Ulkomaan pieniä junauutisia

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
1,021
Samanlainen viestiketju näyttää löytyvän busseille ja ratikoille, eikä tämä uutinen mielestäni tarvitse omaa ketjuansa, joten luodaanpa tällainen.

Tänään alkoi, monen lykkäyksen jälkeen, Arrivan junaliikenne Belgian Liège:iin. Kyseessä on Aachenin ja Maastrichtin välillä kulkevan linjan jatke Belgiaan, mikä tekee linjasta maailman ensimmäisen kolmen maan poikki kulkevan lähijunan. Aachenin ja Liège:in välillä kulkee tosin suorempi reitti, joten uutta reittiä tuskin käytetään kolmen maan välillä matkustamiseen.

Vaikka sama juna kulkee reitin päästä päähän, kertalippua ei ole vielä saatavilla koko reitille. Saksassa ja Alankomaissa voi matkustaa joko Alankomaisella matkakortilla tai lähimaksulla. Belgiaan asti kulkeviin matkoihin täytyy edelleen ostaa lippu SNCB:n/NMBS:n kautta. Päivälipun voi ostaa jo nyt koko reitille.

IMG_4258.JPG
 
Tukholma–Göteborg-reitillä on alkanut kulkea (26.8. lähtien) VR:n vihreä, uuden ulkoilmeen mukainen juna. VR osti ruotsalaisen MTRX:n kaukoliikennetoiminnan toukokuussa. Toiminta jatkuu nyt VR:n brändillä ja asiakaspalvelukanavaksi tulee vrresa.se.

Lue lisää täältä (VR Groupin tiedote).
 
Tukholma–Göteborg-reitillä on alkanut kulkea (26.8. lähtien) VR:n vihreä, uuden ulkoilmeen mukainen juna. VR osti ruotsalaisen MTRX:n kaukoliikennetoiminnan toukokuussa. Toiminta jatkuu nyt VR:n brändillä ja asiakaspalvelukanavaksi tulee vrresa.se.

Lue lisää täältä (VR Groupin tiedote).
En tiedä onko vain sijaintiasetuksistani kiinni, mutta ainakin minulla nuo uudet ruotsin nettisivut avautuvat aina ensin englanninkielisenä ja kieli pitää itse vaihtaa yläkulmasta ruotsiksi. Vai ettei olisi sivujen tekijöillä loppunut ruotsin kielen taito kesken tai ollut niin kankeaa että ei heti sivun auettua viitsi sitä esitellä 😅
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko vain sijaintiasetuksistani kiinni, mutta ainakin minulla nuo uudet ruotsin nettisivut avautuvat aina ensin englanninkielisenä ja kieli pitää itse vaihtaa yläkulmasta ruotsiksi. Vai ettei olisi sivujen tekijöillä loppunut ruotsin kielen taito kesken tai ollut niin kankeaa että ei heti sivun auettua viitsi sitä esitellä 😅
Tietokone + laajakaista -yhdistelmällä minulle tulee oletuskieleksi englanti. Toimin siis Suomessa. Puhelimella selatessani vrresa.se vie ruotsinkieliseen palveluun. Ja edelleen olen Pohjanlahden tällä puolen.
 
Berliinin ja Pariisin välille aukeaa uusi nopea junayhteys

Kyseessä siis uusi suora päiväjuna. Matka-aika on 8 tunti eli tunnin vähemmän kuin nopein nykyinen yhteys, mutta tunnin enemmän kuin alkuperäisissä suunnitelmissa. Juna lähtee Pariisista aamukymmeneltä ja saapuu Berliiniin iltakuudelta. Paluumatkalla juna lähtee Berliinistä puoliltapäivin ja saapuu Pariisiin iltakahdeksalta.
 
Walesissa kaksi junat ovat törmänneet junakohtauspaikalla. Syyksi epäillään heikkoa kitkaa. Yksi kuollut, 15 loukkaantunut. BBC-uutiset.
 
Viimeksi muokattu:
Walesissa kaksi junat ovat törmänneet junakohtauspaikalla. Syyksi epäillään heikkoa kitkaa. Yksi kuollut, 15 loukkaantunut.

BBC:n uutisessa mainitaan, että onnettomuuspaikka sijaitsee lähellä Llanbrynmair nimistä kylää. Siinä kohdassa ratalinja on yksiraiteinen ja lähin kohtausraide sijaitsee viitisen kilometriä kaakkoon Talerddigissä. Uutisen mukaan ko. raiteisto sijaitsee kukkulan laella. Koska toisen junan kuljettaja ei saanut junaa pysähtymään kohtausraiteelle, rullasi se hitaalla nopeudella kohti vastaantulevaa junaa. Hieman outoa, että syynä olisi ollut heikko kitka. Jarruvika vaikuttaa järkevämmältä syyltä.
 
BBC:n uutisessa mainitaan, että onnettomuuspaikka sijaitsee lähellä Llanbrynmair nimistä kylää. Siinä kohdassa ratalinja on yksiraiteinen ja lähin kohtausraide sijaitsee viitisen kilometriä kaakkoon Talerddigissä.
Jokainen sivusto tuntuu kuvanneen sijaintia hieman eri tavalla. Joka tapauksessa juna ohitti pysähtymispaikan n. kilometrillä eli liukui aika pitkälle. Tässä vaiheessa on myös hyvä mainita, että minkäänlaista alustavaa raporttia ei ole vielä julkaistu, eikä juurisyy ole selvillä. Käytännössä kaikki julkisuudessa oleva spekulaatio on siis tullut matkustajilta tai alan ulkopuolisilta.
 
