta Muhkurin liikenteeseen.

Toinen vaihtoehto tehostaa kaluston käyttöä olisi harventaa Muhkurin liikennettä koko pyhäpäiväksi ja käydä sillä autolla Pääskyvuoren laella - sinnehän ei pääse pyhänä edes sillä palvelulinjalla... Senkin matkan varrelta varmaan löytyvät ne yhteensä viitisen maksavaista per kierros.
 
Waltsu sanoi:
Otanpa taas kerran tuon Muhkurin linjan pohdintaan...

Pyhäpäivinä linjan 20 auto ajaa puolen tunnin kierroksen Muhkuriin ja seisoo sen jälkeen puoli tuntia torilla. Näin kuluu koko pyhäpäivä. Koska tuo tauko on vain puolen tunnin mittainen, siitä maksetaan linjatuntikorvaus. Eli pyhäpäivänä kaupunki maksaa pitkälti toistasataa euroa korvausta bussista, joka ei tee yhtään mitään! (Olenkohan ymmärtänyt asian oikein...?)
Josta kuljettaja saa korvauksen vain siitä ajamastaan ajasta, eli puoli tuntia työtä korvauksineen ja toinen puolikas pelkkä taukokorvaus. Yleensä ks auto ajaa linja-auto asemalle odottaan lähtöä.

Nimimerkillä rankkari linja ja kyrpiintyny ks olemiseen. Sais edes koko tunnista korvauksen eikä vain puolesta.
 
Waltsun mietintöjen pohjalta jäin miettimään linjojen 20 ja 6 (su Tori - Vaala) yhteensovittamista sunnuntaisin siten, että samat autot ajaisivat molempia linjoja. Näin ei jäisi Muhkurilaiselle tuota puolituntista seisonta-aikaa. Muhkurin säännöllinen aikataulu ei taida onnistua ja en edes vaivautunut miettimään mahdollisia lisäkustannuksia.

Ja noihin Mikan kommentteihin. Mukava linjahan se on - ainakin sunnuntaisin ja iltaisin. Onhan se ruuhka-aikaan melkoista, mutta kruunaahan sen linjalla useimmiten nähty Aabenraa 105 :wink: Miellyttäviä hetkiä!
 
Mika sanoi:
Josta kuljettaja saa korvauksen vain siitä ajamastaan ajasta, eli puoli tuntia työtä korvauksineen ja toinen puolikas pelkkä taukokorvaus. Yleensä ks auto ajaa linja-auto asemalle odottaan lähtöä.
Nimimerkillä rankkari linja ja *********** ks olemiseen. Sais edes koko tunnista korvauksen eikä vain puolesta.
Jotenkin tuntuu, ettei isäntä täysin noudata alan työehtosopimusta. Sieltä löytyy selvät orderit tauoista, niiden määrästä ja pituudesta, ja niistä maksettavista korvauksista.
 
Eiran linkittämässä työehtosopimuksessa sanotaan: "Puolta tuntia lyhyemmät katkot luetaan työaikaan. Muista mahdollisista katkoista maksetaan yksinkertainen tuntipalkka lukematta niitä työaikaan."
Eli ketjussa mainittu tapaus on täysin työehtosopimuksen mukainen.
 
Ihan asiaan liittymättä, miten onnistui kokopäivän kertalippukokeilu sunnuntaina 18.12.? Eräät forumin lukijat näyttivät olevan ajossa tuolloin, eli voisivat varmaan kommentoida. Samoin ehkä herra Laaksonen, jos tietää jo jotain "virallista".

Taksiliikenteeseen päivä ei juurikaan vaikuttanut välillä 9-17.30.
 
Alustavasti: kampanjapäivä onnistui hyvin eli sekä joukkoliikennematkustus että kertalippujen myynti oli 18.12 selvästi korkeammalla tasolla kuin 11.12, todennäköisesti myös tulot olivat korkeammat Tarkkoja tietoja osaan antaa kuitenkin vasta sitten kun raportti tulee.
 
NK sanoi:
Ja noihin Mikan kommentteihin. Mukava linjahan se on - ainakin sunnuntaisin ja iltaisin. Onhan se ruuhka-aikaan melkoista, mutta kruunaahan sen linjalla useimmiten nähty Aabenraa 105 :wink: Miellyttäviä hetkiä!
Juu sillä on kiva puskuttaa kun ei toimi stop nappula ;-) , saivat sentään lämpöä noihin kunhan vaan käyttää koko ajan.
 
En tiedä mihin kuuluu mutta, eikös tauon pidä loppua 2 min ennen lähtöä jotta olis päättärillä lastaamassa? Kun tässä 20 linjassa on su aika taulussa lähdöt **.10 torilta **.25 Muhkurista ja tauko on merkattu **.40 -> **.10 eli jos siitä on joku sääntö tms niin toihan olis laiton jollon tauon pitäisi loppua **.08 ja sillon ei tulis tota 30 min taukoa ja sais koko tunnista kunnon korvauksenki.
 
Mika sanoi:
En tiedä mihin kuuluu mutta, eikös tauon pidä loppua 2 min ennen lähtöä jotta olis päättärillä lastaamassa? Kun tässä 20 linjassa on su aika taulussa lähdöt **.10 torilta **.25 Muhkurista ja tauko on merkattu **.40 -> **.10 eli jos siitä on joku sääntö tms niin toihan olis laiton jollon tauon pitäisi loppua **.08 ja sillon ei tulis tota 30 min taukoa ja sais koko tunnista kunnon korvauksenki.
Kait ne matkustajat täytyy rahastaakin ennen bussin lähtöä.
Tässähän on siis selvästi kyseessä "puolta tuntia lyhyempi katko".
 
Sitä minäkin , eikun keskustelemaan asiasta yläkertaan. Saas nähdä mitä nyt tulee palautteena.
 
Tornihuhulta ( kallun rillin myyjä ) kuulin kun kysyin miten tauot pitäisi loppua että päättäreilla 2 min ennen hommia ja torilla 5 min ennen. Oliskohan joulupukki niin antelias, että korjaisi tämänkin asian, jos vaikka sais pikkaisen takautuvana nämäkin 3 tuntia jota on kärsiny perjantaina ilman lisiä. Jos vaikka valvova silmä pirauttaisi Korvatunturille.
 
Takaisin
Ylös