Tyhjäkäynti

Mikä on mielestäsi maksimi tyhjäkäyttöaika?


  • Äänestäjiä yhteensä
    73
Lisätään nyt vielä, kun asetusta huolella lukee, niin bussin voi kyllä laskea mukaan ajoneuvoihin, joiden " pääasiallinen käyttötarkoitus ... vaatii moottorin käyttämistä (ajoneuvon seistessä)", jos muuten ei esimerkiksi pystytä pitämään matkustamoa sopivan lämpöisenä ja muutenkin matkustajakäytön kannalta toimintakuntoisena. Tämä ei tietenkään tarkoita, että konetta voi käyttää tuntikausia tai vastaavaa, mutta jos vaikka matkustamon lämpeneminen vie kymmenen minuuttia, bussin voi käynnistää kymmenen minuuttia ennen lähtöä.
 
mutta jos vaikka matkustamon lämpeneminen vie kymmenen minuuttia, bussin voi käynnistää kymmenen minuuttia ennen lähtöä.
Höpöhöpö. Matkustamon lämmittäminen etukäteen ei ole välttämättömyys, vaan pelkkä mukavuustekijä. Siten tyhmäkäynti ei lämmityksen (tai jäähdytyksen) vuoksi ole millään tavalla lain hengen mukaan sallittua.
 
Höpöhöpö. Matkustamon lämmittäminen etukäteen ei ole välttämättömyys, vaan pelkkä mukavuustekijä. Siten tyhmäkäynti ei lämmityksen (tai jäähdytyksen) vuoksi ole millään tavalla lain hengen mukaan sallittua.

Entä jos katsotaan, että linja-autolla, jonka sisälämpötila on esimerkiksi -20 astetta tai +50 astetta, ei voida kuljettaa matkustajia terveyshaittojen takia eikä se näin ollen ole toimintakuntoinen. Toimintavalmiiksi saattamisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä, eli kunnes sisälämpötila on vaikka 15-25 asteen välillä.

Myöskin voidaan esimerkiksi katsoa, että täysin pimeään linja-autoon ei voida ottaa matkustajia kompastumisriskin vuoksi joten sisävalot täytyy pitää päällä. Sisävalojen (ja lämmityslaitteiden ym) virrankulutuksen johdosta moottoria täytyy pitää käynnissä varsinkin jos akut ovat huonot ja on kylmä ilma.

On myös täysin selvää, että mikäli linja-auton tuulilasi tai peilit on jäässä/huurussa niin autolla ei saa ajaa mikäli siitä ei eteenpäin näe. Lasin kirkastumisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä. Jos jäähdytinneste on kylmää niin menee pidempään kuin kaksi minuuttia.

Matkustamokaan ei kymmenessä minuutissa lämpene tarpeeksi jos on taivasalta käynnistetty pakkasyön jälkeen.


Myös esimerkiksi kahvin keittäminen linja-autoaseman parkkipaikalla (tilausajossa, jollain pikavuorolla tms) lienee syy tyhjäkäyntiin koska kahvinkeittimen virrankulutus on suuri ja se ei edes mene päälle ilman että moottori käy :lol:
 
Entä jos katsotaan, että linja-autolla, jonka sisälämpötila on esimerkiksi -20 astetta tai +50 astetta, ei voida kuljettaa matkustajia terveyshaittojen takia eikä se näin ollen ole toimintakuntoinen. Toimintavalmiiksi saattamisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä, eli kunnes sisälämpötila on vaikka 15-25 asteen välillä.

Myöskin voidaan esimerkiksi katsoa, että täysin pimeään linja-autoon ei voida ottaa matkustajia kompastumisriskin vuoksi joten sisävalot täytyy pitää päällä. Sisävalojen (ja lämmityslaitteiden ym) virrankulutuksen johdosta moottoria täytyy pitää käynnissä varsinkin jos akut ovat huonot ja on kylmä ilma.

On myös täysin selvää, että mikäli linja-auton tuulilasi tai peilit on jäässä/huurussa niin autolla ei saa ajaa mikäli siitä ei eteenpäin näe. Lasin kirkastumisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä. Jos jäähdytinneste on kylmää niin menee pidempään kuin kaksi minuuttia.

Matkustamokaan ei kymmenessä minuutissa lämpene tarpeeksi jos on taivasalta käynnistetty pakkasyön jälkeen.


Myös esimerkiksi kahvin keittäminen linja-autoaseman parkkipaikalla (tilausajossa, jollain pikavuorolla tms) lienee syy tyhjäkäyntiin koska kahvinkeittimen virrankulutus on suuri ja se ei edes mene päälle ilman että moottori käy :lol:

Huhhuh... Ajattelitko vielä kauan leijailla haavemaailmassa, vai joko piakkoin laskeudut maan pinnalle? :D
 
Huhhuh... Ajattelitko vielä kauan leijailla haavemaailmassa, vai joko piakkoin laskeudut maan pinnalle? :D

Ihan vaan, että olisi reilu peli puolin ja toisin: Kuinka kauan sitten akkujen pitäisi jaksaa linjaliikenteessä täydet sisävalot ja joitakin lukuvaloja sekä webasto päällä talviaikana? Joillakin pitkillä linjoilla jopa tunnin. Tavallisempi esimerkki puoli tuntia eli se pidempi lakisääteinen tauko. Ehkä uusilla lämpimillä (ei onnistu talviaikana) täyteen ladatuilla akuilla voisi ajatella virran riittävän tunnin jälkeen vielä moottorin käynnistämiseenkin, realismi 3-4 vuotta käytetyillä akuilla pakkassäällä lienee alle puoli tuntia.

