Siuntio ja eilen myös Tuusula ovat päättäneet HSL-alueeseen liittymisestä.
Siuntio on hyvin pieni kunta, jota palvelee Y-juna, kantatien 51 bussit, yksittäisiä koululaisvuoroja mm. Lohjalle ja Kirkkonummelle ja yksittäisiä palvelubussin tyyppisiä vuoroja.
Y-juna palvelee suurinta asutuskeskittymää. Viimeinen juna Helsingistä lähtee 19.37 ja viikonloppuisin ei ole lainkaan tarjoilua. Kunnanjohtaja on puhunut viikonloppuvuoroista ja jopa kahdesta uudesta iltajunasta, jotka jatkuvat samalla Raaseporin kunnan alueelle. Viimeinen juna Karjaalle lähtee päivittäin 20.37 ja junaliikennettä on myös viikonloppuisin. Karjaalle menee tällä hetkellä vain kaukojunia.
Kantatien 51 kautta menee suuntaansa arkipäivisin 8, la 3 ja su 2 vuoroa, jotka palvelee lähinnä haja-asutusaluetta ja jäänee nykyiselleen. HSL-alueella ne tunnetaan U-linjana 190, jonka U-sopimus oli tarkoitus irtisanoa länsimetron aloittaessa, mutta nyt sitä ei varmaankaan sitten irtisanota. Palvelubussi palvelee mm. kirkonkylää.
Tuusulan joukkoliikenteen rungon muodostaa keskustasta Hyrylän ja Järvenpään kautta Kellokoskelle ajavat bussit. Ne ajavat siis Järvenpään kaupungin kautta. Jokelaa palvelee R- ja T-junat, jotka nekin ajavat Järvenpään kaupungin kautta. Tuusulan erikoinen muoto johtuu siitä, että Järvenpää erosi siitä vasta 1950-luvulla ja siihen otettiin mukaan muutamia päärataan kytkeytyviä asuinalueita muun jäädessä Tuusulalle. Kunnanvaltuuston pöytäkirjan mukaan ongelma on alustavasti tarkoitus ratkaista siten, että Ainolaan, Järvenpäähän ja Saunakallioon saa matkustaa jatkossa HSL-lipulla, ja sillä saa matkustaa tällä joukkoliikenteen rungon muodostavalla linjalla Tuusulan ja Järvenpään välillä, esimerkiksi nousten kyytiin Järvenpään asemalta.
Joitakin vuoroja ajaa Hyrylästä Aviapolikseen, Keravalle, Nurmijärven kirkonkylälle, Hyvinkäälle ja Halkian kautta Mäntsälään, ja Keravan ja Järvenpään välistä kaistaletta palvelee pari Vanhaa Lahdentietä Mäntsälään kulkevaa vuoroa.
Tuusulassa liikennettä on tarkoitus uudistaa rajusti siten että vuorot ajaa pääasiassa jollekin rautatieasemalle. Sekä paikallistuntemuksen että esityslistojen perusteella ei ole selvää, mille asemalle. Tikkurilan asemalta kulkee nopea lähijuna 3 kertaa tunnissa ja Aviapoliksen asemalle ajettaessa on enemmän muitakin päämääriä kuin itse asema. Leinelän asema on puolestaan lähimpänä Tuusulanväylää ja sieltä puuttuu molemmat. Itse ajaisin mieluiten Tikkurilaan bussit.
Siuntio on hyvin pieni kunta, jota palvelee Y-juna, kantatien 51 bussit, yksittäisiä koululaisvuoroja mm. Lohjalle ja Kirkkonummelle ja yksittäisiä palvelubussin tyyppisiä vuoroja.
Y-juna palvelee suurinta asutuskeskittymää. Viimeinen juna Helsingistä lähtee 19.37 ja viikonloppuisin ei ole lainkaan tarjoilua. Kunnanjohtaja on puhunut viikonloppuvuoroista ja jopa kahdesta uudesta iltajunasta, jotka jatkuvat samalla Raaseporin kunnan alueelle. Viimeinen juna Karjaalle lähtee päivittäin 20.37 ja junaliikennettä on myös viikonloppuisin. Karjaalle menee tällä hetkellä vain kaukojunia.
Kantatien 51 kautta menee suuntaansa arkipäivisin 8, la 3 ja su 2 vuoroa, jotka palvelee lähinnä haja-asutusaluetta ja jäänee nykyiselleen. HSL-alueella ne tunnetaan U-linjana 190, jonka U-sopimus oli tarkoitus irtisanoa länsimetron aloittaessa, mutta nyt sitä ei varmaankaan sitten irtisanota. Palvelubussi palvelee mm. kirkonkylää.
Tuusulan joukkoliikenteen rungon muodostaa keskustasta Hyrylän ja Järvenpään kautta Kellokoskelle ajavat bussit. Ne ajavat siis Järvenpään kaupungin kautta. Jokelaa palvelee R- ja T-junat, jotka nekin ajavat Järvenpään kaupungin kautta. Tuusulan erikoinen muoto johtuu siitä, että Järvenpää erosi siitä vasta 1950-luvulla ja siihen otettiin mukaan muutamia päärataan kytkeytyviä asuinalueita muun jäädessä Tuusulalle. Kunnanvaltuuston pöytäkirjan mukaan ongelma on alustavasti tarkoitus ratkaista siten, että Ainolaan, Järvenpäähän ja Saunakallioon saa matkustaa jatkossa HSL-lipulla, ja sillä saa matkustaa tällä joukkoliikenteen rungon muodostavalla linjalla Tuusulan ja Järvenpään välillä, esimerkiksi nousten kyytiin Järvenpään asemalta.
Joitakin vuoroja ajaa Hyrylästä Aviapolikseen, Keravalle, Nurmijärven kirkonkylälle, Hyvinkäälle ja Halkian kautta Mäntsälään, ja Keravan ja Järvenpään välistä kaistaletta palvelee pari Vanhaa Lahdentietä Mäntsälään kulkevaa vuoroa.
Tuusulassa liikennettä on tarkoitus uudistaa rajusti siten että vuorot ajaa pääasiassa jollekin rautatieasemalle. Sekä paikallistuntemuksen että esityslistojen perusteella ei ole selvää, mille asemalle. Tikkurilan asemalta kulkee nopea lähijuna 3 kertaa tunnissa ja Aviapoliksen asemalle ajettaessa on enemmän muitakin päämääriä kuin itse asema. Leinelän asema on puolestaan lähimpänä Tuusulanväylää ja sieltä puuttuu molemmat. Itse ajaisin mieluiten Tikkurilaan bussit.