Katselin juuri BBC:n videokuvaa onnettomuuspaikalta. Tarkka onnettomuuspaikka näyttää olevan Talerdiggin kylän pohjoispuolella noin kilometri kohtausraiteen pohjoispuolella. Googlen katunäkymässä kuvausauto on käynyt kuvaamassa kohtausraiteen ylittävällä tasoristeyksellä ja siitä näkyy selvästi, kuinka ratalinjalla on alamäki kohti onnettomuuspaikkaa. Jarruvika kävi mielessä ja yhdistettynä alamäkeen ja bonuksena vielä kitkan puute = *PAM*

BBC kertoo vielä, että menehtynyt 60+ miesmatkustaja ei kuollut onnettomuuden takia. Mieleen tulee yhtäläisyys Hangon kiskobussin ja Drakan alokkaita kuljettanut ajoneuvon törmäys jonain männä vuonna. Yksi kiskobussin matkustaja kuoli sydänkohtaukseen.
 
Hieman outoa, että syynä olisi ollut heikko kitka. Jarruvika vaikuttaa järkevämmältä syyltä.
RAIB (englannin rautatie-OTKES) sanoi tämä:
RAIB’s initial inspection of the track on approach to the point of collision found evidence that wheel/rail adhesion was relatively low, suggesting that the train may have entered into wheel slide when braking. This will be an area of ongoing investigation.
Niin he epäilevät, että syy oli vain heikko kitka. Syksyllä heikko kitka on valtava ongelma Iso-Britanniassa, enemmän kuin Suomessa. Vuonna 2021 oli toinen junaturma Salisburyissa, missä syy oli heikko kitka. Toinen juna. alkoi jarruttaa hieman tavallista myöhemmin ja liukui noin kolme kilometriä.
 
I stand corrected. Kitka tuossa Walesin onnettomuudessa on siis pääsyyllinen. Talerdiggin kohtausraiteella ei ole tuvavaihteita ja kitkan puute siis näkyy olleen pääsyy nokkakolariin.

YLE: Matkustajajuna suistui raiteilta Norjassa – alustavien tietojen mukaan kukaan ei ole loukkaantunut vakavasti

Uutinen päivittyy, ja suoraan sanoen on ihme, jos kukaan ei loukkaantunut tuossa pahasti. Kuvat näyttävät aika hurjilta. Juna on suistunut raiteilta ja liukunut alas mäkeä. Ainakin veturi on kaatunut kyljelleen.

Onnettomuuspaikalla Mo i Ranan eteläpuolella Finneidfjordissa oli sattunut kivivyöry. Onnettomuudessa juna osui isoon kiveen, jolloin juna suistui raiteilta. Veturi ja siitä ensinmäinen vaunu putosivat jyrkännettä alas. Veturin nokka näyttäisi osuneen alemmalla tasolla sijaitsevalle E6 -tielle. Operaattori (SJ) vahvistaa, että veturin kuljettaja menehtyi. Noin kymmenen matkustajaa loukkaantui lievästi, loput selvisivät ilman fyysisiä vammoja.

VG-lehden uutinen videopätkineen onnettomuuspaikalta. Onnettomuuden raivaus saattaa kestää, koska mm ei tiedetä vuotaako veturista dieseliä (jopa mereen) ja onko jyrkänne tarpeeksi vakaa veturin ja vaunujen poiskuljettamiseen.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

VG: Regjeringen vil slå sammen Flytoget og Vy

Toinenkin junauutinen Norjasta. Hallitus haluaa yhdistää Vy -yhtiön sekä Gardermoen lentokentälle operoivan Flytogetin. Yhtiö on valtioomisteinen ja joka vuodesta 1998 lähtien on liikennöinyt expressjunia Drammenista Oslon kautta Gardermoenin kentälle. Yhtiöstä tulisi viimeistään v. 2028 Vyn tytäryhtiö
 
Viimeksi muokattu:
NRK Nordlandin paikallisuutisissa kerrotan, että kolme matkustajaa vietiin sairaalaan ja neljäs terveyskeskukseen tarkastettavaksi. Kukaan ei loukkaantunut hengenvaarallisesti. Eräs vanhempi matkustaja kehui junassa ollutta nuorisoa, kuinka nämä olivat auttaneet lapsia ja vanhuksia ulos junasta ja avustaneet jyrkännettä pitkin alas E6 -tielle. Viranomaiset tutkivat aamun sarastuttua huomenna onnettomuuspaikkaa - onko veturi vaunuineen pysyneet paikoillaan sekä onko yön mittaan syntynyt uusia kivivyöryjä. E6:nen pysyy ainakin siihen saakka sulki.
 
VG: Persontog kolliderte i ras samme sted i 2016

Samalla alueella tapahtui Nordlandin radalla kahdeksan vuotta sitten samanlainen onnettomuus. Myöhään illalla 3.10.2016 kiviä vyöryi radalle eilistä onnettomuuspaikkaa 1-½ km etelämpänä. VG:n jutussa on kuvapari kummastakin vyörypaikasta. 2016 itse radalle ei osunut yhtä suuria kiviä, kuin eilen. Junan tuolloisista markustajista vain kaksi loukaantui lievästi ja kuolonuhreilta vältyttiin.
 
Takaisin
Ylös