Sitten kun puhutaan erikoisvarustelluista busseista, joissa on invertterit keskuspölynimurille, matkustajien virtapistokkeille, kahvin-/vedenkeittimelle, mikroaaltouunille, karaokelaitteistolle jne.jne. niin mikään ei toimi jos moottori ei käy. Tästä virran tarpeesta ei ulkopuolinen juurikaan näe mitään.

Paikallisliikenteessä virtaa kuluttavia laitteita on toki hieman vähemmän, mutta ihan samat luonnonlait koettelevat niitäkin busseja. Lyhyellä linjalla voi autolle tulla päivän aikana kymmeniä käynnistyksiä jos tarkasti noudatetaan sääntöjä. Pakkassäällä hieman huonommassa kunnossa olevat akut ovat tosi kovilla.

Ja sitten lopuksi: en usko kenenkään liikennöitsijän vaihtavan peruskalustonsa akkuja ennen kuin on pakko, "ykkösluokka" toki on eri asia. Syyllistä siinä sitten kuljettajia?
 
Itse pyrin noudattamaan noita tyhjäkäyntipykäliä niin hyvin kuin mahdollista, tosin jonkun painevuotoisen auton joutuu iskemään käyntiin hieman aiemmin kuin 2 minuuttia ennen lähtöä. Tätähän laki ei suoranaisesti kiellä, koska auton käyttö edellyttää, että jarrupiireissä on painetta, jotta auto saadaan liikkeelle. ;) Tietysti kierroksiakin voisi nostaa, mutta tuo varsinkin keskellä asumalähiötä tuskin miellyttää kovinkaan montaa.

Matkustamon lämmitys on mielestäni mukavuustekijä, joka ei voi olla syynä auton tyhjäkäyttämiseen. Tuskin kukaan omalla autollakaan odottaa, että sisätila lämpenisi ennen liikkelle lähtöä.
 
Kuinka kauan sitten akkujen pitäisi jaksaa linjaliikenteessä täydet sisävalot ja joitakin lukuvaloja sekä webasto päällä talviaikana?

Autolla yleensä kuljetetaan matkustajia ja he harvemmin ovat kyydissä kun auto seisoo. Silloin tuskin tarvitaan sisävalojakaan. Webasto toki saattaa pöhistä paussin aikana, mutta se sentään lämmittää toisin kuin moottori tyhjäkäynnillä. Kone päinvastoin yleistä luuloa jäähtyy normaalista käyntilämmöstään tyhjäkäynnillä, kun jäähdytysneste kiertää koko ajan mutta kuormaa ei ole. Nykyiset diesel-koneet ovat busseissakin melko huonoja lämpiämään, joten tyhjäkäynnillä ei bussia juuri lämmitellä.
 
Autolla yleensä kuljetetaan matkustajia ja he harvemmin ovat kyydissä kun auto seisoo. Silloin tuskin tarvitaan sisävalojakaan. Webasto toki saattaa pöhistä paussin aikana, mutta se sentään lämmittää toisin kuin moottori tyhjäkäynnillä. Kone päinvastoin yleistä luuloa jäähtyy normaalista käyntilämmöstään tyhjäkäynnillä, kun jäähdytysneste kiertää koko ajan mutta kuormaa ei ole. Nykyiset diesel-koneet ovat busseissakin melko huonoja lämpiämään, joten tyhjäkäynnillä ei bussia juuri lämmitellä.

Kaukoliikenteessä on linjoilla puolen tunnin, 45min, tunnin jne. taukoja, silloin matkustajat ovat kyydissä, sisävalot palaa ja auton lämpötilan täytyy pysyä aisoissa eli ilmastointi tai lämmitys täytyy toimia.

Webastonhan nyt pakkasella saa olla koko ajan päällä, siinä on termostaatti joka kytkee tulen kattilaan kun jäähdytinneste meinaa viiletä liikaa. Ei muuten riitä lämpö ja varsinkin tyhjäkäynnillä vedenkiertokin on hitaampaa ilman kiertovesipumppua.

Pelkkä moottorin tyhjäkäynnillä tuottama lämpö ei riitä edes henkilöautossa nykyisissä suoraruiskudieseleissä. Tätä paikkaamaan sitten asennetaan sähkövastuksia ilmakanavaan, saadaan lämpöä ja samalla myös kuormitusta moottoriin ja sitä kautta lisää lämpöä :D
 
Diisseli alkaa karstoittumaan jos sitä kovin pitkään käyttää, talvella siitä myös lähtee lähiympäristöön melko kitkerä katku, joka ei tosin itseäni haittaa. Melua nuo nykyiset koneet ei tosin juuri päästä. Kyllä tuo puoli tuntia on mielestäni se maksimiaika.

Veturit rötköttävät kyllä monesti koko päivän, ainakin vilkkaamilla varikoilla, Deevereiden MGO:t myös pikeentyvät enemmän kuin Dr14:n ja Vempujen hidaskäyntiset MAN:it. MGO myös erittää sinistä kömyä runsaasti myös tyhjäkäynnillä, toisin kuin MAN, joka yleensä pölläyttää mustaa vain kiihdyttäessä. Meluahan MGO:sta ei juurikaan tyhjäkäynnillä lähde, ainoastaan ahdin vähän puhisee. MAN sensijaan kumisee matalasti käydessään. MGO:n lisätessä tehoja, sille ominainen nopeakäyntisen V16:n hurina alkaa toki voimistua, mutta ei liian kovaksi.
 
Veturit rötköttävät kyllä monesti koko päivän, ainakin vilkkaamilla varikoilla

Oletko varma? Kyllä ainakin Ilmalassa sammutetaan pääkone vähänkin pidemmillä tauoilla. Apukone toki jätetään päälle, mutta se onkin kertaluokkia pienempi ja täten vähemmän haitallinen ympäristölle.
 
Takaisin
Ylös