Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Ajattelin käynnistää keskustelun siitä, miten Turun seudulla päästäisiin eteenpäin pikaraitiotien toteuttamisesta?
Tilanne Turussa on aika mielenkiintoinen.
Pääosa asukkaista sekä poliitikoista pitää pikaraitiotietä sinänsä kannatettavana hankkeena, jonka hyödyt ovat varsin laajasti tunnustetut. Pääongelmana on nimenomaan raha: ei uskota, että mistään saataisiin kokoon tarvittavat noin 150 - 200 miljoonaa euroa. Sen vuoksi hanketta ei pidetä pian toteutettavana ratkaisuna vaan tulevaisuuden visiona. Turun joukkoliikenteen alenevat käyttäjämäärät sekä keskustan suhteellinen taantuminen viittaavat kuitenkin siihen, että pikaraitiotie tarvittaisiin jo piankin elvyttämään joukkoliikenteen käyttöä ja kaupungin kehitystä.
Tähän mennessä tehdyt selvitykset ovat osoittaneet että:
Heitän pari palloa keskustelun vihjeeksi:
Pikaraitiotie Turun kaupunkiseudulla (2002)
Varsinais-Suomen liitolle tehty pikaraitiotie- ja duoraitiovaunuselvitys (2005), jossa on tutkittu tarkemmin kaupunkikehitysvaikutuksia
Kotisivu, PDF
MODEDIT/vko: Siivottu risat linkit pois 17.3.2006
Tilanne Turussa on aika mielenkiintoinen.
Pääosa asukkaista sekä poliitikoista pitää pikaraitiotietä sinänsä kannatettavana hankkeena, jonka hyödyt ovat varsin laajasti tunnustetut. Pääongelmana on nimenomaan raha: ei uskota, että mistään saataisiin kokoon tarvittavat noin 150 - 200 miljoonaa euroa. Sen vuoksi hanketta ei pidetä pian toteutettavana ratkaisuna vaan tulevaisuuden visiona. Turun joukkoliikenteen alenevat käyttäjämäärät sekä keskustan suhteellinen taantuminen viittaavat kuitenkin siihen, että pikaraitiotie tarvittaisiin jo piankin elvyttämään joukkoliikenteen käyttöä ja kaupungin kehitystä.
Tähän mennessä tehdyt selvitykset ovat osoittaneet että:
- Pikaraitiotielle on vastaava asukaspohja suhteessa linjapituuteen kuin USA:n ja Iso-Britannian pikaraitioteillä sekä joillakin Saksan ja Sveitsin raitiolinjastoilla.
- Pikaraitiotie lisäisi joukkoliikenteen käyttöä todennäköisesti selvästi.
- Pikaraitiotie voisi lisätä kiinteistöjen arvoa linjalla sekä uusien rakennusten kysyntää linjan varressa, joka tuottaisi edullista yhdyskuntarakennetta.
- Pikaraitiotie lisäisi keskustan kävijämääriä sekä tukisi linjan varren liikekeskuksia ja lähikauppoja.
- Pikaraitiotie on järkevintä toteuttaa niin, että se voidaan integroida rautatiehen duoraitiotieperiaatteella (1524 mm raideleveys)
Heitän pari palloa keskustelun vihjeeksi:
- Toimiva aloituslinja palvelisi todennäköisesti sekä Turun ydinkeskustaa, keskustan laita-alueita että molemmissa päissään suurehkoa asuntoaluetta tai muuta keskittymää. Pelkkä keskustalinja ei liene kannattava.
- Ranskassa (esim. Strasbourg ja Montpellier) on usein aloitettu löytämällä houkuttelevin linja ja toteutettu myöhemmin ne, joiden suhteelliset edut ovat pienemmät.
- Mikä painoarvo on annettava duoraitiovaunuliikenteelle Turusta Uuteenkaupunkiin, Saloon ja Loimaalle? Olisiko perusteltua ensin käynnistää paikallisjunaliikenne duoraitiovaunuilla, jota sitten jatkettaisiin kaupunkiin?
- Mistä koota rahoitus? Valtio? EU? Yksityiset rahoittajat? Mitkä osat hankkeesta voidaan oikeasti saada itsekannattaviksi niin että ne rahoittavat itsensä esimerkiksi lippu- mainos- tai kiinteistökehitystuloilla?
Pikaraitiotie Turun kaupunkiseudulla (2002)
Varsinais-Suomen liitolle tehty pikaraitiotie- ja duoraitiovaunuselvitys (2005), jossa on tutkittu tarkemmin kaupunkikehitysvaikutuksia
Kotisivu, PDF
MODEDIT/vko: Siivottu risat linkit pois 17.3.2006
Viimeksi muokannut moderaattori: