Entä jos katsotaan, että linja-autolla, jonka sisälämpötila on esimerkiksi -20 astetta tai +50 astetta, ei voida kuljettaa matkustajia terveyshaittojen takia eikä se näin ollen ole toimintakuntoinen. Toimintavalmiiksi saattamisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä, eli kunnes sisälämpötila on vaikka 15-25 asteen välillä.
Myöskin voidaan esimerkiksi katsoa, että täysin pimeään linja-autoon ei voida ottaa matkustajia kompastumisriskin vuoksi joten sisävalot täytyy pitää päällä. Sisävalojen (ja lämmityslaitteiden ym) virrankulutuksen johdosta moottoria täytyy pitää käynnissä varsinkin jos akut ovat huonot ja on kylmä ilma.
On myös täysin selvää, että mikäli linja-auton tuulilasi tai peilit on jäässä/huurussa niin autolla ei saa ajaa mikäli siitä ei eteenpäin näe. Lasin kirkastumisen ajan moottoria saa käyttää tyhjäkäyntiä. Jos jäähdytinneste on kylmää niin menee pidempään kuin kaksi minuuttia.
Matkustamokaan ei kymmenessä minuutissa lämpene tarpeeksi jos on taivasalta käynnistetty pakkasyön jälkeen.
Myös esimerkiksi kahvin keittäminen linja-autoaseman parkkipaikalla (tilausajossa, jollain pikavuorolla tms) lienee syy tyhjäkäyntiin koska kahvinkeittimen virrankulutus on suuri ja se ei edes mene päälle ilman että moottori käy :lol: